Den ultimata vildmarks bilen

Om du hade läst hela tråden hade du märkt att jag inte vill dissa defendern alls utan verkligen gillar den men flera av mina vänner som har ägt eller äga den just nu har berättat om dessa/sina fel.
Även bilar som är nyare än dina har haft problem som tex rost.
Och att just din bil håller fint säger ju inte så mkt för mig för visst du har åkt ngr mil men jag har ingen aning vart du körd (finns ju många som aldrig kör stökiga vägar med sina) osv.
 
Om du hade läst hela tråden hade du märkt att jag inte vill dissa defendern alls utan verkligen gillar den men flera av mina vänner som har ägt eller äga den just nu har berättat om dessa/sina fel.
Även bilar som är nyare än dina har haft problem som tex rost.
Och att just din bil håller fint säger ju inte så mkt för mig för visst du har åkt ngr mil men jag har ingen aning vart du körd (finns ju många som aldrig kör stökiga vägar med sina) osv.

Jag har läst hela tråden och problemet kvarstår då du bara hänvisar till andrahandsinformation helt utan att ha någon som helst egen erfarenhet.

Och att man har ägt en bil sedan den var ny, alltså kört med den från 0-13.000 mil, brukar ses som ett ganska bra underlag för att uttala sig i en bilfråga. Betydligt bättre än hörsägen från "vänner".

Men visst spelar det roll vart man kör. Jag bor på en liten hästgård vid början av Sörmlandskusten. Har ca 70 jaktdagar per år som hundförare på olika marker i Sörmland och dragit ut älgar från slla möjliga och omöjliga ställen. (Har även dragit loss Hiluxar, KingCabs, Subarus, Volovo XCs och andra moderna bilar med "terrängegenskaper" från platser där jag åker utan att ens byta växel.) Hela året så ombesörjer jag fordring på åtlar i skogen och på 3 jaktmarker för att hålla vildsvinen borta från vallar och åkrar. Jag använder även bilen till att dra hem den ved vi eldar med som huvudsaklig värmekälla, som jag gallrar i hästhagarna åt en större stallverksamhet. (Förra året blev det väl en 9 ton som drogs hem.)

Räcker det som erfarenhet?
 
Din information är ju för mig mera "andrahand" än den från mina vänner. Jag känner inte dig och läser dessutom allting bara via nätet medan jag känner mina vänner, har sett deras bilar osv.
Sedan började du med att uttrycker dig på ett rätt otrevligt sätt ("inte vet ett smack" ) utan att du varken känner mig eller vet vilka erfarenheter jag egentligen har…

Jag håller med dig att den egna erfarenheten är den bästa för en själv. Har varit med om det 2 gånger på andra bilmärken där folk pratade dåligt om dessa och avrådde mig att köpa medan jag sedan inte hade ett enda fel under många mil med dessa bilar.

Att jag menade att du "inte har läst allt" var tänkt på att jag gillar Defendern, har alltid gjort det och haft tanken på att köpa en länge. Jag vill alltså inte alls göra bilmodellen dåligt. Hittills har det varit vissa praktiska faktorer som som sa emot en sådan och det blev andra bilar istället.
Men nu växer suget efter en ordentlig 4x4 mer och mer och jag har börjat funderar mer om defendern igen och letat efter info samt just kollat med de jag känner.
Du verkar ju har riktig bra erfarenheter och vara nöjd - fint för jag ändra gärna min uppfattning om defenderns dels dåliga rykte.
 
Den som säger att de bilarna bara rostar, fråga honom hur han tvättar dem på undersidan? En ren bil är ju roligare att kontrollera om något behöver bytas eller justeras på. Men somliga skitgrisar klagar mest på grejorna.
go tur
 
Din information är ju för mig mera "andrahand" än den från mina vänner. Jag känner inte dig och läser dessutom allting bara via nätet medan jag känner mina vänner, har sett deras bilar osv.
Sedan började du med att uttrycker dig på ett rätt otrevligt sätt ("inte vet ett smack" ) utan att du varken känner mig eller vet vilka erfarenheter jag egentligen har…

Jag håller med dig att den egna erfarenheten är den bästa för en själv. Har varit med om det 2 gånger på andra bilmärken där folk pratade dåligt om dessa och avrådde mig att köpa medan jag sedan inte hade ett enda fel under många mil med dessa bilar.

