Den eviga frågan - vilka kängor?

Jag ska prova på vandring som tillägg till fisket som jag lägger en hel del tid på.
Dock vet jag inte hur hooked jag kommer bli vid vandring, så jag vill inte lägga alltför mycket pengar på det i början.
Jag skulle behöva ett par sjyssta vandringskängor och det finns ju hur mycket som helst att lägga pengarna på, men jag söker efter prisvärda för en nybörjare.
Jag är ca 185 och väger runt 110 kg och har rätt breda fötter. Typ 42-43 i storlek på jobbskorna.
Jag är ute efter ett par kängor i skinn, gärna militärkängor. Dock vill jag kunna trampa ner i en djupare pöl utan att bli blöt om fötterna. Dvs att foten doppas men inte benet. Kravet är att det är gummisula, helst då rågummi, men det kanske inte används längre?
Min budget på detta är max 1500, men gärna mindre om det går.
Blir jag hooked på vandring så lägger jag dock gärna mer på ett par riktiga märkeskängor.

Vad har ni för tips att ge?
 
Lågbudgetsvaret blir väl att gå in på militärt överskott och försöka hitta Svenska Armens marschkänga 90 tillverkade av Arbesko/Sievi eller ännu hellre den gamla bruna modellen med läderbindsula.

Bäst och dyrare är Jörnkängan.
 
1500 kan bli svårt men man kan ha tur, tror jag gav runt 1500 för mina Lundhags forest när nya modellen kom. De använder jag mest till fiske eller när det är kallare, går helst i trailskor men det är högst individuellt. Skalkänga i läder tycker jag är helt rätt och speciellt om man riskerar att bli riktigt blöt då de går att torka.

Tror du får sikta in dig på begagnade kängor men en liten varning för att gummi kan torka och bli poröst trots att kängan är lite använd, det hände mina miendl kängor där det mjuka gummit mellan sula och känga helt gav upp och smulade sönder. Så sikta hellre på kängor relativt nya än något felköp som legat i en garderob i 10år.

Till sist är passformen alltid första kravet och det är individuellt, så även om andra varmt rekommenderar en viss känga kan den vara usel för dig.
 
Grova skor är alltid bra att ha och de håller ju ett tag, så jag skulle väl rekommendera att sträcka budgeten en aning och investera t.ex i ett par basic Lundhags. Även om vandring visar sig vara tråkigt så har du ju nytta av dem i skog och mark, eller varför inte en vinterdag i stan (snöröjning bedrivs ju numera lite mer postmodernt).

Sen är det värt att fundera lite på hur du tänkt vandra. Om man "sportvandrar" är trailskor numera det vanligaste. Ska man klumpa runt lite mer fältmässigt funkar kängor kanske bättre. Om man absolut vill vara torr om fötterna är det gummistövlar som gäller. Det finns alltså lite olika val beroende på hur man tänkt sig fara runt i skogen.
 
När jag läser din tänkta användning (vandring + fiske) och budget tänker jag direkt på att ett par gummistövlar som lämpar sig även för vandring kan vara bästa valet. Modeller som Nokian Finnjagd eller Tretorn Sarek (välj den som passar dig bäst - Nokian Finnjagd är lite högre och rymligare över fotvalv och vrist än Tretorn Sarek) är designade för vandring med uppbyggd sula och gelänk.

Blir du senare biten på att vandra mer kanske du är mer ok med att öka budgeten och skaffa ett par kängor som komplement, men gummistövlarna kommer du ändå att ha kvar;-)
 
Satsa på ett par Lundhags, Forest II som ovan rekommenderade :) De reas ut just nu (på nätet), om du kan tänka dig öka budgeten med några hundralappar till. Bra allroundkänga om du skulle annars tröttna på vandring. Har själv köpt ett par sådana nyligen och är frälst, aldrig mer goretex och fodrade kängor här inte...
 
Det är frågan. Kängor är svårt, precis som en cykelsadel. Kan kännas hur skönt som helst i butiken, men sen efter några dar eller en lång tur så börjar det skava och göra ont här och där... Man kan ju laborera med inläggssulor och strumpor oxå. Speciell riskabelt om dom är lite hårdare med cellgummi el dyl. Så det är väl bara att köpa 3 olika som känns bra i butiken och hoppas ?? :cool:
 
Satsa på ett par Lundhags, Forest II som ovan rekommenderade :) De reas ut just nu (på nätet), om du kan tänka dig öka budgeten med några hundralappar till. Bra allroundkänga om du skulle annars tröttna på vandring. Har själv köpt ett par sådana nyligen och är frälst, aldrig mer goretex och fodrade kängor här inte...
Snörningen e helt oduglig på forest.. Har man ingen fet elefantfot så drar man nästan ihop snörningen,speciellt uppe på skaftet..

Använder dom som slit o släng,lindar snörena runt skaftet så funkar de någorlunda iaf.. Dugee o klippa gräsmattan iaf...
 
Snörningen e helt oduglig på forest.. Har man ingen fet elefantfot så drar man nästan ihop snörningen,speciellt uppe på skaftet..

Använder dom som slit o släng,lindar snörena runt skaftet så funkar de någorlunda iaf.. Dugee o klippa gräsmattan iaf...

:LOL:

TS: de är rimliga i skaftet, skall tilläggas! Vill man ha det löst runt vristen/ vaden = bra köp. Inte, läs ovan.
 
Behöver du verkligen ett par kängor för att börja vandra?

Var ska du gå, och med hur mycket packning?

Jag har noterat att väldigt många av de leder som finns i södra delen av landet går alldeles utmärkt att gå med valfri promenadsko / gymnastiksko. Det finns inte så många pölar att trampa ner i.

Kängor har sin plats, men är inte ett måst för att börja vandra. Det viktigaste med kängor är att de passar din fot. Tyvärr märks det sällan i butiken hur väl de passar -- utan det krävs ett antal mil för att ser hur bra de egentligen är.

Om du verkligen vill ha kängor -- gå till en butik och prova ett antal olika par i din prisklass. Ta sedan det par som passar bäst. Förhoppningsvis fungerar de också i längden, men det är fullt möjligt att de visar sig passa dina fötter dåligt vid användning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.