Denali expedition?

Denali 2000

En reflektion som genast faller mig an är att om det var för kallt i april, och för varmt i juli... och i maj nu var minus 43 grader.... så tror jag att jag kommer lägga min egna expedition i början av juni istället. Eller var det ovanligt kallt för årstiden... hur kommer växthuseffekten påverka Denali framöver?

När jag var där för 9 år sedan var vi på berget från 12 maj till 1 juni. Den 27 maj stod vi på toppen i - 30 och bra väder. Vi var något före den stora ruschen, lägret på 4300 m ökade fortfarande i storlek när vi lämnade det 29 maj. Början av juni är nog den populäraste tiden för bestigning.

Vi hade -34 som kallast på 4300 m och -38 i höjdlägret på 5200 m. Det är nog ganska normala temperaturer för den årstiden.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tråden som aldrig dör;-)

Hej,,

Jag har gjorde detta som min sista klättring och dokumenterade allt för en reseberättelse, men,, fick privata problem som gjorde att jag inte prioriterade detta ett skit.. Ber om ursäkt för det.. Det var 2 som kom upp, och resan blev i det stora kanon bra! Alla presterade på topp och stämningen var på topp även när ett hus höll på att brinna ner nere i Talketna! "Inga namn nämnda" haha..

Men nu har jag lagt detta bakom mig och vill segla i stället. Fast Denali är och förblir ett av dom vackraste platser jag sett!

Vill någon stämma av sin bestigningsplan för åsikter med mig så är det inga problem.

God tur

Hej,,

Jag har gjorde detta som min sista klättring och dokumenterade allt för en reseberättelse, men,, fick privata problem som gjorde att jag inte prioriterade detta ett skit.. Ber om ursäkt för det.. Det var 2 som kom upp, och resan blev i det stora kanon bra! Alla presterade på topp och stämningen var på topp även när ett hus höll på att brinna ner nere i Talketna! "Inga namn nämnda" haha..

Men nu har jag lagt detta bakom mig och vill segla i stället. Fast Denali är och förblir ett av dom vackraste platser jag sett!

Vill någon stämma av sin bestigningsplan för åsikter med mig så är det inga problem.

God tur

Så ni var 3 stycken? Alla lyckades nå toppen? Skriv gärna en reseberättelse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips