Den ultimata vildmarks bilen

Hej ny här å tänkte presentera mitt fordons projekt och få lite synpunkter å tips.
Det hela började med införskaffande av en tgb 13 hel skåp alltså hytt å bakre utrymme sitter samman.
Jag har tillverka bastantare stötfångare fram å bak i 4 mm gods
Håller på att få till dubbel montage på de båda bakre axlarna.
Bilen invändigt har blivit helt rensas så skall komma i skede nu med vad det blir invändigt.
Så tips på gps med riktigt bra vildmarks kartor uppskattas
 
Välkommen Tommy

Kul med en ny tråd. Möjligtvis något oortodox i detta sällskap...😉

Det är klart det är kul med en bil som klarar mer än bara se tuff ut, utan även vara tänkt att ta sig ut på det enorma vägnät som finns. Gamla skogsvägar som är öppen men däremot inte speciellt underhållen finns det massor av. Som fd skogsentreprenör gällde det att ha bra att köra och lasta med. Hög markfrigång, givetvis fyrhjulsdrift med diff spärr gäller. Lite vinschar är bra om man kör fast. En motorsåg att ta bort ett nerblåst träd över vägen, varför inte. Sedan om du har en möjlighet att dra på värme utan att motorn är igång är fint. En vildmarksbil som du kallar det finns nog inte att köpa helt klar utan man får bygga på bra bilar själv. Div pickup, landrover etc. Landroverklubben har en livaktig verksamhet för dessa. Kanske en välbyggd camper.

Själv räcker det med min vanliga gamla Svensson bil och ryggsäck och tält när det gäller att komma ut. Andra gillar snöskoter då jag skidar i tystnaden, åter andra gör annat som fiskar, jagar, klättrar eller hittar på annat därute.

Kul att vi har olika intressen men att samtidigt respektera varandra så mycket som möjligt.

Kör försiktigt!
 
Hej ny här å tänkte presentera mitt fordons projekt och få lite synpunkter å tips.
Det hela började med införskaffande av en tgb 13 hel skåp alltså hytt å bakre utrymme sitter samman.
Jag har tillverka bastantare stötfångare fram å bak i 4 mm gods
Håller på att få till dubbel montage på de båda bakre axlarna.
Bilen invändigt har blivit helt rensas så skall komma i skede nu med vad det blir invändigt.
Så tips på gps med riktigt bra vildmarks kartor uppskattas

Hej. Kul med en bil för offroad. Det är en särskild känsla att köra rätt ut i spenaten ( jag kör endast på skogsbilvägar och traktorvägar på egen mark). Ett tips är att söka dig till forumet på 4x4 sweden, där finns en otrolig kunskap om bilar och offroadbyggen. Vad gäller gps har garmin Montana fått bra respons inom skoterkretsar, själv kör jag med en lite äldre garmin Colorado men den är för omständig för att jag skulle rekommendera den.
 
Just Defendern är drömbilen min då jag skulle kunna köra överallt där jag vill köra och samtidgt kunna sova i bilen i vissa "nödsituationer", lasta mkt osv
Men alla vänner som jag pratat med som har en sådan rekommendera den inte. Går sönder för mkt, rosta redan som ny och liknande få jag höra hela tiden :(
 
Renault Kangoo. Min har varit basläger på otal resor. Hög markfrigång och med snökedjor helt ok i snö. Ska man ut i värre terräng var nog min Volvo Viking den ultimata killern. Den tog sig inte fram utan mördade och krossade sig fram...

Dubbelmontage? Ska du ändra spårvidd är inte Volvo Trucks omöjliga att ha att göra med för att få intyg. Det fick jag. Sen att jag tycker det är 100% onödigt är ju en annan sak. Du får upp bärigheten men den blir också spårkänsligare.
 
...2007 tyckte jag och mina vänner att en gammal Iveco-minibuss med 9 sittplatser original var det ultimata vid klätterresa ner i Europa. Den gick inte igenom besiktningen men eftersom vi hade en månad på oss för ombesiktning så var det bara att åka obesiktigat omgående innan det blev helt körförbud.
Två soffor vändes mot varandra och ett plan bakom till att sova på med stuvningsutrymme inunder.
Vi körde närmare 600 mil med små bekymmer. Fick justera/manipulera kolen på generatorn vid ett tillfälle.
Och vi kom nästan ända hem till Sverige igen då vattenpumpen havererade totalt (vi hade fyllt kylvatten dagligen de sista 100 milen). Iveco:n fick sluta sina dagar på Stena metall strax söder om Køpenhamn :)
 

Bilagor

  • Iveco.jpg
    Iveco.jpg
    129 KB · Visningar: 3,370
Toyota Landcruiser

Det finns bara en bil om du vill ha en pålitlig trotjänare som är byggd med kvalité och precision samt är en monster i vildmarken. Kan även rekommendera Toyota Hilux efter ett antal expeditioner i Afrika. Hade en Landrover först men den höll runt kvarteret, Toyota höll ut i vildmarken och hem igen...

Lycka till, hoppas du blir nöjd med den du skaffar..!
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg