Denali expedition?

Denali 2000

En reflektion som genast faller mig an är att om det var för kallt i april, och för varmt i juli... och i maj nu var minus 43 grader.... så tror jag att jag kommer lägga min egna expedition i början av juni istället. Eller var det ovanligt kallt för årstiden... hur kommer växthuseffekten påverka Denali framöver?

När jag var där för 9 år sedan var vi på berget från 12 maj till 1 juni. Den 27 maj stod vi på toppen i - 30 och bra väder. Vi var något före den stora ruschen, lägret på 4300 m ökade fortfarande i storlek när vi lämnade det 29 maj. Början av juni är nog den populäraste tiden för bestigning.

Vi hade -34 som kallast på 4300 m och -38 i höjdlägret på 5200 m. Det är nog ganska normala temperaturer för den årstiden.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tråden som aldrig dör;-)

Hej,,

Jag har gjorde detta som min sista klättring och dokumenterade allt för en reseberättelse, men,, fick privata problem som gjorde att jag inte prioriterade detta ett skit.. Ber om ursäkt för det.. Det var 2 som kom upp, och resan blev i det stora kanon bra! Alla presterade på topp och stämningen var på topp även när ett hus höll på att brinna ner nere i Talketna! "Inga namn nämnda" haha..

Men nu har jag lagt detta bakom mig och vill segla i stället. Fast Denali är och förblir ett av dom vackraste platser jag sett!

Vill någon stämma av sin bestigningsplan för åsikter med mig så är det inga problem.

God tur
 
Hej,,

Jag har gjorde detta som min sista klättring och dokumenterade allt för en reseberättelse, men,, fick privata problem som gjorde att jag inte prioriterade detta ett skit.. Ber om ursäkt för det.. Det var 2 som kom upp, och resan blev i det stora kanon bra! Alla presterade på topp och stämningen var på topp även när ett hus höll på att brinna ner nere i Talketna! "Inga namn nämnda" haha..

Men nu har jag lagt detta bakom mig och vill segla i stället. Fast Denali är och förblir ett av dom vackraste platser jag sett!

Vill någon stämma av sin bestigningsplan för åsikter med mig så är det inga problem.

God tur


Så ni var 3 stycken? Alla lyckades nå toppen? Skriv gärna en reseberättelse.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.