Det stänker in i mitt Nallo

Jag har ett Hilleberg Nallo GT3. Har haft det i 6år. För 3 år sedan märkte jag när det kom ett ordentligt skyfall att det stänkte in genom ytterväven små små droppar när jag satt i absiden. Sedan dess har jag märkt att det blir små vattendropar på utsidan av innertältet så fort det regnar. Behövs inte något jätteregn för att det ska hända. Jag kan tycka att ett så dyrt tält borde hålla regnet ute. Även om det inte blir blött i innertältet så blir ju den packning man har i absiden lite nerstänkt.
Någon annan som har samma erfarenhet av Nallo? Någon som känner till om man kan göra något åt det?
 
Låg ett antal nätter i ett Nallo för en dryg vecka sen. Blev nog främst blöt av kondens, men konstaterade att det var många små "ljusprickar" i taket när man tittade upp mot ljuset.
Där ljuset läckte inte så pass uppenbart mer än genom resten av ytan kan jag tänka mig att också vatten kan leta sig in.

Det tältet är nog använt åtskilliga år, och framför allt kanske under många tältnätter. Kan tänka mig att det ganska tunna och lite fladdriga tältet efter tillräckligt många nätter i blåst blir lite otätt.
 
Jag upplevde samma sak med mitt Jannu förra året.
Helt nytt HB tält och ändå stänker det genom, i det fallet var det stora droppar från högt träd.
Antar att man får acceptera det om yttertältet ska kunna 'andas'.
Har varit med om en del kraftiga regnskurar i kombination med stark vind efter det utan det blev blött inne så jag har slutat tänka på det.
 
Kondens ?

Regn = yttertältet blir "tätare" = mer kondens på insidan = kanske.......vill nån slå påståendet i bitar ?

Junioren
 
Vid rejäla skyfall, framförallt i kombination med att det regnar så är det inte omöjligt att det "regnar in" i tältet men inte så troligt.

Oavsett vad så tror jag mer på kondens.

När det regnar och man bär in en massa blöta grejer i tältet så är det MYCKET fukt som avdunstar. Detta i kombination med att det samtidigt regnar, som gör att avdunstningen genom väven är, i princip, obefintlig. Därmed bildas det kondensdroppar på insidan av yttertältet.

Det man måste göra då är att öppna all ventilation så mycket som det bara går så att kondensen blåser ut.

//Peter
 
Någon annan som har samma erfarenhet av Nallo? Någon som känner till om man kan göra något åt det?
Ja, mycket snarlik! Min vandringskompis påpekade i somras att det trängde igenom regn genom duken i absiden på tältet, ett sex år gamalt Nallo 2 GT. Inte heller då var det tal om någon mer kraftig nederbörd och jag lutade först åt att det var kondens. Problemet är inte jättestort men jag tycker att jag betalade tillräckligt för tältet för att slippa det. Mitt tält har inte varit uppslaget längre perioder men visst har det vid det här laget blivit stående under några soliga dagar.

Jag gissar att du likt mig inte varit i kontakt med Hilleberg?
 
Är det inte ganska troligt att det är ungefär såhär..
Det blir kondens på insidan tältet iom den höga luftfuktigheten och den föråhllandevis kalla omgivningen.. Sen kommer regnet i hög hastighet från ovan och trummar på den sträckta väven och vibrationerna skakar loss en dusch av kondensvatten på insidan duken?`

Edit:
Vilket i sin tur skulle vara ett argument för dubbelväggiga tält (mao med innertält) efterssom det stänk som blir på insidan yttertältet kommer hamna på innertältet och på så vis skydda dom och det som är där inne från vattnet..

För jag tror absolut inte att det skulle läcka in mer i absiden än runt innertältet, bara att det kanske märks mer..
 
Jag är iaf helt säker på att det fanns ingen kondens den gången regnet trängde genom duken i mitt fall. Precis slagit upp tältet, helt torrt. Som sagt, stora droppar från väldigt högt träd. Upplevt det bara en gång. Men kan det inträffa nytt tält så kan det mkt väl bli mer vanligt ju äldre tältet blir.

Nu när vi ändå diskuterar Kerlon 1200 så passar jag på att lägga in en närbild.
 

Bilagor

  • DSC_6722.jpg
    DSC_6722.jpg
    44.4 KB · Visningar: 582
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.