Vridstyvhet hos skridskon

Vid en enkel test i en sportaffär fann jag att det är ganska stor skillnad i vridstyvhet mellan olika typer och fabrikat av skridskor. Vilken betydelse har detta för åkningen?? Någon som har erfarenhet eller någon teori?
Skyllermark verkar vara klart mjukast med Almgrens/Lundhags helmetallsskridskor i mitten. Väsentligt styvare är deras kompositskridskor. I en klass för sig fann jag dock Zandstra. Skulle detta också betyda att de ger bäst kontroll över åkningen?
 
thoand; sa:
..Vilken betydelse har detta för åkningen?? Någon som har erfarenhet eller någon teori?

Hej,

För att åka långfärder på is föredrar jag en skena som inte är vridstyv. Jag upplever att vridstyva skridskor med slutna profiler är döda jämfört med mina skridskor som tack vare den ännu smalare fotplattan är ännu svagare för lateral torision. Jag känner att jag kan utnyttja svikten för framåtdrivningen, i slutet av ytterskäret vrids skenan lateralt, och den betalar tillbaka efter kippen och ger extra kraft åt innerskäret.

När jag åker hastighetsrör på oval är det dock tvärtom, där vill jag ha vridstyva skridskor med en väldigt stark infästning i skon. Hastighetsskridskors runda "rör" gör dom otroligt vridstyva.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.