Everest långfärdsskridskor

Stadium har nu extrapris på några olika paket med långfärdsskridskor och pjäxor. Nordic Ice Skate med tåfäste.
Är det någon som har testat Everest skridskor? Hur är kvalitén med skridskor och pjäxor?
Jag är mest ute efter att skridskor där jag kan använda mina vandringskängor, men får man med pjäxor så är det förstås bra om pjäxorna är användbara.
 
Hur billiga är paketen? Om du bara behöver skridskon så går det att få tag på t ex Skyllermark Birka för 695 kronor och Skyllermark Viking för 895 kronor.

Everest-skridskor har diskuterats här förut. Inget negativt har kommit fram men få har haft åsikter om skridskon.

-Palle
 
ollefisk; sa:
Jag är mest ute efter att skridskor där jag kan använda mina vandringskängor, men får man med pjäxor så är det förstås bra om pjäxorna är användbara.

Jag har en kollega som köpte ett sånt paket efter att ha åkt lite på grejer som jag lånade ihop till honom. Han blev nöjd, även om att han sa att det märktes att de lånade Raichle-kängorna var betydligt bättre skor.
 
Billigt paket

Paketet kostar 795 med skridsko och känga. Ingen superkvalité enligt mig men fungerar för nybörjaren utan problem och skridskon är av sådan modell att vilken känga som helst fungerar.
 
Re: Billigt paket

CarpeDiem; sa:
Paketet kostar 795 med skridsko och känga.

Om du (Daniel) ändå inte har användning för skon och vill köpa svensk kvalitet (?) så kan du alltså köpa Skyllermark Viking som är väldigt lik Everestskridskon för 100 kronor mer på Cykelnetto.

-Palle
 
Min erfarenhet av kvalitet på Everestskridskor är: Helt OK i det stora hela, men vissa saker är inte bra.
Jag själv köpte ett par med skatepjäxebindning, och under den tredje turen lossnade tre av fyra muttrar på fästskruvarna för bindningen. Jag kom mig i land igen, men det var just såpass. Jag köpte nya skruvar (som låsmuttern funkar på), så nu är de fit for fight igen.
Tjejen har ett äldre grillor av modellen du frågar om, där bakre delen av bindningen är nitad (nu är det bult) och då släppte en av nitarna under andra turen. Har fixat det med bultar.
 
Har numera ett par Everest med sån där snowboardbindning och tåmojäng. (Heter dom Nordic Ice skate Multi, tro?) Detta efter att tidigare haft ett par Haglöfs Novalite. Kör med ett par väl ingångna Meindlkängor, fungerar alldeles utmärkt. Upplever faktiskt kvalitén som något bättre än de gamla Haglöfs Novalite. De fick jag börja med att slipa ny kurva på efter att vänster och höger var tydligt olika kurvradie på... Dessutom såg jag nu när jag omfördelade dem till reservtrupperna att vänster tåfäste är böjd och har fått en antydan till spricka i godset under.

Jag har ännu inte upplevt någon bristande kvalitet på Everestskridskorna, men å andra sidan är inte ens första säsongen över än! För mig så är skorna/pjäxorna det avgörande för en skön skridskotur, och mina fötter är mycket mer kompis med nuvarande skridsko-kängkombination än den tidigare.

I vilka stadiumaffärer finns det här erbjudandet, förresten? Jag ska kanske tipsa några kompisar som är sugna på att investera i ett par. :)
 
Hej

Var ute med ett gäng för någon vecka sedan där en hade en Everest modell, Nordic Ice Skate Multi. Det var mycket drevad snö och det blev en del tvärstopp i drivorna. Han hade problem med att spännet som går över skon vid ett flertal tillfällen gick upp. Kan vara en justeringsgrej eller så tålde inte spänningmekanismen de kraftiga rycken i bindningen som blir resultatet av tvära stopp i drevad snö. Något att kanske vara observant på, då sådana förhållande brukar vara påfrestande skridskobindningarna.
 
Kör Everestskridskor och -kängor. Åkte väl en 60-70 mil förra året och hade inga som helst problem. I år har det bara blivit 20 mil och de fungerar fortfarande mkt bra.

Kängorna funkar bäst då man åker skridskor.
 
Tackar för svaren!
Stadiumaffären som jag har besökt var Karlstads centrum.
Just nu tror jag däremot att jag kommer att satsa på Skyllermark för att köra med mina Lundhagskängor.
Birka eller Viking, priserna ser bra ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
Läraren Everest blade sharpener Långfärdskridsko 0
oskarlin Den nya(?) höga everest skridskon Långfärdskridsko 17
jjareman Everest dubbelpik - bra/dålig Långfärdskridsko 44
JLjung Everest Långfärdskridsko 22
zuukit Everest skridskor Långfärdskridsko 1
wisher Everest ispik Långfärdskridsko 12
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 42
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11
ingmar molin Världens snabbaste långfärdsskridskor Långfärdskridsko 26
karian Långfärdsskridskor i Mongoliet? Långfärdskridsko 2
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
Siven Göra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
lillekalle Bromsteknik på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
fjelltur hyra långfärdsskridskor i Gbg? Långfärdskridsko 0
ÄventyrsUffe Scarpa T4 på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 7
smalandsrolle Hållare/fixtur för slipning av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2
abjor Bore långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Hyra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.