Att jag menade att du "inte har läst allt" var tänkt på att jag gillar Defendern, har alltid gjort det och haft tanken på att köpa en länge. Jag vill alltså inte alls göra bilmodellen dåligt. Hittills har det varit vissa praktiska faktorer som som sa emot en sådan och det blev andra bilar istället.
Men nu växer suget efter en ordentlig 4x4 mer och mer och jag har börjat funderar mer om defendern igen och letat efter info samt just kollat med de jag känner.
Du verkar ju har riktig bra erfarenheter och vara nöjd - fint för jag ändra gärna min uppfattning om defenderns dels dåliga rykte.

Att jag var otrevlig har du rätt i och för det vill jag be uppriktigt om ursäkt. Jag hade läst lite andra trådar här på forumet innan och måste erkänna att jag drogs med i den väl hårda ton som ibland råder. Förlåt.

Och vill du ha ett Defendertips, så ska du får ett här: Köp en bil tillverkad efter 2007. Då "uppgraderas" den med en TD4 SuperPuma (i stort sett samma motor som i Ford Transiten. En slitvarg som håller och har snäll förbrukning), 6 växlad låda, värme och A/C som fungerar och en lite mer ljudisolerad inredning. (Dock till priset av att dom charmiga safariluckorna försvann).
Dom sakerna gör att den blir lite mer än vanlig bil än en traktor som man får köra på motorväg med. Att köra långt är inget problem alls, inte heller för resten av familjen. Åkte till Legoland mitt i sommaren med fru och två tioåriga döttrar utan att någon gnällde.

Gällande rost så ser jag det som ett individuellt ansvar. Jag har linoljebahandlat min ram och har som sagt inte ett spår av rost. Linoljan är toppen för både bil och miljö och dessutom inte alls en speciellt dyr behandling. Något jag alltså varmt kan rekommendera till alla bilägare. Lycka till med billetandet!
 
Många förväxlar Defendern med den LR som fanns innan. Från och med Defendern var det en mycket bättre bil och den enda bil som från fabrik var byggd för expeditionsbruk. Det finns nog ingen annan bil som det finns så mycket tillbehör till. Som sagt tänk på max 90 kg taklast utan förstärkt kaross. Annars viker man taket.
 
För ordningens skull måste jag rätta en sak jag skrev: Det här stämmer inte längre!
F.d. alternativ funkar tyvärr inte längre, t.ex. går det inte längre att ladda ner Eniro-kartan som också är rätt bra.

Istället gäller vad som har skrivits av Magno i den här tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76719

Kan inte rekonstruera varför det inte funkade för mig för ett halvt år sedan, men nu funkar det alltså perfekt med Eniro.

Förresten: Roligt att man med ämnesrelaterade inlägg hamnar i OT-läge i den här tråden, för nu har det väl blivit en biltråd.
 
Saab är nuförtiden en otroligt billig bil att köpa. Dessutom en utmärkt drag-bil.
Saab 9-5 är dessutom otroligt bra att lasta i, rymmer myyycket!
 
Måste slå ett slag för volvo v70 nej vänta det är den perfekta fiskebilen ;)

Jag vet inte vilken bil dom är bäst jag kan dock nämna en som jag hört folk prata gott om men som suger.

https://www.google.se/search?q=ford...k.com%2Fblue-ford-pick-up-truck.htm;1600;1067

Ford pickup RESERVHJULET sitter UNDER bilen, lagom lätt att få ut det när man sitter med punktering som en snusdosa med bilen halvt i diket och hör och häpna det krävs ett special verktyg till just den specifika modellen för att få ner hjulet. tog 3 dagar efter att vi tröttnade och fick gå 6 h och lifta till en verkstad ...

Toytas gammla pickups är super bra klättrat över allt och när något händer är det lätt att byta ut.
 
Jag använder Garmin på jobbet och fritiden...på sjön och i skogen/fjället.... men det finns ju andra
Det jag däremot saknar är en Tatra 813... Och bra rabatt på drivmedel.
Den är dock i mina ögon en superb frilufts(bil?) sväljer allt
fiskespö..ryggsäck..släktens alla kanoter......
Lite trixigt när man ska på Ica å handla...Å absolut inte miljövänlig.
Men..
:))
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.