Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll?

Efter ett antal vandringar börjar jag fundera på ett lite annorlunda upplägg på turen. I god tradition har man sett över sin packning, kompromissat med med mat, kläder och annat för att orka en fin och intressant sträckning.

Sista vandringen dock började jag fundera på själva vandrandet i fjällvandring. Är vandringen målet eller fjällen? Är 20 mil i Sarek något att sträva efter?

Kanske man skall tänka om och gå mer på baslägeridén. Att rent av gå 2 gånger och hämta utrustning från sourva till sitt basläger strax söder om mikkastugan. Att kunna hämta en kall öl från nätpåsen i jokken när man steker souvas efter en dagstur i rapadalen. Att inte komprommissa med packning eftersom dom 60 kg man fraktar upp går i två turer om totalt 4-5 mil. Kanske rent av släpa upp en kåta som vissa så varmt förespråkar ;). Jag tror att de flesta turer i fjällen skulle kunna läggas upp på detta sätt, och med lätt packning från ett väl planerat basläger borde det finnas många dagsturer eller toppturer för att fylla 1-2v.

Min fråga är om det finns någon som primärt utgår från basläger snarare än vandring från en punkt till en annan och vad är er erfarenhet kring denna typ av utflykt?

Edit: Diverse stavfel, suck fredag! En sup förkortar livet med 1 min, en cigg livet med 2 min och en arbetsdag med 8 tim!
[Ändrat av niben 2005-03-18 kl 20:02]
 
Jovisst, men jag är av någon anledning väldigt fascinerad av att färdas på sina egna ben. Just FÄRDAS, det blir något episkt över det hela.

...En sup förkortar livet med 1 min, en cigg livet med 2 min och en arbetsdag med 8 tim!...

Ha, det roligaste jag läst på länge!
 
stugtur

Det finns ju ett lite dyrare alternativ, stugtur, alltså lätt packning och sova i stugorna som finns på fjället. Men jag vet inte, det är ju lite speciellt att sova i tält även att det är tungt att bära. Idén kanske inte är så dum med basläger ....

En sup förkortar livet med 1 min, en cigg livet med 2 min och en arbetsdag med 8 tim!

- jo visst, men arbetsdagen måste man ju ha för att kunna komma iväg till fjällen, supen behövs väl inte men kan vara nog så god ibland, ciggen kan vi slänga ...

/Gunnar
 
Trådstöld

niben; sa:
Edit: Diverse stavfel, suck fredag! En sup förkortar livet med 1 min, en cigg livet med 2 min och en arbetsdag med 8 tim!
[Ändrat av niben 2005-03-18 kl 20:02]

F-N! Jag försöker sluta röka! Sånt här behöver jag INTE! :)

Ursprungsämnet med basläger har jag funderat på men aldrig gjort. Jag skulle nog inte plocka med mig mer grejer men gå upp och lägga mig i en dal. Göra dagsturer därifrån under ett par dagar. Sedan "flytta" någon/några dagsmarscher bort. Sätta ett nytt basläger, osv. Dock har jag fått mitt tält (Nallo2) bortblåst en gång på fjället när jag var ute och gick på detta sätt en gång. Något att fundera på.

Lycka till
Peter P.
 
Är inte fjälvandrare men

vandring som vandring.

Jag upplever en otrolig lustkänsla i själva vandradet i sig. Vad lurar bakom nästa krök? När jag vaknar i lägret på morgonen så har jag ofta pinkat flera gånger innan jag fått upp säcken på ryggen, typiskt beteende för spänning och förväntan. Jag kommer nog att fortsätta vandra mellan A och B. Men smaken är som ändalyktan och inget finns som är rätt eller fel.
 
Re: Är inte fjälvandrare men

bananmannen; sa:
När jag vaknar i lägret på morgonen så har jag ofta pinkat flera gånger innan jag fått upp säcken på ryggen

Först är det Rasken som "kommer ut" med att han har rost i kalsingarna, och nu detta. Vad är det som händer med oss friluftsmänniskor och de basala kroppsfunktionerna?

Apropå basläger så har jag själv haft tankar på det, att göra det i samband med en fjälltripp med fiske som huvudmål. Inget unikt direkt, förstås... Men om nån har tips på om det är grejer man bör satsa på att ha med sig utöver "det vanliga" så shoot :)
 
Provade på i somras.

Hej!

Baslägervarianten blev min modell i somras. En tidig tur vid midsommar i Padjelanta.

Flög till Staloluokta (f.ö. fick jag agera "vägvisare" för helikopterpiloten, som flög sträckan för första gången :) )

Sedan drog vi iväg mot Sårjåsjaure, där vi upprättade tältläger på sjöns sydstrand. Gjorde sen dagsturer därifrån. Enklare bestigningar och en del slappa dagar. Sulitelmaområdet är mycket intressant. Skön variant med gott om tid för detaljer. Ingen stress att komma vidare för att hinna fram till någon särskild dag.

Sedan tillbaka mot Stalo, och råkade turligt nog på samma helikopter i Staddajåkkstugorna. Han forslade ut sommarens stugvärd med förnödenheter. Vi liftade tillbaka till Kvikkjokk.

Denna modell rekommenderas varmt.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petratetra Ska jag våga byta känga??? Fjällvandring 10
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.