Den nya(?) höga everest skridskon

För om jag byter upp mig till SNS Pilot, ja då måste jag ju skaffa nya pjäxor också,

Jag tror att detta inte är ett måste! Jag är tämligen säker på att dina pjäxor funkar i pilot systemet. när de sedan är slut kan du köpa nya pilot pjäxor. Om jag inte är helt ute och cyklar är salomons två system "kompatibla" med varandra. dvs du kan ha en pilot bindning och köra med vanliga profilen (utan att man använder själva pilot finessen) och tvärt om. har endast för mig att ha har hört detta någonstans för ett par år sedan. lämnar därför inga garantier! föslaget är alltså att kolla upp det i en butik som har såda system eller kanske har någon vetskap om min gissning?

mvh stephen
 
Palle_Z; sa:
Skall man vara elak så kan man säga att den skridskon är högre bara för att man har plankat Skyllermarks blå som i sin tur är högre för att man skall få in muttrar mellan skena och fotplatta. En sådan smart lösning är det dock inte på Everestskridskon vad jag vet.
Är det inte så att man har plankat Zandstra Blade med en Y-profil? Sen har man förmodligen av snålhet använt samma stålskena som på den "vanliga" Everestskridskon och på så sätt fått en högre skridsko.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
stephen; sa:
För om jag byter upp mig till SNS Pilot, ja då måste jag ju skaffa nya pjäxor också,

Jag tror att detta inte är ett måste! Jag är tämligen säker på att dina pjäxor funkar i pilot systemet. när de sedan är slut kan du köpa nya pilot pjäxor. Om jag inte är helt ute och cyklar är salomons två system "kompatibla" med varandra. dvs du kan ha en pilot bindning och köra med vanliga profilen (utan att man använder själva pilot finessen) och tvärt om. har endast för mig att ha har hört detta någonstans för ett par år sedan. lämnar därför inga garantier! föslaget är alltså att kolla upp det i en butik som har såda system eller kanske har någon vetskap om min gissning?

mvh stephen

Helt fel, pilotpjäxor kan användas med profilbindningen, men profilpjäxor inte med pilotbindningen.
 
Boots; sa:
Är det inte så att man har plankat Zandstra Blade med en Y-profil? Sen har man förmodligen av snålhet använt samma stålskena som på den "vanliga" Everestskridskon och på så sätt fått en högre skridsko.

Möjligt, jag har bara sett Everestskridskon på bild men då såg den inte ut att ha Y-profil.

-Palle
 
Everest hög vs. Skyllermarks blå

Okey, det finns två alternativ.

• Everests höga skridsko 995:-
• Skyllermarks blå 1295:- (rean)

Det jag vill ha är långa, stabila och kanske höga grillor. Vad tycker ni?
 
Lite tunga

En anmärkning om Everest höga; de jag kände på i höstas var anmärkningsvärt tunga. (Kanske man kan göra lättningshål? Arbetsamt utan rätt verktyg, ökad risk att skenan går av.)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.