Nybörjare behöver hjälp!

Hejsan!
Jag köpte mig ett par Haglöfs långfärdsskridskor i sommras (ingen lös häl). Idag den 23 Dec köpte jag mig ett par pjäxor till dem.
Nu funderar jag på vad jag ska ha för stavar.
Jag har inte provat utrustningen än, men det blir efter jul.

Det fins ju Pikar och stavar...
Vad ska man välja?

Jag kommer att åka på insjöar som en träningsform. Jag kommer både att åka fort samt njuta av turer.

Tacksam för svar!

Gott nytt år på er / Joachim
 
Egentligen så

behöver du ju inte stavar inledningsvis, de är rätt dyra dessutom. En pik däremot är alltid bra att ha ... finns billiga och bra varianter för nån hundring.
 
Svar om pikval

Det fins ju Pikar och stavar...
Vad ska man välja?


Hej Joakim! Du ska skaffa dig en dubbelpik. Det är vad de allra flesta använder. Under normala åkomständigheter använder man inte piken men när det blir motvind eller ojämn is (man kanske passerar ett parti is med mycket luftbubblor eller överis eller vass) används dubbelpiken som två stavar så att man håller balansen eller tar sig fram lite snabbare i motvinden.
Den ena piken är ibland lite tyngre för att den ska fungera bra att pika med (dvs kolla isdjup, den viktiga funktion en ispik har förutom att användas till stavar). Jag rekommenderar en sån dubbelpik. Köp inte en enkelpik i trä, de flesta har lagt av med att släpa runt på en sån då dubbelpikarna är mycket mer praktiska.

Lycka till på isarna! Du kommer inte att ångra ditt val av motionsform, det är jättehärligt att komma ut.

Caroline
 
Re: Svar om pikval

Bombine; sa:
Köp inte en enkelpik i trä, de flesta har lagt av med att släpa runt på en sån då dubbelpikarna är mycket mer praktiska.
Träpikar är, beroende på spetsens utformning, utmärkta redskap för att lära sig is. Oftast mycket bättre än stavar och många sk dubbel"pikar". Ska man staka är det en annan femma. Om detta ämne finns det lika många åsikter som skrinnare. Jag rekommenderar att man funderar ut vad man vill ha piken till, att lära sig mer om is eller att staka med, och sedan välja modell.

/Staffan
 
Lundhags dubbelpik

Tack för alla tips!
Det blev ett par Lundhags "dubbelpik".
Mkt skönt att kunna ge på lite extra fart när man är ute och skrinnar!

God tur på er alla och god fortsättning på det nya året!

Mvh/ Joachim
 
du som är nybörjare...

...på långfärd...kanske hittar fler...jag vill...och har aldrig åkt långfärdsskridskor (jo, kanske en gång)..finns det kanske nybörjarsällskap?? för jag vill inte prova ensam...*ler*...
kram till de som vill från ninapenda
 
kanske inte så "naturigt"

Kanske inte vad du tänkt dig, men mitt tips är att glida ner till Östermalms ip när den fryser på, där finns det massor med is-stollar som som du kan språka med, för utfärd på naturis vill alla organiserade klubbar att du åtminstonde kan åka lite skridskor, om friluftsfrämjandet uppehåller traditionen i år med så kan du prova ett par riktiga skridskor där...
 
*skrattar*

ja mmm...naturigt är ju det som är det kuliga...hmmm...åka runt på östermalms ip...*ler*...galning som jag är så väljer jag nog kottla sjön...utan att vara det minsta erfaren...jag får väl börja med att krypa runt på isen o knacka lite o bekanta mig med den först kan jag tro...ska nog ta på mig både flytväst o livboj för säkerhets skull *ler stort*...låter det alldeles uppåt väggarna stolligt?? ispik o dubbar o skridskor...flytväst o livboj...nåt mer?? hittade förresten många länkar och även de som åker här omkring...så nån kanske kan tänkas släpa med mig...får väl ta med mobil i plastpåse också förresten...och...hmmm...ha nån på land att vinka till...hmmm...nåt mer jag glömt ni som kan??
kraaaaaaaaaam från ninapenda om ni vill
 
kottlasjön

Kottlasjön är bra, alla som åker skridskor skulle dock avråda dig bestämt från att åka ensam, iskunskap och räddningsteknik är fundamentalt medans åkningen är sekundär. När du kan åka hjälpligt är det ju inga problem att följa med någon som kan isen, men utgår jag från mig själv så vill jag inte ägna en underbar dag på isen åt att se någon få in dom första skären, det är ju en förberedelse som du kan göra på ÖIP där det för övrigt finns många kunniga och hjälpsamma åkare såväl som ledare.
Om du lovar att öva minst två pass på ÖIP så kan jag lova dig att jag ska ordna så du får följa med på en ledarledd tur på naturis.

:D
 
lovar:)

ska bara...försöka fixa långfärdskridskor till mig...som är tjej och har storlek 45!!!!! så...tips mottages tacksamt om det också...så får ni kolla när jag fjantar runt på östermalms ip sen då *ler stort*
kram till alla som vill från ninapenda
 
Storlek 45 lär inte vara några problem eftersom det inte är pumps som gäller till skridskorna.

Som alternativ till konstfruset, finns ju sjöar som är plogade och som befolkas rätt tätt av andra åkare, vilket gör att man kan åka "ensam" utan säkerhetsrisker.

Dett är förstås en liten bit in på säsongen, men t ex efter nyår eller så brukar väl Getaren vara ett utmärkt ställe att åka på naturis, men under minst sagt betryggande former. Det går att surfa och hitta rapporter om statusen på exv Getaren när säsongen är igång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
mohan Lektioner för nybörjare? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Mineral Nybörjare Långfärdskridsko 7
k9kiwi Nybörjare med "vilande" skada Långfärdskridsko 5
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
nene utrustning nybörjare Långfärdskridsko 1
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
hoppla Undrande nybörjare i Sthlm Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
matsitunhem Mjuka kängor till nybörjare? Långfärdskridsko 2
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
dojjan77 Nybörjare i Lund Långfärdskridsko 2
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
BILLY_L Skridsko till nybörjare Långfärdskridsko 2
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
ValterL Helikopterräddning på is behöver utvecklas? Långfärdskridsko 14
GustavOh Behöver vi trafikregler? Långfärdskridsko 0
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
snusmumriken83 snabb hjälp ang. lundhagsbryne Långfärdskridsko 2
MBac Pronation under åkning, hjälp sökes! Långfärdskridsko 10
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
aspvid Hjälp med utrustning, please!!! Långfärdskridsko 7
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
MAGANOHA Hjälp med bindningar Långfärdskridsko 4
skogstösen Hjälp! Långfärdskridsko 9
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
Retrovirus HJÄLP! Skridskon passar inte mina kängor! Långfärdskridsko 10
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
HJÄLP MEJ!!! Långfärdskridsko 3
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.