Fjäll-läget i september

Hej

Jag brukar vandra ensam och gillar när det är relativt folktomt på lederna. I år har jag för första gången tänkt vandra i september (istället för augusti som det vanligtvis brukar bli). Hur mycket folk brukar det vara på Kungsleden mellan Kebne och Abisko eller vid Mårmapasset vid tiden då fjällstugorna stänger (19 sep)?

Vad tror ni om en sovsäck med -10 i extremtemperatur vid den tiden?

Behöver man stegjärn om det skulle vara halt över tex Mårma?

Mvh
Olle
(som precis blev väldigt inspirerad av http://www.rapadalen.de)
 
Jag vandrade Abisko- Nikkaloukta i september 2002. Det var ganska glest, men inte helt folktomt på lederna. Jag hade också tänkt ta vägen över Mårma, men avstod pga vädret, och det var nog tur, för det blev riktigt regnigt, och senare snö. Jag har tidigar varit halvvägs upp mot Mårma i regnväder, och det var fruktansvärt halkigt på stenarna, så den vägen rekommenderar jag inte i blött väder. Stegjärn gör ingen nytta.
 
Glest befolkat

Vi tillbringade nästan en vecka i Mårmaområdet september 2002. Vi såg inga andra förrän dag 7 vid Alesätno.
Vi rörde oss i samma områden (fast mer mot Kåtotjåkka)sent aug 2003. En person mötte vi nära Kaisepakte. I övrigt var det tomt.
Vi gick sen på västsidan av Alesjaure ner mot STF stugan där. Stugvärden sa att han hade sett 3 personer komma den vägen under en månad.

Längs Kungsleden brukar man möta enstaka vandrare i september.

M v h Björn
 
Behöver man stegjärn? Nä, men det kan mycket väl liogga snö i Mårma vid den tidpunkten.

Extremtemperatur -10 grader? Det beror bl a på hur lätt du fryser, vad du har för liggunderlag, om du sover i tält, om du har underställ på dig när du sover, om du ätit tillräckligt, om du är utmattad, om du har sovsäckspåse eller -överdrag, om du är svettig, om du är kissnödig.

/Håkan
 
...

Håkan K; sa:
Behöver man stegjärn? Nä, men det kan mycket väl liogga snö i Mårma vid den tidpunkten.

Jag kom just att tänka på detta och tänkte att någon typ av stegjärn kunde vara bra för att lättare ta sig fram över eventuell is. Men ok..

Extremtemperatur -10 grader? Det beror bl a på hur lätt du fryser, vad du har för liggunderlag, om du sover i tält, om du har underställ på dig när du sover, om du ätit tillräckligt, om du är utmattad, om du har sovsäckspåse eller -överdrag, om du är svettig, om du är kissnödig.

Hehe.. jag ser vad du menar. Jag är iofs rätt så varm av mig och det finns ju olika sätt att höja temperaturen i säcken om det skulle behövas så... Jag var mest ute efter en fingervisning om vad den allmänna uppfattningen var om detta. Det finns givetvis ingen regel och många faktorer som spelar in.

Tack allesammans för svaren..

Olle
 
Gick själv Abisko genom Lapporten vidare över Mårma i september 2003. Såg inte en kotte förren fjärde dagen. Mårma var inga problem då jag hade kanon väder:) Stegjärn behövdes inte. En sovsäck till -10 är väl vad jag själv har och det fungerade bra, hade dock som sagt väldigt bra väder.

/mattias
 
Men stenigt

Hej!

Mårmapasset har ingen glaciär och ett snöfält på södra sidan brukar ligga "ur vägen" för den genaste vandringen.

Men stenigt! Och oerhört förrädiskt vid blöt väderlek. Vet ej om du kommer från norr eller söder. Men jag gick där senast 2002 i slutet av augusti. Tufft med två fall/rutschningar i sällskapet, dock utan några skador. Det skedde på sydsidan, när man skall gå ner från passet. Då är man trött, tycker det är skönt att det börjar luta utför och tappar kanske koncentration. Men här gäller det att vara alert. Vila ofta och beundra utsikten mot Kebne.

God tur!
Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
BAX Definiera "fjäll". Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.