Det var bättre förr...

Följande lilla citat av Lars Welamson saxar jag ur SSSKs årsbok utan någon form av tillstånd:

"Under femtiotalet ... [gjorde vi med SSSK] .. den första turen till Västerås. När vi närmade oss målet sade ledaren.
-När vi går in i stadshotellets matsal kommer orkestern att spela Skridskoåkarna av Waldteufel. Det är en gammal fin tradition.
Detta visade sig stämma."

-Palle
 
Var finns restaurangorkestrar?

Man kanske måste åka till Österike eller Ungern för att mötas av en restaurangorkester nu för tiden.

Om man åker skridskor på Balatonsjön så kanske man kan upprepa detta från 50-talet?

Thure
 
Palle_Z; sa:
Det var bättre förr...
Håller med. Jag minns det glada nittiotalet då vi alltid höll afterskate på Tranans bar vid Odenplan. Deras dj:s bjöd stadigt på ett schyst clubsound - både skejtmusik och annat. Men jag tror allt detta hör till en svunnen tid ;-)
 
pby; sa:
Håller med. Jag minns det glada nittiotalet då vi alltid höll afterskate på Tranans bar vid Odenplan. Deras dj:s bjöd stadigt på ett schyst clubsound - både skejtmusik och annat. Men jag tror allt detta hör till en svunnen tid ;-)

Förväntade mig denna typ av svar, visst kan man hitta ett ställe som spelar skejt-musik, frågan är dock om man skulle kunna jobba in det så att man möts av t ex "Possessed to Skate" av Suicidal Tendencies när man kliver in genom etablissemangets dörrar.

-Palle
 
Det var bättre förr? Njae, men det kanske fjäskades mer för de som hade tid och råd att syssla med sådana fritidsaktiviteter. Nu har ju även "vanligt" folk den möjligheten, dock utan ackompanjemang av orkester...

Tyvärr är det väl fortfarande också så att det generellt sett (till exempel i Friluftsfrämjandet )mest är personer med universitetsexamen som utövar denna typ av friluftsliv... Men det kanske blir bättre i framtiden? ;)

[Edit] Några småfel :) [Edit]
[Ändrat av öringen 2005-12-27 kl 13:17]
 
öringen; sa:
Det var bättre förr? Njae, men det kanske fjäskades mer för de som hade tid och råd att syssla med sådana fritidsaktiviteter.

Precis, det är det jag menar. Förflackningen och jämställdheten har gått alltför långt i Sverige, skall jag bli tvungen att gå med i SSSK för att få se min titel i en medlemsförteckning? Som man kan underförstå från ditt inlägg så är vi skrinnare en köpstark grupp som jag tycker att näringsidkarna bättre borde uppmärksamma.

-Palle
 
öringen; sa:
Det var bättre förr? Njae, men det kanske fjäskades mer för de som hade tid och råd att syssla med sådana fritidsaktiviteter. Nu har ju även "vanligt" folk den möjligheten, dock utan ackompanjemang av orkester...

Tyvärr är det väl fortfarande också så att det generellt sett (till exempel i Friluftsfrämjandet )mest är personer med universitetsexamen som utövar denna typ av friluftsliv... Men det kanske blir bättre i framtiden? ;)

[Edit] Några småfel :) [Edit]
[Ändrat av öringen 2005-12-27 kl 13:17]

Nej det var inte bättre förr. En annan tid när det var inne bland bättre belevade akademiker att åka långfärdsskridsko som vi inte vill tillbaka till. Men det finns nog en hel del som längtar tillbaka, uttrycket "skridskoadel" dyker upp i texterna ibland.

Är titlarna i en viss årsbok nästa fornlämning som faller?
 
Praktiskt

ajn; sa:
Är titlarna i en viss årsbok nästa fornlämning som faller?

En medlemsmatrikel är precis som telefonkatalogen en förteckning som har funktionen att det skall vara hyggligt lätt att hitta rätt person. Idag när man ofta presenterar sig bara med förnamn på isen eller annars i friluftslivet så kan det vara knepigt att hitta telefonnummer till vederbörande i efterhand. Då underlättar en titel ibland.

Men visst är det lite otidsenligt däremot så tycker jag att det är bättre med titlar än utan i det här sammanhanget. Å andra sidan kanske det inte alltid är en fördel att stå med sin yrkestititel i vanliga telefonkatalogen.

I skridskosammnhang vill jag bli nådd när någon söker mig och därför har jag valt att ha min titel i den matrikeln.

Thure
 
Jag ville peka litegrann på problematiken att det fortfarande verkar vara jävligt tunt med medlemmar i till exempel FF som inte har en akademisk examen. Vid en ren och vild gissning skulle jag tro att det ser ungefär likadant ut i en viss skridskoförening ;) Men det kanske bara är jag som uppfattar det som ett problem, eller? Hur ni sen svänger er med edra titlar hit och dit gör mig inte särskilt mycket :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20
seon Tid att slipa. Var i Stockholm? Långfärdskridsko 15
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
vid Klappskridsko var? Långfärdskridsko 6
GustavOh I morse var det is på vattenpölarna Långfärdskridsko 4
pausch Denna vinter var den kallaste vintern på 14 år... Långfärdskridsko 6
srpp Var få tag på ett par begagnade klappskridskor? Långfärdskridsko 5
ajn Åkområden var? Långfärdskridsko 4
Fjärdebrunn Var har alla tagit vägen? Långfärdskridsko 7
jörgen-1909 slipa var? Långfärdskridsko 21
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
dexecupen Hafjell GTX från Alfa..var finna i Stockholm? Långfärdskridsko 16
Boosse Hur långt och var har ni åkt i vinter. Långfärdskridsko 4
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
Bertil Kom det snö under natten och var hamnade den ? Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Seglaren Bättre och säkrare klädsel? Långfärdskridsko 107
torpet Skridskovikter - förr och nu Långfärdskridsko 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...