• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det bästa med julen!

Joulupukki har blivit julpuckot och ersatt med fejsipukki. För min del är det mest ledigheten som är skön. Samt att ha ett eget hem så man kan vara med sin sambo och skita i alla andra.
/J
 
För att gå trådstartaren till mötes så kan jag rekommendera dig att krydda din egen julsnaps.

2 sockerbitar
1 kanelstång
8 kryddnejlikor
8 hela kardemummakärnor
35 cl vodka
Clementinskal

Blanda alla ingredienser utom clementinskalet i en flaska. Skaka flaskan tills sockret löser sig och låt detta stå i ett dygn. Det kommer då få en brunaktig färg och dofta julkryddor. Skär av skalet på 2 clementiner, skär bort den vita, det gör snapsen besk. Låt stå ytterligare ett dygn nu i en bunke med lock (svårt att få ut skalen ur flaskan). Efter ytterligare ett dygn är snapsen klar för att avnjutas iskall. Drick denna snaps på personalens julfest eller spara den till mellandagarna eller Nyår och låt barnen få uppleva en "Vit Jul"

(Och för att vara en glädjedödare - att folk är nyktra och inte bråkar, barn kan leva sig igenom en snöfattig jul bara föräldrarna inte är konstiga...)

Tycker inte att du själv eller någon annan ska betrakta dig som en glädjedödare för att du förespråkar en "vit" jul. Tvärt om skulle jag vilja säga, att de som förespråkar en nykter Jul är glädjespridare. Julen är barnens högtid och den ska vara just högtidlig och magisk. Vuxna borde kunna hålla sig i från alkoholen just de tre dagarna på året. Ordet Julefrid måste få betyda något, måste få en mening.
 
Finsk glögg recept

1. Häll upp 25 liter pissljumen Koskenkorva i en plasttunna med lock.
2. Lägg i ett russin.
3. Rör om försiktigt.
4. Sätt på locket.
.............................................
Vänta 10 minuter och sen är den klar. Provsmaka gärna efter 5 minuter. Tycker du då att det är för mycket fruktsmak så plocka bort russinet dom sista fem minuterna.
Receptet är avsett att räcka till ca 75 st svenskar eller 5-6 st finska plåtslagare
 
Julklapp till tiggarna

Julen är givmildhetens högtid. Brukar ge en extra slant till tiggaren, som numera alltid sitter utanför ortens snabbköp. Men pengar är trots allt en väldigt opersonlig gåva. Ska man måhända hälla i vederbörande en rejäl hutt förstärkt julglögg istället? Kan behövas i decemberrusket. Somliga sitter på snabbköpsentréns cementplattor på enbart några gamla tidningar. Klart obra! Kanske är ett ordentligt sittunderlägg - tillsammans med glögghutten ur medhavd termos - mer relevanta gåvor i juletid?
Själv anser jag att en verklig friluftsmänniska ska vara givmild. Delar alltid med mig av förnödenheter, om jag möter en frusen och svulten stackare i skogen eller på fjället.
Somliga bekanta kritiserar mig för min vana - som de kallar ovana - att lägga slantar i tiggarskålen.
-Min ensak svarar jag. Låt bli om du vill!
Vi lever lyckligtvis i ett fritt land.
 
Finsk glögg recept

1. Häll upp 25 liter pissljumen Koskenkorva i en plasttunna med lock.
2. Lägg i ett russin.
3. Rör om försiktigt.
4. Sätt på locket.
.............................................
Vänta 10 minuter och sen är den klar. Provsmaka gärna efter 5 minuter. Tycker du då att det är för mycket fruktsmak så plocka bort russinet dom sista fem minuterna.
Receptet är avsett att räcka till ca 75 st svenskar eller 5-6 st finska plåtslagare



Du glömde paraplyt i drinken.
 

Bilagor

  • Finsk drink.jpg
    Finsk drink.jpg
    15.7 KB · Visningar: 214
Har varit på motorcykelträffar ala vintertid där man tältar bredvid en älg och dricker med massa finnar,tyskar,fransmän och så , finnarna kör det stuket med dunken
En 5L dunk är inge problem för en äkta skogsfinne på 2-3 dagar.

Rätt kul , en sån träff finns i Småland - "Frostskadeträffen" om nån åker hoj och vill ta en runda.Den är första helgen i december varje år om nån är sugen nått år.

Varit lite dåligt med kyla dom senaste 2 men det kommer mer köldår
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.