Det är mänskligt att glömma - men det kan få...

Mänskligt att glömma - men kan få...

Denna incidens hände dan före dopparedan 2005 i Vättlefjäll några mil norr om Göteborg. Vi var 6 klubbmedlemmar från GLSK. (Göteborgs Långfärds Skridsko Klubb)

Vi stannade till i södra änden av Surtesjön. Min skrinnarkompis förvarnade mig om en vindbrunn strax utanför en av uddarna mellan en av öarna. Vi skrinnar i dess riktning (norröver). Att vindbrunnen skulle göra sig påmind så snabbt genom att tonerna blev allt intensivare, så förstod jag att nu gäller det att stanna snabbt. Pikade, och det gick allt för lätt igenom, så jag bedömde istjockleken till strax under 4 cm tjock! Vände och fick de övriga i gruppen varnade och stoppade.

Det var på ”håret” att jag inte gick igenom. Det hade gått väldigt illa för mig, och jag hade säkert fått sällskap med mig i vaken! Vi hade en rejäl fart. Men, med eftertanke, på grund av att vid första fikat i norra änden av Kroksjön upptäckte jag, att jag glömt knäppa fast mina grenband! Jag har nämligen dubbla sådana. Då hade vi redan åkt på flera sjöar. Detta är helt jämförbart med att paddla kajak och befinna sig långt ute på havet och upptäcka att man saknar flytvästen när vågorna blir högre och besvärligare att hantera.

Hur hade det gått för mig om jag plurrat, kan man enbart spekulera i? Troligen hade jag fått påtagliga problem som jag kanske inte hade löst lika elegant som när jag kravlar mig upp ur vaken med den nya så kallade ”vaktekniken” med eller utan dubbar! När jag väl upptäckte detta blev jag verkligen kallsvettig och paralyserad över vad jag kunde ha ställt till med, usch ja! Jag blev förtegen och berättade inte detta för gruppen. Det gör jag nu, och samtidigt vill jag uppmana alla långfärdskridskoåkare:

Kontrollera att grenbandet är låst, att det också fungerar som det ska, att ryggsäcken inte under några som helst omständigheter flyter upp vid en eventuell plurrning.
I samband med att jag är färdledare så brukar jag alltid kasta ett örnöga på att alla i gruppen har grenbandet låst, och göra en okulärbesiktning av att ryggsäcken verkligen rymmer ett helt ombyte, och att den fungerar som en verklig flytväst vid en eventuell plurrning.

Nu var jag inte färdledare, även om det var jag som utlyste spontanturen så fungerar man inte som färdledare. Alla måste ta sitt eget ansvar. Som sagt, det är nyttigt att göra bort sig, och styrkan ligger i att våga berätta om sina misstag, och vem är det egentligen som kollar att färdledaren/spontanutlysaren verkligen är rätt utrustad? Som sagt, det är mänskligt att glömma, eller hur?

Grenband på – farligt att glömma!
Inge Bäckström
051224

[Ändrat av ingeback 2006-01-10 kl 15:02]
 
pekvirk; sa:
Vilken ryggsäck, vilket grenband??

Jag använder i första hand Pikmakarns ryggsäck, och ibland även Lundhagens. Bägge har två grenband, som fungerar typ klättersäle. Med den här låsningen trivs jag väldigt bra med, även om det är två spännen att knäppa fast. Man kan låta bli detta om man klär på sig ryggsäcken genom att sätta in foten/fötterna innan man hänger på ryggan! men jag föredrar den förstnämnda!
Hälsar
Inge
 
Tjenare Inge!

Har du testat att plurra med den säcken utan grenband?

På min lågt sittande säck har jag nyligen (oops) badat utan grenband, och med ett löst hängande midjeband.

I nästan alla plurr har man ju en iskant man hänger mot, mitt flytläge var helt oförändrat med dessa lösa eller obefintliga band runt kroppen jämfört med hur jag flöt när jag hade grenband.

Jag blötte inte ner tröjjan nu heller förens jag kravlade ur vaken och blev då blöt på magen.
 
boe skates; sa:
Tjenare Inge!

Har du testat att plurra med den säcken utan grenband?

På min lågt sittande säck har jag nyligen (oops) badat utan grenband, och med ett löst hängande midjeband.

I nästan alla plurr har man ju en iskant man hänger mot, mitt flytläge var helt oförändrat med dessa lösa eller obefintliga band runt kroppen jämfört med hur jag flöt när jag hade grenband.

Jag blötte inte ner tröjjan nu heller förens jag kravlade ur vaken och blev då blöt på magen.

Tack för det!
Har inte provat. Men ska göra det vid nästa isvaksövning med färdledarna. Hur det fungerar med Pikmakarns ryggsäck ska bli intressant att prova. Den ligger inte så långt ned som jag antar att din gör! Har bara sett bilder på de extremt lågt liggande ryggsäckarna!
Hälsar
Inge
 
Utan grenband

Jag plurrade för första gången före jul (ja, jag är kanske lite feg). Jag har en gammal caravanryggsäck utan grenband (men med midjebälte). Hade inga problem med flytläget. Blev blöt upp till magen och tog mig upp utan dubbar eller lina efter att ha fått bryta lite is (ca 2 meter). Innan har jag testat att "hänga upp" mig i ryggsäckens firningsögla utan att ryggan åkt upp märkbart och har därför känt mig rätt trygg utan grenband...

Bra att känna att utrustningen fungerar på riktigt. Har efter detta modifierat packningen något. Lite varmare ombyteströja (lite tyngre :-( . Extra reservpåsar för fötterna (dom måste bara funka) och bättre "packa torrt" diciplin. Är numer noga med att packa vattenkänsliga saker vattentätt i mitt TOPPLOCK!!
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2006-01-10 kl 16:22]
 
Dränka elektronik

Anders.Appelqvist; sa:
Bra att känna att utrustningen fungerar på riktigt. Har efter detta modifierat packningen något. Lite varmare ombyteströja (lite tyngre :-( . Extra reservpåsar för fötterna (dom måste bara funka) och bättre "packa torrt" diciplin. Är numer noga med att packa vattenkänsliga saker vattentätt i mitt TOPPLOCK!!
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2006-01-10 kl 16:22]

En av mina skridskobekanta har den hårda vägen fått reda på att bilnyckel med elektronik inte tål en plurrning. Och det är ju det som är visten med att ha en bil med elektronisk startspärr. Bilen ska inte gå att starta om man inte har den lilla elektronikprylen som sitter på nyckeln.

Så packa vattentätt.

/Per
 
Jag hade min första tur för i år nu i fredags och jag gjorde precis samma sak. Hade åkt i gott och väl en timma innan jag upptäckte misstaget!

När det gäller vattentäthet så packar jag ALLT som är känslig i plastpåsar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...