"Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus

Hej!

Första veckan i augusti vandrade vi Vakkotavare - Ritsem-rundan, och i området kring Singi började det ryktas om "den tyske fjälluteliggaren Klaus" som tydligen strövade omkring i området hela somrarna, boendes under en bit pressening, ätandes diverse svampar och bär.

En äldre dam som vi hträffade längs med vägen berättade att Klaus hjälpt henne med hennes (på tok för) tunga packning - och som tack hade hon gett honom tältet och mat (för att lätta packningen). I Singistugorna var "Klaus" känd, bland annat för att han lånat stekpanna och stekt diverse ris och löv. Spänningen steg - skulle vi träffa den magre tysken?

När vi så svängde av vår vandring västerut för att (så småningom) nå Hukejaure, med dess fantastiska bastu och vänlige stugvärd, så såg vi tältet, svamparna på tork och en mager man som kom farande i ett huj till oss! Rotvälskan han talade - tyska med fåtalet engelska ord - var kanske inte lättförstådd men glad var han, mager var han, kanske en och annan tand fattades men hela hans själ uttryckte en kärlek till de svenska fjällen som...ja, man kan väl helt enkelt säga att den saknas hos en del som bara har siktet inställt på Kebnekaises topp. Vi gav honom en karta över det område vi nu lämnade, som tack plockade han några svampar åt oss och sa "Very good!". Vi gömde svamparna lite skamset bakom en sten efter cirka 5 kilomters vandring....(vi var lite osäkra på sorten och så var de lite väl maskätna, känns lite snobbigt såhär i efterhand)

Nu när mörkret börjar ta överhanden och längtan till fjällen växer sig starkare för var dag så undrar vi lite över om någon annan träffade Klaus i sommar? Och vet någon något mer om honom?
 
Jag har för mig att polisen blev inkopplad på något sätt. Dels så oroade man sig över hans välbefinnande, sen så hade han under en längre tid hängt vid Singistugorna och använt köket för att tillreda konstigheter utan att kunna betala. Stugvärden i Singi berättade om honom när vi passerade i mitten av september men jag minns inte alla detaljer.
 
Jag har för mig att polisen blev inkopplad på något sätt. Dels så oroade man sig över hans välbefinnande, sen så hade han under en längre tid hängt vid Singistugorna och använt köket för att tillreda konstigheter utan att kunna betala. Stugvärden i Singi berättade om honom när vi passerade i mitten av september men jag minns inte alla detaljer.

Nej, lägg av! Du kan inte servera såna smashing news och INTE KOMMA IHÅG detaljerna!!!
Någon annan som vet något?

(En annan vandringssägen från Singi: japanen som är besatt av filmen "Kungsleden" och irrar runt däruppe och visar svartvita foton från filmen för alla vandrare han möter....läskigt...)
 
(En annan vandringssägen från Singi: japanen som är besatt av filmen "Kungsleden" och irrar runt däruppe och visar svartvita foton från filmen för alla vandrare han möter....läskigt...)

Även detta är på riktigt. I servicestugan i Sälka finns ett mindre kompendium om/av denne man.
 
Träffade tysken vid Kebnekaise Fjällstation. Fick en näve blommor av honom som han tyckte jag skulle lägga i vattenflaskan över natten. Skulle tydligen vara nyttigt att dricka för min femårige son... Han hävdade att han levde på "blomvatten" och.. *trumvirvel*.. leverpastej! Han sov f.ö.på sofforna i Kebs storstuga. Tvivlar på att han betalade... Såg inte japanen, men Länta berättade om honom.
 
Träffade på en herre från japan i Vistasstugan i juli i år. Hans engelska var ungefär lika bra som min japanska så det blev ingen vidare kommunikation mellan oss.

Kan det vara samma vandrare som nämns ovan? Japaner torde vara relativt ovanliga i de svenska fjällen.
 
Hej!

Tysken har jag inte träffat på. Japanen har jag stött på flera gånger. Han bär omkring på en helt enorm packning!

Hade ett fantastiskt roligt samtal i Nallostugan i somras, med min sambo, stugvärden och ytterligare en nattgäst. Vi diskuterade alla sköningar som lufsar omkring på fjället, och som liksom inte riktigt gör som alla andra. Bäst var nog historien om killen som förutom sin ryggsäck burit en stor påse på magen och en på ryggen - med tvättbaljor i! En att tvätta i och en att skölja i! Han hade väl räknat ut att han då slapp ta med så mycket kläder. :)

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
BAX Definiera "fjäll". Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.