Den nya(?) höga everest skridskon

Stadium har en ny(?) löshäl-skridsko som har extra högt blad, är det någon som kört med den?

Jag tycker att priset är lite väl bra för att låta bli att köpa?

995kr inkl salomon pilot-bindningar
1995kr inkl ovan plus skate-pjäxor

Hur mycket skönare är det att komma upp någon cm? Har ett par Lundhags Nordic nu vars bindning pajade i helgen, därav intresset till nytt.
 
Skall man vara elak så kan man säga att den skridskon är högre bara för att man har plankat Skyllermarks blå som i sin tur är högre för att man skall få in muttrar mellan skena och fotplatta. En sådan smart lösning är det dock inte på Everestskridskon vad jag vet.
Med en högre skridsko får du rent teoretiskt en möjlighet att sträcka ut skäret lite till. Hur mycket det gör praktiskt beror på din åkteknik. Dessutom tål en högre skena fler slipningar, även om det är få som har slipat ner sina skridskor till oåkbarhet så har det förekommit.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Skall man vara elak så kan man säga att den skridskon är högre bara för att man har plankat Skyllermarks blå som i sin tur är högre för att man skall få in muttrar mellan skena och fotplatta. En sådan smart lösning är det dock inte på Everestskridskon vad jag vet.
Med en högre skridsko får du rent teoretiskt en möjlighet att sträcka ut skäret lite till. Hur mycket det gör praktiskt beror på din åkteknik. Dessutom tål en högre skena fler slipningar, även om det är få som har slipat ner sina skridskor till oåkbarhet så har det förekommit.

Jo, jag tror jag har rätt så bra åkteknik så det borde bli bättre för mig med högre.

Men det snackas här och där på forumet att everest-grillorna är helt ok ändå?

Däremot förstår jag inte priserna på skyllermarks hemsida. Är det så att BLÅ kostar 1100kr utan bindning men 1800 med? Det känns ju då sjukt dyrt med bindning? Eller är det någon annan skridsko som kostar 1100? Måste man alltså innan man beställer, bestämma vilken bindnign men vill ha? Kanske bättre att kontakta dom direkt heh.
 
Everestgrillan är nog helt OK men det som är bra med Skyllermarks Blå är att den är justerbar i sida vilket Everest inte är.
Prisskillnaden är inte så mycket att diskutera tycker jag, 1800 kronor med bindning är rimligt för en dyrare skridsko i en svensk eller holländsk tillverkares sortiment. Inte konstigare än att en ryggsäck av känt svenskt märke är dubbelt så dyr som en Everestsäck och då är det ändå inte säkert att ryggan görs i Sverige.

-Palle
 
Jag tror inte att du kommer känna av den lilla höjdskillnaden på skenan när du åker långfärdsskridskor.

Du kan ju göra ett litet enkelt test.
Gå till affären och montera en känga på grillan som du funderar över. Ta sedan på dig grillan och ställ dig i en sådan skridskoposition som krävs för att du skall slå i marken med kanten på grillan, alternativt kängan.

Om du lyckas med detta så är du bara att gratulera. Då tillhör du en liten minoritet av åkare som faktiskt böjer på knäna och sitter lågt. Jag lyckas nästa aldrig med detta när jag är ute på turer. Enda gångerna när det tar i marken, är när jag kör allt vad jag orkar i kurvan på ÖIP.
Så här här blir vinkeln på min grilla när den tar i marken
75249167.3Vof28Av.jpg


Med vikinggrillor är det ännu svårare att slå i kanten. Man måste sitta väldigt djupt innan det händer ;-)
75249170.P1k8CUOs.jpg


Håller med Palle om att det är viktigare att fokusera på en skena där bindningen kan justeras i sidled.
 
rosengrenerik; sa:
Jag tror inte att du kommer känna av den lilla höjdskillnaden på skenan när du åker långfärdsskridskor.

