Det är mänskligt att glömma - men det kan få...

boe skates; sa:
I nästan alla plurr har man ju en iskant man hänger mot, mitt flytläge var helt oförändrat med dessa lösa eller obefintliga band runt kroppen jämfört med hur jag flöt när jag hade grenband.

Hängde du på iskanten hela tiden? Gjorde midjebandet någon nytta? Har du provat att bli uppdragen ur en vak med lina fäst på säcken?

Grenbandens berättigande finns möjligen i ett fåtal plurrningar (medvetslöshet, behov av att simma, behov av att "passivt" räddas med lina). Hur många sådana som inträffar en säsong vet jag inte, jag har aldrig upplevt någon situation där grenbanden gjort nytta själv.

-Palle
 
Har aldrig plurrat så jag vet inget!

Fast det LÅTER ju som att avsaknad av midjebälte och grenband borde innebära att inget håller ned säcken.

Sen har väl vissa (Frilufts, SSSK?) krav på grenband för att man ska få följa med?

Har dragit upp en kamrat ur en vak, men det gjorde jag på det skolboksvidriga sättet att jag åkte till iskanten och stack till honom ispiken som jag sedan hivade upp honom med. Det kändes inte särskilt farligt, kamraten vände tillbaka vid första försöket för att hämta snusdosan som flöt iväg.

(Jag begriper dock att förutsättningarn på flera sätt kunnat vara mycket sämre.)
 
Palle_Z; sa:
Hängde du på iskanten hela tiden? Gjorde midjebandet någon nytta?

Hängde väl på iskanten i princip hela tiden, plurrade utan fart. Tror inte att midjebandet var till någon nytta alls.


Har du provat att bli uppdragen ur en vak med lina fäst på säcken?

Nej, har aldrig blivit uppdragen med lina ur en vak.


Grenbandens berättigande finns möjligen i ett fåtal plurrningar (medvetslöshet, behov av att simma, behov av att "passivt" räddas med lina). Hur många sådana som inträffar en säsong vet jag inte, jag har aldrig upplevt någon situation där grenbanden gjort nytta själv.
-Palle

Alltså, om man ska börja använda grenremmen som någon typ av räddningssele tycker jag att man verkligen ska se över hur det konstrueras. Jag kan inte tänka mig att någon klättrare / ytbärgare skulle vilja använda en rem knyten mellan benen.
 
Mezzner; sa:
Har dragit upp en kamrat ur en vak, men det gjorde jag på det skolboksvidriga sättet att jag åkte till iskanten och stack till honom ispiken som jag sedan hivade upp honom med. Det kändes inte särskilt farligt, kamraten vände tillbaka vid första försöket för att hämta snusdosan som flöt iväg.

Så dras det absolut största antalet plurrare upp.
Oftast finns det en stark iskant vid plurr. Vanligtvis åker man ju ner i vindbrunnar eller råkövergångar.
 
Maua; sa:
Jag hade min första tur för i år nu i fredags och jag gjorde precis samma sak. Hade åkt i gott och väl en timma innan jag upptäckte misstaget!

När det gäller vattentäthet så packar jag ALLT som är känslig i plastpåsar.
Jag har mobil, bilnycklar och första förband i topplocket, dit når inte vattnet när jag plurrar. Det ligger i plastpåsar ändå för att ha både livrem och hängslen.
 
Tack alla för era synpunkter!
Jag är något förvånad över att så många mer eller mindre ifrågasätter grenbandet enkelt eller dubbelt om dess förträfflighet i samband med en plurrning???

Själv skulle jag inte vilja plurra utan dessa, vilket jag dessvärre var nära att göra som framgår i min redovisning. Men, jag ska prova utan grenband vid nästa plurrövning, kanske jag kommer till en annan slutsats. Men, då får jag inte delta på klubbturerna, och definitivt inte vara färdledare!

Som sagt, jag har heller inte kunnat finna någon seriös skridskoklubb som inte har detta som obligatorisk utrustning för att delta på en klubbtur. Texten nedan är ett exempel på inbjudan till klubbtur (GLSK):

"Obligatorisk utrustning: Isdubbar, pik (gärna dubbelpik), ryggsäck med grenrem och vattentätt packat ombyte, visselpipa, långfärdsskridskor, kängor som är lämpliga att gå i.
Du har alltid själv ansvar för din egen säkerhet, även på klubbturer. Glöm inte fika och vätska."

Hälsar Inge i Göteborg!
 
Grenband kan var nödvändigt

De flesta plurrningar är banala men kanske en på 500 riskerar att blir mer allvarlig. Vissa framförallt äldre ryggsäckar har så pass högt sittande volym att det är viktigt att straffa ned ryggsäcken ordentligt för att den skall fungera som flythjälp. Då har man nytta av att straffa ned ryggsäcken effektivt med grenband. Mer moderna säckar som sitter lågt har inte så stort behov av grenband om inte höftremmen fallerar. Men bäst är förstås att testa att sommarplurra se tidigare diskussioner här.

I de fall man skadar sig vid plurrningen t ex bryter överarmen etc kan det dessutom vara av värde att draget i via karbinhaken blir effektivt i att lyfta kroppen.

Thure
 
Ja du Thure, att det diskuteras så intensiv om att ha grenband, eller inte, när man samtidigt uppmanar eller kräver att klubbmedlemmar ska det. För mig är det förvirrande, men som jag noterat tidigare ska jag prova enbart med höftbältet så kanske jag ändrar åsikt?
Hälsar Inge
 
En enkel test för den som inte vill prova i vatten

Det finns en enkel test som man kan göra för att kolla om grenband behövs alt. hjälper.

Be någon ställa sig bakom dig, med handflatorna uppåt och med 10 cm mellan handflatorna och mot ryggsäckens botten.
Be vederbörande trycka (lyfta) händerna uppåt. Vad händer ?

Går ryggsäcken att lyfta uppåt, eller sitter ryggsäcken kvar i sitt ursprungliga läge relativt kroppen.

Praktexempel på löst sittande ryggsäck är när ryggsäcken lyfts så mycket att axelbanden hamnar ovanför huvudet och ryggsäcken tar tag i hjälmen (cykelhjälm) i bakkanten och tippar hjälmen över huvudet så att hela ansiktet täcks av hjälmen och ryggsäcksbäraren inte ser ett dugg.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.