Nybörjare med "vilande" skada

Hej!

Jag är ny på denna sida och slänger in en fråga direkt :) .
Jag skulle gärna vilja åka långfärdsskridskor igen. Gjorde detta några gånger som "barn" och kommer ihåg hur underbart jag tyckte det var. Nu när vi flyttat upp till norr så vill jag gärna ta upp detta igen.

Det stora problemet är att jag inte vet ett dugg om vad jag ska ha. Jag har en skada i foten som gör att den är mer vinglig och ostabil än vanligt, alltså inte att jag vinglar utan att den lätt gör ont om jag skulle hamna fel med foten. Är det bättre med "fast bindning" då? Jag skulle vilja använda mina Chrispikängor eller pjäxor på skridskorna, då antar jag att det inte går med vilka skridskor som helst? Ska man kanske köpa speciella skor till långfärdsskridskorna?

Många frågor, hoppas ni kan svara på någon.
 
Jag har en skada i foten som gör att den är mer vinglig och ostabil än vanligt, alltså inte att jag vinglar utan att den lätt gör ont om jag skulle hamna fel med foten. Är det bättre med "fast bindning" då?

Har du en vinglig fot kan fast häl vara en fördel. På dålig is kan det ibland krävas lite blandade småhopp för att hålla balansen, och med lösshäl så är det inte alltid som skenan hinner fjädra tillbaka fullständigt innan man måste sätta ned foten igen.

Jag skulle vilja använda mina Chrispikängor eller pjäxor på skridskorna, då antar jag att det inte går med vilka skridskor som helst?
Grundregeln är: ju enklare skridsko desto mer tolerant bindning.
Basmodellen Skyllermarks Möja t.ex. accepterar i princip vilken sko/pjäxa som helst så länge sulan sticker ut lite där fram.
För pjäxor med stora plastskal eller tjocka sulor(slalompjäxor, grova telispjäxor eller isklätterskor) kan man behöva förlänga remmen lite.
Ibland kan man även behöva justera höjde på tåbeslaget en aning, Är det för lågt kan man höja det med en kloss och längre skruvar, är det för högt är det bara att säga ner det lite.

Ska man kanske köpa speciella skor till långfärdsskridskorna?

Ska och ska...

Det är klart att specialskor kan ha sina fördelar, men jag är rätt nöjd med att kunna åka med skor jag redan har istället för att behöva köpa ytterligare ett par skor som bara får komma fram vid särskilda tillfällen.
 
Jag skulle vilja använda mina Chrispikängor eller pjäxor på skridskorna, då antar jag att det inte går med vilka skridskor som helst? Ska man kanske köpa speciella skor till långfärdsskridskorna?

Hej,
till vanliga kängor passar det bra med skridskor med en speciell tådel, kolla t ex denna bild som kommer från http://www.excelsior.se/ :

excelsior.png

För övrigt tycker jag (som ändå gillar prylar) att såna här enkla långfärdsskridskor funkar tillräckligt väl för det mesta och de flesta, särskilt om man vill komma igång med en billig utrustning och ändå ha nöje av åkandet!
 
Jag har en skada i foten som gör att den är mer vinglig och ostabil än vanligt, alltså inte att jag vinglar utan att den lätt gör ont om jag skulle hamna fel med foten. Är det bättre med "fast bindning" då?

Jag känner igen det där.... Jag lärde mig själv åka skridsko först i vuxen ålder. Innan jag hade åkt särskilt mycket hade jag ungefär samma ostadighet i fötterna som du beskriver. Ingen skada såvitt jag vet, men ibland trampade jag snett och det kunde göra helvetiskt ont en stund efteråt. Nåväl, jag började lära mig åka skridsko, och efter en del år började jag åka hyfsat mycket. Fotvristerna blev förstås starkare av detta, och jag märkte så småningom att jag slutade "trampa snett" på samma sätt - eller, rättare sagt, när jag gjorde det orkade fotvristerna räta upp fötterna tidigare, utan att det gjorde ont. Troligen kommer samma sak att hända med dina fötter: när du har åkt ett tag blir dom stadigare och du kommer att märka det.

Angående beslutsvåndan om fast eller lös häl: den fanns inte då jag började åka. Då fanns bara fast häl att välja - löshälsskridskorna kom först senare. Sedan har jag fortsatt med fast häl av ren vana. Så fundera inte alltför mycket på detta val, se bara till att skaffa dig något hyfsat så du kommer igång och åker. Fast häl har dock en ekonomisk fördel: sådana skridskor är oftast billigare.


Jag skulle vilja använda mina Chrispikängor eller pjäxor på skridskorna, då antar jag att det inte går med vilka skridskor som helst? Ska man kanske köpa speciella skor till långfärdsskridskorna?

Om inte dina nuvarande kängor passar bra för de skridskor du tänker köpa tycker jag du ska kosta på dig speciella skridskokängor. Det är viktigt att kängorna sitter bra på foten. Och skaffar du nya kängor samtidigt med de nya skridskorna ger det dig större valmöjligheter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.