Fjäll-litteratur att "drömma" till

Nu när sommarsäsongen börjar lida mot sitt slut och upplevelserna ska bearbetas och minnas tillbaka till, och när man börjar så smått vilja tillbaka till fjälls igen:

Vilken är din bästa fjällbok att läsa vid öppna brasan eller är det rentav den topografiska kartan?
Det behöver inte vara om nåt speciellt område, det kanske är en fotobok eller kanske en reseberättelse, din eller annans.

Får se om det ramlar in några tips, en fjälltur räcker året om.
 
Senaste "Till Fjälls", Svenska fjällklubbens årsbok, platsar. I år har den kebnekaisefjällen som tema och boken (173 sidor) håller just nu på att distribueras. Boken är antagligen av störst intresse för klättrare och fjällbestigare. Möjligen drar dock min egen artikel om klättring kring övre Vistasvagge ned helhetsintrycket. :)
 
Senaste "Till Fjälls", Svenska fjällklubbens årsbok, platsar. I år har den kebnekaisefjällen som tema och boken (173 sidor) håller just nu på att distribueras. Boken är antagligen av störst intresse för klättrare och fjällbestigare. Möjligen drar dock min egen artikel om klättring kring övre Vistasvagge ned helhetsintrycket. :)

Låter härligt, ska bli kul när den dimper ner i brevlådan, fjällklubbare som man är.

"Detta är Kebnekaise", "Detta är Sarek" och "Kebnekaise" av Tore Abrahamsson brukar jag sitta över och fundera och dra upp planer på kartan om framtida somrar.

(Såg förövrigt ditt namn i detta är keb om Vasatjårro, där ser man.)
 
Du lär inte behöva vänta länge på boken för min kom i brevlådan igår. Tore Abrahamsson har en artikel i boken. Han gjorde sig förresten en gång besväret att komma hem till oss så att jag kunde rita in en ny led på Påssustjåkka på ett foto.
 
Fotoböcker om tidigare fjällvandringar, albumen och gamla inritade kartor sätter alla på sitt sätt fantasin och lusten i rörelse. Skall man läsa har Jörgen Fjäderlätt helt rätt...
//J
 
'Kebnekaiseboken, (till fjälls, Årsboken 2205-2007), ifrån Svenska Fjällklubben damp ned i brevlådan hos mig igår. Har ägnat hela dagen till att plöja igenom den.
Kan bara konstatera att jag tycker årsböckerna mer och mer förfallit och på nått sätt blivit innehållslösare och torftigare. Trenden har tydligen varit så under de sista tio åren. Men nu bekräftades detta genom den här relativt stora volymen. Materialet verkar gammal skåpmat ,åter igen omformat och genomtröskat.
Jag undrade ett tag om det var en ny årsbok jag fått. Bara omslagets konstbild fick mig att haja till.. Är detta omslag gjort av Gudjohnsen eller är det gjort idag?

Hade faktiskt själv önskat att de författare som skrivit kunnat anstränga sig lite mer.
En del artiklar är verkligen torftiga och rent ut sagt konstiga, vissa rent av dåliga.
Av typ, Per Holmlund hade jag väntat mig en redogörelse av glaciärernas status, mer vetenskap och fakta, grafik.
Största delen verkar mest bestå av ett material hämtat ifrån tiden före kriget.
Nostalgiska tillbakablickar på något som tyvärr försvunnit och som man ju bättre kan läsa om i de äldre årsböcker som gavs ut under den tiden detta begav sig.

Sedan följer lite 'feel-good' reportage om hur det är att bo på en fjällstation.

Jag saknar kopplingar till nuet. Jag saknar debatten, jag saknar dagens fjällvandrare, dagens röster, dagen debatt. de som dessa för, deras åsikter. Jag saknar Kenbekaises plats i miljödebatt, Europa och framför allt saknar jag fakta kring nuet. Här idag och år 2007.
Boken känns väldigt '1937' på nått vis..
Det märkliga att detta nästan museala tryck och layout, inramas i färg och klatchigare grafik av de krafter som styr dagens fjällsport :Reklamen.
 
Om man vill veta någonting om nuet i Kebnekaise är det nog bättre att åka dit än att läsa en bok. Eller så kan man läsa om aktuella intryck här på Utsidan.
 
Av typ, Per Holmlund hade jag väntat mig en redogörelse av glaciärernas status, mer vetenskap och fakta, grafik.

Tycker det är intressantare att se en färsk bild tagen av Per Holmlund på silhuettleden än att läsa sådant allmängods om glaciärerna som finns att läsa på nätet. http://www.ink.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=4044&a=24281

Ser din kritik som en fjällvandrares besvikelse över att klättrarna åter brett ut sig i årsboken trots att dom är i minoritet i klubben. Men klättrarna är helt enkelt mer aktiva också som skribenter, vilket väl är skälet till deras dominans på denna gratismarknad. Aktuell debatt hör väl förresten bättre hemma i klubbens tidning "Fjället" än i årsboken. Där kan man följa debatter om vindkraft i fjällen och annat ledsamt.

Omslaget var tecknat av Hans Hellström, en klättrare med många strängar på sin lyra.
 
Personligen, även då jag knappast kan betecknas som en klättrare, är denna årsbok klart över förväntan, den damp ner idag och sträcklästes.

Vilken bok!
Bildmaterialet är väl bland det bästa jag har sett i dessa årsböcker, tål att jämföras med den svartvita prakten i årgångarna kring 30- och 40-talet och eftersom förra boken nästan uteslutande handlade om vandring är väl lite mer vertikala upplevelser bara av godo.

Kort sagt, denna bok motsvarade väl medlemsavgiften, hoppas att nästa årsbok kan ha ett lika intressant tema, varför inte okända fjäll bortom allfarsvägarna?

Gott arbete årsboksredaktionen och alla författare, inklusive "Mellpat".

Och årsboken avslutades med en tänkvärd artikel från Tore Abrahamsson, om fjällfärden och bestigningens mening och mål, manar till eftertanke!
 
Du lär inte behöva vänta länge på boken för min kom i brevlådan igår. Tore Abrahamsson har en artikel i boken. Han gjorde sig förresten en gång besväret att komma hem till oss så att jag kunde rita in en ny led på Påssustjåkka på ett foto.

Det var en anekdot, det enda jag vet är att han har ringt till min far en gång och frågat om några leder och bestigningar från Sarek, som vart bokförda i "Detta är.." men det slår ju inte lika högt ;)

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
BAX Definiera "fjäll". Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.