Det var bättre förr...

öringen; sa:
Jag ville peka litegrann på problematiken att det fortfarande verkar vara jävligt tunt med medlemmar i till exempel FF som inte har en akademisk examen. Vid en ren och vild gissning skulle jag tro att det ser ungefär likadant ut i en viss skridskoförening ;) Men det kanske bara är jag som uppfattar det som ett problem, eller? Hur ni sen svänger er med edra titlar hit och dit gör mig inte särskilt mycket :)

Det beror nog på var i Sverige du tittar. I FF Arvika-Sunne har drygt hälften av de 21 skridskoledarna universitetsstudier. Bland medlemmarna är det säkert mindre än 50%. Men det är en vild gissning eftersom det inte förekommer något jobbsnack på våra turer vilket är mycket skönt.
 
Snedfördelning

Socialgrupp 1 och 2 är överrepresenterade i tidsfördriv som långfärdsskridsko scouting skidåkning etc.

Inom fotboll och andra lagsporter är det lite mera heterogent.

Jag tror att bakgrunden är att det inte fanns ork eller intresse för fysisk aktivitet på fritiden bland kroppsarbetare för sådär 100 år sedan. Arbetarklassen hade också mindre fritid än akademiker fram till femtiotalet eller så.

Idag så ändras detta successivt men det går långsammare på vissa håll.

Det finns svetsare byggnadsarbetare elektriker etc i SSSK men jag tror att t o m antalet professorer är större än antalet medlemmar med de tre förstnämnda yrkena.

Thure
 
Re: Snedfördelning

thureb; sa:
Socialgrupp 1 och 2 är överrepresenterade i tidsfördriv som långfärdsskridsko scouting skidåkning etc.

Jag trodde att begreppet "socialgrupp 1" etc var avskaffat?

thureb; sa:
Det finns svetsare byggnadsarbetare elektriker etc i SSSK men jag tror att t o m antalet professorer är större än antalet medlemmar med de tre förstnämnda yrkena.

Thure

Oj! Själva aktiviteterna tror jag alla sysslar med ungefär lika mycket. Däremot inte organiserat.
 
öringen; sa:
Jag ville peka litegrann på problematiken att det fortfarande verkar vara jävligt tunt med medlemmar i till exempel FF som inte har en akademisk examen. Vid en ren och vild gissning skulle jag tro att det ser ungefär likadant ut i en viss skridskoförening ;) Men det kanske bara är jag som uppfattar det som ett problem, eller? Hur ni sen svänger er med edra titlar hit och dit gör mig inte särskilt mycket :)

Jag antar att du menar att FF och SSSK borde ha samma andel akademiker bland medlemmarna som befolkningen i stort? Jag (som är såväl akademiker som medlem i dessa föreningar) har svårt att se problemet. Är det föreningarnas sak att ha en medlemskår som speglar andra fördelningar av grupper i samhället - t.ex. politisk tillhörighet, kön, boende i lägenhet respektive villa, innehavare/icke innehavare av körkort?

Dom som är med i FF är väl med för att idka friluftsliv tillsammans med likasinnade - och inget hindrar samma person att vara med i någon annan sammanslutning också.
 
petmeu; sa:
öringen; sa:
Jag ville peka litegrann på problematiken att det fortfarande verkar vara jävligt tunt med medlemmar i till exempel FF som inte har en akademisk examen. Vid en ren och vild gissning skulle jag tro att det ser ungefär likadant ut i en viss skridskoförening ;) Men det kanske bara är jag som uppfattar det som ett problem, eller? Hur ni sen svänger er med edra titlar hit och dit gör mig inte särskilt mycket :)

Jag antar att du menar att FF och SSSK borde ha samma andel akademiker bland medlemmarna som befolkningen i stort? Jag (som är såväl akademiker som medlem i dessa föreningar) har svårt att se problemet. Är det föreningarnas sak att ha en medlemskår som speglar andra fördelningar av grupper i samhället - t.ex. politisk tillhörighet, kön, boende i lägenhet respektive villa, innehavare/icke innehavare av körkort?

Dom som är med i FF är väl med för att idka friluftsliv tillsammans med likasinnade - och inget hindrar samma person att vara med i någon annan sammanslutning också.


Jag säger bara att det är konstigt hur det förhåller sig och att jag kan tycka att det är ett problem i viss mån. Jag är själv akademiker och medlem i FF.
 
Snedfördelning ett problem?

öringen; sa:
Jag säger bara att det är konstigt hur det förhåller sig och att jag kan tycka att det är ett problem i viss mån. Jag är själv akademiker och medlem i FF.

Problem eller inte kan diskuteras. Jag kan tänka mig att vissa potentiella klubbmedlemmar skräms bort av förutfattade meningar om hur umgänget på turerna och i andra klubbsammanhang ter sig. Om potentilla medlemmar aldrig blir medlemmar och funktionärer i klubbar eller idrottsföreningar p g a ogrundade eller grundade uppfattningar om hur man skall vara funtad för att passa in så är det synd.

Gemensamma nämnaren för långfärdsskridskoklubbsmedlemmar är snarare att man gillar aktiviteten och behöver isuppgifter samt sällskap för säkerheten och för att samordna transporter till och från isen snarare än att man vill umgås med sin egen sort.

Thure
 
Re: Snedfördelning ett problem?

thureb; sa:
Jag kan tänka mig att vissa potentiella klubbmedlemmar skräms bort av förutfattade meningar om hur umgänget på turerna och i andra klubbsammanhang ter sig. Om potentilla medlemmar aldrig blir medlemmar och funktionärer i klubbar eller idrottsföreningar p g a ogrundade eller grundade uppfattningar om hur man skall vara funtad för att passa in så är det synd.

Det var väl ungefär så jag funderade också.


thureb; sa:
... man vill umgås med sin egen sort.

Finns det olika sorter? ;)
 
Re: Re: Snedfördelning ett problem?

öringen; sa:
Finns det olika sorter? ;)

Inte genetiskt men socialt. Nedan ett lite OT exempel.

Här i Stockholm finns tyvärr förutfattade uppfattningar t ex om intilliggande bostadsområdens och skolors läskighet.

I det område där jag bor leder det bland annat till att många skolelever lämnar de kommunala skolorna för friskolor, varpå de kommunala skolorna får sämre ekonomi, måste lämna sina lokaler, får ännu sämre rykte osv.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20
seon Tid att slipa. Var i Stockholm? Långfärdskridsko 15
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
vid Klappskridsko var? Långfärdskridsko 6
GustavOh I morse var det is på vattenpölarna Långfärdskridsko 4
pausch Denna vinter var den kallaste vintern på 14 år... Långfärdskridsko 6
srpp Var få tag på ett par begagnade klappskridskor? Långfärdskridsko 5
ajn Åkområden var? Långfärdskridsko 4
Fjärdebrunn Var har alla tagit vägen? Långfärdskridsko 7
jörgen-1909 slipa var? Långfärdskridsko 21
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
dexecupen Hafjell GTX från Alfa..var finna i Stockholm? Långfärdskridsko 16
Boosse Hur långt och var har ni åkt i vinter. Långfärdskridsko 4
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
Bertil Kom det snö under natten och var hamnade den ? Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Seglaren Bättre och säkrare klädsel? Långfärdskridsko 107
torpet Skridskovikter - förr och nu Långfärdskridsko 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.