Hur undvika snö- och is att fastna på skridskon

Jag är helt övertygad om att någon redan klurat ut lösningen och sålunda sitter på svaret. Jag antar även att mitt problem redan har diskuterats i flertalet trådar.

Vad gäller det då? Jo, hur förhindrar man att snö och is byggs upp under skridskorna under färd i dylika förhållanden? Jag inser att ju slätare undersida, dvs minimera nedstickande skruvskallar etc., desto mindre risk för uppbyggnad. Men vad mer? Siliconvax/olja?

Du eller ni som sitter på svaret, tala ut!!

Hälsningar L-G
 
uppbyggnad

Jag har prövat att vaxa dom med bilvax och det funkar väl bättre än utan, men helt av med problemet blir man ju inte. Har äen prövat att spreja med siliconspray och det funkar något bättre, men i stort samma resultat. Funkasr ok, men man får nog leva med att det under vissa förhållanden bygger på...:)

R
 
Delvis designfråga

Ju mindre platta ju mindre att fastna på. Klappskridskor bygger gärna på under glappet i kramsnö så i sådana fören kan de var idé att straffa ned klacken med rem eller sprint. Nylon- eller skidbelag- eller teflonyta borde fungera rätt bra men jag har inte sett någon använda detta. Man vill ju inte öka skridskons tyngd.

Jag stampar i isen med fötterna eller smeker av snön med fingrarna.

Thure
 
En sak tycker jag mig kunna konstatera; nämligen att eloxerad aluminium håller ifrån sig snö/is bättre än rå aluminium. Den som har tillgång till teflon på sprayflaska skulle kunna prova detta. En 'teflonad' yta blir obehagligt hal. Kanske något som finns i tävlingsskidåkarnas vallabodar?

Att det inte finns någon allmänt känt bot för detta kanske indikerar att det inte är något stort problem.

T
 
Sedan handlar det nog också om att undvika vissa skridskomodeller. Jag körde t.ex. med Isvidda Snabb några år:
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2736&art=344937
där den bakre metallbygeln sticker ner lite under aluminiumskenan. Vid torr snö som nådde dit upp bromsade det kanske lite men inte så mycket - men vid blöt snö samlades det snabbt en stor kraftigt bromsande snöklump under den bakre bygeln. Man var tvungen att peta bort snöklumpen kanske var 10:e meter eller så --- en effektiv färdstoppare.
 
Brydd över problemet att blötsnö fastnar på snöskyffeln så fick jag tipset av en granne att spreja skyffelbladet med teflonspray. Fungerade ganska bra även om det inte höll allför länge utan att man sprayade på nytt.
Kom på att man skulle kunna testa det på skridskorna också och jag tycker att det fungerar ganska bra. Det är ingen revolutionerande lösning men definitivt bättre än utan.
 
Hej
Tack för tipset om teflonspray, jag ska göra ett försök att prova. Var kan man köpa det någonstans? Men som "torpet" skriver, det är ju ingen stor fråga / problem den här vintern i allafall...! :)

/L-G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.