Du kan ju göra ett litet enkelt test.
Gå till affären och montera en känga på grillan som du funderar över. Ta sedan på dig grillan och ställ dig i en sådan skridskoposition som krävs för att du skall slå i marken med kanten på grillan, alternativt kängan.

Om du lyckas med detta så är du bara att gratulera. Då tillhör du en liten minoritet av åkare som faktiskt böjer på knäna och sitter lågt. Jag lyckas nästa aldrig med detta när jag är ute på turer. Enda gångerna när det tar i marken, är när jag kör allt vad jag orkar i kurvan på ÖIP.
Så här här blir vinkeln på min grilla när den tar i marken

Med vikinggrillor är det ännu svårare att slå i kanten. Man måste sitta väldigt djupt innan det händer ;-)

Håller med Palle om att det är viktigare att fokusera på en skena där bindningen kan justeras i sidled.

Jo, det är väl endast när jag gör skarpa kurvor som jag slår i kanten. Fast iofs har jag en väldigt smal skridsko nu (Lundhags Nordic) så det kankse blir värre med bredare. Däremot har jag inte haft några problem med att bindningen sitter centrerad på skridskon. Det jag känt är att jag skulle vilja ha lite längre skridsko. Och sen så tänkte jag med att ha en högre grilla att man kan ta sig igenom mer vatten/snö/slask utan att det blir för mycket strul.

Eftersom jag är student är 800kr mer jag måste betala och det är en hel del. Fast man kan ju alltid dra ner på något annat. Det känns ju helt klart bättre att köpa Skyllermarks än Stadiums dito.

Äh, jag kanske väntar lite och hoppas på en grym rea snart och får inviga dem till nästa säsong?
 
oskarlin; sa:
Däremot förstår jag inte priserna på skyllermarks hemsida. Är det så att BLÅ kostar 1100kr utan bindning men 1800 med? Det känns ju då sjukt dyrt med bindning? Eller är det någon annan skridsko som kostar 1100? Måste man alltså innan man beställer, bestämma vilken bindnign men vill ha? Kanske bättre att kontakta dom direkt heh.

Ja, du måste bestämma dig för vilket bindningssystem som du vill använda. Infästningshålen sitter lite olika placerade på de olika bindningstyperna.

En bättre deal finns här, för den som är intresserad av de Blå.
http://www.addnature.com/default_re...re.com/product.asp?pf_id=SKYLLERMARKSBL%C5NNN
 
Rea 75% i rabatt

oskarlin; sa:
[Eftersom jag är student är 800kr mer jag måste betala och det är en hel del. Fast man kan ju alltid dra ner på något annat. Det känns ju helt klart bättre att köpa Skyllermarks än Stadiums dito.

Äh, jag kanske väntar lite och hoppas på en grym rea snart och får inviga dem till nästa säsong?

På Stadium i Skrapan i Västerås har man tydligen gjort en städning i något lager och ”hittat” flera år gamla skridskor, som reas med ca 75 % i rabatt.

Skyllermarks barn, Skyllermarks Möja och Skyllermarks Viking för 199 kronor/paret (799 kronor).

Almgrens snabb (44 cm) för 399 kronor (1250 kronor). Som hittat för den som har små fötter (storlek 37 och mindre) eller vill byta ut rembindning/vajerbindning/Y-bindning.

Per Brune
 
rosengrenerik; sa:
Ja, du måste bestämma dig för vilket bindningssystem som du vill använda. Infästningshålen sitter lite olika placerade på de olika bindningstyperna.

En bättre deal finns här, för den som är intresserad av de Blå.
http://www.addnature.com/default_re...re.com/product.asp?pf_id=SKYLLERMARKSBL%C5NNN

Aha, well, Jag kommer köra Salomon, men eftersom jag har 12 år gamla skate-pjäxor som fortfarande går bra, är det nog vanliga SNS som gäller. För om jag byter upp mig till SNS Pilot, ja då måste jag ju skaffa nya pjäxor också, och då är det lika bra att slå till på Everest-grillan med pjäxpaket för två lax... men så mycket pengar har jag ju inte!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.