Hjälp med utrustning, please!!!

Hej!

Jag har nyligen gått en kurs hos Friluftsfrämjandet. Jag behöver nu köpa loss lite utrustning för långfärdsskridskoåkning. Jag kom på att jag har ett par gamla härliga vandrarkängor från Österrike på vinden (se bild) som jag kanske kan använda. Enligt Främjandet skulle det gå bra. Då undrar jag vad ni tycker. Det blir ju fast häl (jag har ännu inte testat att åka), något som Främjandet tycker är helt ok. Det finns lite varianter där man fäster skon på skridskon genom en sorts klick-spänne (lite som en snowboardbindning). Alternativt en rem som går runt hälen. Det är dock inte så lätt att fästa remmen över hälen, jag har inte så utstående häl på kängan. Ni som vet, funkar klick-spännet bra?

Kom gärna med fler tips på vad (och var) man ska köpa detta. Det drar ju iväg kostnadsmässigt. Är det ok grejor de säljer på till exempel Stadium?

Tack på förhand!

Mathias
 

Bilagor

  • DSC00489.jpg
    DSC00489.jpg
    60.1 KB · Visningar: 552
..Jag behöver nu köpa loss lite utrustning för långfärdsskridskoåkning. Jag kom på att jag har ett par gamla härliga vandrarkängor .. Det finns lite varianter där man fäster skon på skridskon genom en sorts klick-spänne (lite som en snowboardbindning). ..Ni som vet, funkar klick-spännet bra?

Pumpspänne enligt snowboardmodell funkar fint, men är väldigt överdimensionerat för den tillämpningen. På snowboard står man ju och lutar sig framåt i spännet med stor kraft, medan man för skridsko i princip bara behöver något som tar med sig skenan upp. Ibland kan pumpspännets breda vaddering kännas lite ivägen om man försöker åka mera hopkurad.


....Alternativt en rem som går runt hälen. Det är dock inte så lätt att fästa remmen över hälen, jag har inte så utstående häl på kängan.
Nyttan av att kunna haka fast remmen över klacken är synnerligen överskattad, man klarar sig utmärkt med en rem som bara spänner bakåt-nedåt.

Skridskon som Thure föreslår verkar rätt lämplig. Visserligen är Skyllermarks Möja http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=SKYLLERMARKSMOJA något billigare, men då måste du konstra lite för att få en fungerande tådel.
Det behöver i sig inte vara så svårt, står du ut med att skridskopåtagningen tar 40 sek längre tid så kan man helt enkelt trä en rem genom spåren som tådelen är fäst i och runt skon för att hålla ned tårna. Sidstyrningen fixar man med den ordinarie tådelen.
Är spåren för korta så är det rätt lätt att borra/fila upp nya.
 
Tack!

Tack så mycket för informationen, får se hur jag gör då. Det känns ändå tryggt att veta att det funkar på endera vis.

Ha det så bra!

Mathias
 
Skyllermarks Birka

Jag har ett par Skyllermarks Birka som borde funka till dina kängor utan modifiering.

Jag är lite skeptisk till den där "snowboard- varianten" min far hade problem med en
sådan lösning för ett par år sedan, så fort han körde fast lite i snö, eller skravel så
lossnade spännet. Och sne gick det sönder en gång. Vet inte vilken modell det var.
Det finns säker den typen av bindning som funkar också men jag tycker en rem funkar fint.

/Niklas
 
Satsa på snabbbindning

Jag har haft både rem och snabbbindning och ångrar att jag inte köpte snabbindning direkt.
Mycket bekvämare, när åkkompisarna grejar med sina rem skridskor så hinner man åka lite istället
Köp ett par snabbbindningsskridskor,komplettera med en tåbygel ock skruva i ett par gummibitar i klackarna ,Denna lösning finns att köpa färdig i en del butiker .
 
Senast ändrad:
fångrem och snabbindning

Jag har haft både rem och snabbbindning och ångrar att jag inte köpte snabbindning direkt.
Mycket bekvämare, när åkkompisarna grejar med sina rem skridskor så hinner man åka lite istället
Köp ett par snabbbindningsskridskor,komplettera med en tåbygel ock skruva i ett par gummibitar i klackarna ,Denna lösning finns att köpa färdig i en del butiker .


Jag tycker man ska ha fångrem till sina remskridskor så man inte råkar sparka dem av foten vid plurr och då försvinner poängen med snabbbinding lite. Har man snowboardbindning är kanske fångrem overkill men vanliga remskridskor kan jag tappa redan då jag kör på dålig is och fastnar i en spricka - kanske en bra säkerhetsutlösning men mindre bar om den löser ut under vatten.
Att råka sparka upp en sanbbbindning vid plurr ser jag inte som osannolikt och rekommnderar därför kort fångrem som för telemarksskidor.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmumriken83 snabb hjälp ang. lundhagsbryne Långfärdskridsko 2
MBac Pronation under åkning, hjälp sökes! Långfärdskridsko 10
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
MAGANOHA Hjälp med bindningar Långfärdskridsko 4
skogstösen Hjälp! Långfärdskridsko 9
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Jocka Nybörjare behöver hjälp! Långfärdskridsko 10
Retrovirus HJÄLP! Skridskon passar inte mina kängor! Långfärdskridsko 10
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
HJÄLP MEJ!!! Långfärdskridsko 3
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20
Franken Dags för ny utrustning! Långfärdskridsko 10
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
lars11 "optimera" utrustning långfärd/skidor?? Långfärdskridsko 3
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
nene utrustning nybörjare Långfärdskridsko 1
thureb Mått på utrustning åkstil konditionsträning etc Långfärdskridsko 1
MagnusK Utrustning för barn ? Långfärdskridsko 2
Rajjan Minimal utrustning Långfärdskridsko 16
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.