inga fjäll iår?

Hmm.. låter ju lite oroväckande.
Finns det nån slags enkel vattenrening som biter bra på sånt?
 
Det blir svårt att acceptera det här. Det är ju gott om vatten i fjällen, iaf på flesta ställen, men kanske man får vara noggrann med att observera var vatten rinner ifrån.

Det här kommer jag att följa upp och se hur det blir framöver. Jag har tänkt att vandra i Jotunheimen den här sommaren.
 
Hmm.. låter ju lite oroväckande.
Finns det nån slags enkel vattenrening som biter bra på sånt?

Allt jag hittat på nätet hävdar att bakterierna är 0.2 micron som minst, vilket betyder att de flesta kommersiella vattenreningsfilter borde duga. Det är rätt enkelt som i lätt att hantera tycker jag, som har släpat ut mitt nya MSR Miniworks i skogen nu... fast kanske inte enkelt som i billigt och lätt att fixa själv.
 
Vi har haft en hel del gnagare i fjällen de senaste åren även om det knappast kan kallas sorkår. Det har inte talats om harpest (åtminstone inte så att jag har hört det) förrän nu. Än så länge vet vi inte hur gnagartillgången kommer att bli i sommar, populationen har ju flera säsonger sjunkit drastiskt innan vandrarsäsongen har kommit igång.

När jag var i Norge för några år sedan fick jag intrycket att sorkår där verkligen innebar mycket gnagare. Sådana mängder man berättade att man haft vissa år har jag inte hör talas om i Sverige på mycket länge. Och mängder av sork bör betyda ökad risk för att drabbas av harpest. Men med de måttliga mängder gnagare vi haft i fjällvärlden i Sverige?

Naturligtvis finns alltid en risk att bli drabbad, den är knappast noll. Men med måttlig gnagartillgång och de stora mängder rinnande vatten som finns i fjällvärlden borde risken vara liten, tycker jag. Man kan ju undvika stillastående vatten och vatten i närheten av döda sorkar. Men det hade man ju gjort i vilket fall.

Själv kommer jag att bevaka utveckligen av gnagartillgången. Men jag tänkte inte oroa mig särskilt mycket. Än. Och absolut inte ställa in min planerade fjällvandring.
 
Inget större problem, bara att rena vattnet ju...

Det är/vore förstås en kvalitetsförlust, ty spontandrickandet direkt ur bäcken hör till tjusningen.
De starkaste tabletter jag känner till verkar inom en halvtimme, så till matlagningen på lägret är det ju inget större aber; vattnet blir friskt under tiden jag gör i ordning lögret och tvättar mig. Likadant
vattnet till morgonmålet och början av nästa etapp. Men under en etapp går det ju åt en del, ett par, tre liter gissningsvis. Fånigt att behöva bära vatten, också.

Nå, det ypperliga snöläget iår lär förhoppningsvis föra med sig att mina kontintentala turer blir desto längre, så troligen har jag inte tid över till en fjälltur iår, och slipper förhoppningsvis det här problemet.
 
Inte vad jag vet, men jag har ju aldrig frågat. Jag har alltid utgått från att största problemet är boskap.
I Frankrike 1999, en sommar när snön låg ovanligt länge blev magen plötsligt tjänstvillig i flera dagar. Någon menade att jag druckit för mycket smältvatten, sådant vatten skulle vara "trop mineralisée", för starkt på mineraler, vilket låter oskyldigt.

Jag har iaf aldrig drabbats av andra problem än magsjuka i varierande grad,
7-8 gånger på c:a 630 vandringsdagar.

I fjällen har jag varit sjuk två gånger; ena gången var efter en vadolycka i älven Hjelledøla (södra Jotunheimen), då jag nog fick i mig en del grumligt vatten. Min värsta magsjuka var 2005 i Pyreneerna där jag nog hade tagit vatten från väl magra och långsamma vatten - det är enda gången jag varit så sjuk att jag inte kunde behålla vätska första natten.

I Alperna har jag aldrig renat vatten, i Pyreneerna bara sporadiskt. Andra gör det rutinmässigt, de har väl läst i någon bok att man ska göra det.
Ignorans kan vara en välsignelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
il C snart inga fjäll kvar? Fjällvandring 0
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
brigas Inga långturer Fjällvandring 13
nidob49 Inga guidade toppturer i Giebmegaisi (Kebnekaise) Fjällvandring 1
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.