Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ?

Är sugen på att köpa en kajak och kikar efter bra allround-kajaker för max 15000:-.
Köper hellre begagnat än nytt om det betyder att jag får en bättre kajak.

Med allround menar jag att kajaken både ska kunna funka för träning (2 timmar efter jobbet) och till 2-3 dagars turer.

Är 176 / 90.

Vad säger ni som vet - vad är det bästa man kan få för 15000:- ?

Jag hade nog tittat lite extra på en fin beg. Trapper Barra-Q eller lägg till nån krona så kan du även kika på VKV Elite/Offshore ;)

/Janne

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har haft min Seabird xp 507 ett halvår och är glad åt egenskaperna i sjö och vind. Jag gör flera misstag utan att få bada. Tror att den kan vara rolig att paddla med rodret uppe, får prova mer med det. Jag har samma storlek som du. Den kan lasta vad som behövs och mer till. Jag vet inte om en längre kajak skulle gå fortare med mig som motor. Nackdelar är tunn plast utom i botten, som tål allt jag hittills utsatt den för. Jag är inte så försiktig. Däcket har jag behövt bättra gelcoten. Tunn plast ger också lägre vikt. Jag klarar att lyfta den efter att ha paddlat. Sitsen måste jag göra mjukare. Provade senast med hopvikt filt och liggunderlag. Jag sitter bättre i Trappers kajaker. Men i flera andra kan jag inte sitta alls.

Du kan göra så att du köper en begagnad havskajak, vilken som helst egentligen som du sitter bra i. En relativt billig på blocket. Prova den under sommaren. När sommaren gått så vet du mer om vad du är ute efter och vilka fel och brister olika kajaker har.

Sälj din billiga kajak nästa vår och köp en annan som bättre passar dina önskemål. På det här sättet förlorar du inte så mycket pengar och du får råd mer lite "bra att ha"-utrustning.

Det viktiga är att du sitter bra i kajaken, sen kan den vara av plast eller glasfiber, med eller utan roder etc.

Lycka till!

/Svante

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips