HJÄLP! Skridskon passar inte mina kängor!

Hej!
Jag provade på långfärdsskridsko förra säsongen och nu är jag sugen på mer åkning. För att slippa hyra skridskor (och justera dem varje gång), så tänkte jag köpa ett par.
När jag åkte i fjol hade jag Scarpa T4-pjäxor. Kanske inte det allra lättaste och smidigaste men det gick rätt bra.
I helgen köpte jag ett par 50 cm Lundhags Snabb (tidigare Almgrens?). Men mina skor med storlek 10½ får inte plats. Inte ens min sambos skor med storlek 7½ får plats. Kasst!!
Jag är inte sugen på att köpa ett par 55-centimeters slagskepp. Nästa år kanske jag köper ett par andra pjäxor och då vill jag känna mig nöjd med skridskorna.

Frågan är vilken skridsko kan jag köpa som är så kort som möjligt men ändå passar till mina skor?
T4:eek:r i storlek 10½ är 34,5cm från häl till näbb.
Fungerar Skyllermarks Isa Snabb i längs 48 och/eller 53?
 
Varför vill du inte köpa ett par 55 cm "slagskepp"?

Jag bytte själv från 45 cm till 55 cm förra vintern och tyckte skillnaden var stor, och till det bättre, speciellt på lite skrovligare isar (vilket naturisar ju ofta är).
 
Vilken typ av åkning?...

...Det bestämmer lämplig skridskolängd.

Jag kör själv med telemarkskor, och till det även almgrens snabb, så jag blev också tvungen att skaffa 55 cm långa skridskor för att få plats med sko och bindning.
Ett tag försökte jag med mer teknisk åkning, mycket översteg osv och monterade bindningarna på ett par 50cm almgrens genom att borra extra hål i profilen framför de ordinarie spåren.

Numer åker jag mer på långa turer och upptäcktsfärder på okända isar och då bytte jag snart tillbaka till de långa skridskorna för den bättre bärigheten främst på överis och för jämnare gång på knaggig is. Enda nackdelen nu är att jag får vänta så mycket på de som envisas med korta skridskor när vi åker över hopfrusen krossis i skärgården eller i insjöarnas överis...

Så om du vill ha korta skridskor är det inte svårt att konvertera 50 cm skridskorna. Om avsmalningen av profilen ställer till problem (hålen hamnar utanför sas) är nog det enda att skaffa lättare skor eller längre skridskor.
Men jag kan som sagt rekommendera längre skridskor. Med de stora skorna är det ändå svårt att åka tekniskt. Även om skridskon är kort så är skorna så stora att de tar i vid översteg.
 
Ett tips är att överväga andra skor. Stela tunga skor hämmar fotledens rörelse för en skön åkning. Kanske har du redan ett par lägre kängor (Meindl, Lundhags, Everest mfl) som är oerhört mycket skönare att åka i. Det finns flera skridskomodeller nu som är anpassade för sådana skor. I flera avseenden är skon mer avgörande än skridskon för njutbar åkning.

/Staffan
 
Jo, jag vet att jag borde köpa lättare skor. Men jag hade tänkt skjuta upp den utgiften tills nästa år.

Bytte skridskor idag.
Och 55 cm är också för litet!!!
 
Rembindning

Har man stora skor och önskar korta skidskor är rembindning en bra lösning. Har själv rembindning på mina korta höstskridskor (40,5 cm). En rembindningen är i många aspekter bättre än en snabbinbning.

se även: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24918

Det finns ganska mycket mer skrivet i detta forum om bindningar och skridskolängd, så utnyttja sökfunktionen.
 
Ett aletrnativ till

Har du övervägt att skruva dit en tur eller telemarksbinding istället? De behöver ju bara fästas framtill på skridskon och går att få tag på till mycket humana priser på gamla skidor eller om du har ett par liggande. Du får lös häl på köpet.

/Tommy
 
pekvirk; sa:
Varför borrar du inte nya hålor för förbindningen, så enkelt.

På Lundhags Snabb hamnar hålen för långt fram. Skridskon smalnar av ganska tidigt så det kan nog bli problem med hållfastheten om förbindningen överhuvudtaget passar. Problemet är att bakbindningen tar för stor plats och skjuter pjäxan framåt.

På Skyllermarks Isa snabb 53 cm finns det gott om utrymme för pjäxan. Däremot så passar inte bakbindningen till pjäxan. På T4:eek:r ska bindningen sitta i en ursparning i klacken. Den ursparningen sitter för lågt ned i förhållande till skridskobindningen. När pjäxan fästes i skridskon glappar det 4-5 mm mellan skridskon och sulan, trots att bakbindningen justerats till det lägsta höjdläget.

Skridskon vi hyrde ifjol som passade T4:eek:r har slutat att tillverkats.
Det blir väl till att hyra skridskor även i vinter och köpa pjäxor nästa höst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmumriken83 snabb hjälp ang. lundhagsbryne Långfärdskridsko 2
MBac Pronation under åkning, hjälp sökes! Långfärdskridsko 10
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
aspvid Hjälp med utrustning, please!!! Långfärdskridsko 7
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
MAGANOHA Hjälp med bindningar Långfärdskridsko 4
skogstösen Hjälp! Långfärdskridsko 9
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Jocka Nybörjare behöver hjälp! Långfärdskridsko 10
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
HJÄLP MEJ!!! Långfärdskridsko 3
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
magnushagg Problem med bindning, tappar skridskon Långfärdskridsko 24
Anders56 Hur lång skall skridskon vara? Långfärdskridsko 6
LGW Hur undvika snö- och is att fastna på skridskon Långfärdskridsko 7
oskarlin Den nya(?) höga everest skridskon Långfärdskridsko 17
thoand Vridstyvhet hos skridskon Långfärdskridsko 1
Jonas.O Pjäxans placering på skridskon? Långfärdskridsko 1
knatte Placering av löshälsbindning på skridskon Långfärdskridsko 1
Längd på skridskon Långfärdskridsko 4
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.