Demontering av cykel

Tjabba.

Jag har precis flyttat från sundsvall till lund och skulle vilja fixa ner min racercykel också. Då jag inte har möjlighet att ta den med bil måste jag antagligen buda ner den. Jag har tidigare skickat cykel med bussgods och var inte alls nöjd med resultatet, den kom fram allmänt sned och misshandlad, ett öde jag inte vill att min racer ska genomlida. Därför tänkte jag plocka ner cykeln i så små delar som möjligt, tänkte ta styret, pedaler och hjul på tåget och buda ner ramen i något lämpligt emalage. Grejen är den att jag inte är någon stir cykelmekare, jag har alltid lämnat in när något måste göras. Så nu undrar jag hur man demonterar en cykel, behöver jag några spec.verktyg eller är det bara att köra hårt med det som finns i garaget?

Jag undrar också över allmän underhåll av cykeln, vad gör ni för "daglig" vård av era cyklar? Och vad ska man göra för särskild tillsyn?

Jonas
 
Varför inte ta alltihopa på tåget?

Plocka av hjul, styre å pedaler (kanske gaffeln också) och stoppa den i plastsäckar...
Kan du bära med den får du ta med den på tåget, bara det inte har formen av en cykel...

Vad gäller dagligt underhåll så beror det ju helt på vad du använder den till och hur "fin" den är.

Fincykeln tvättas och smörjs i stort sett efter varje användning.
Budcykeln smörjs när det gnisslar å tvättas vid behov.
Fixien har inte ens fått olja de senaste månadernas användning. (Jag har inte kört den på vintern)
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fråga hos närmsta cykelbutik om du kan få en cykelkartong och plocka ner cykeln i den, brukar sitta handtag på kartongerna, och ta med rasket på tåget :)
Jag har skickat min med flyg en gång och då var den nerpackad i kartong, höll fint, haft den på tåget i en mjuk cykelvästa och det gick fint det med.
mvh - anders
 
Även jag rekommenderar en cykelkartong om du ska transportera den någon enstaka gång. Ta av framhjulet, styret och pedalerna. Sänk sadeln i botten eller ta av den och stolpen. Styrstammen kan vara bra att ev vrida bakåt. Allt beror ju på vad som krävs för att få ner det i lådan. Se till att skydda gaffeländarna så att de inte tar skada eller går igenom kartongbotten. Bakhjulet bör sitta kvar eftersom det skyddar bakväxeln som förövrigt bör vara mest skyddad närmast hjulet (lättaste växeln).

Se till att du får en heltäckande kartong som är som en låda. Vissa cyklar levereras inte så utan i ngn kombination av plast och kartong som inte är heltäckande vilket så klart är sämre, i alla fall till detta. Med några långa remmar fixar du så att kartongen går smidigt att bära, tex på axeln.

Har funkat för mig på tåg (MTB) och även på flyg med både racer och MTB incheckat som specialbagage. Med nya racern vet jag inte om jag skulle våga på flyget...

Vad gäller verktyg så klarar du dig med standardverktyg. Insexnyckel till tex sadel och styrstam (iaf. om du har av en nyare sort). En fast nyckel eller insexsnyckel till pedalerna, beroende på modell. Om du mot all förmodan inte skulle ha snabbkoppling på hjulen krävs det så klart fasta nycklar/skiftnyckel dit också...
[Ändrat av ala 2007-05-29 kl 12:04]
 
Bussgods funkar kanon!

Hej, Va var det som hade hänt med cykeln du skickade? JObbar själv på bussgods och det brukar aldrig vara några problem att frakta cyklar så det tycker jag att du ska göra. För den var nermonterad och låg i cykellåda va? Annars förstår jag att den var lite vinglig när den kom fram. Ligger ju i bussar hela vägen och åker runt i luckorna, därför välldigt viktigt med att emballera bra. Gå in och prata med ditt ombud om hur du ska packa cykeln så ska det inte vara några problem. På tågen får man tyvärr inte skicka längre utan måste gå med kurirgods isf.
Hoppas detta har hjälpt dig något
Mvh Åsa bussgods
 
Re: Bussgods funkar kanon!

bussgods; sa:
Hej, Va var det som hade hänt med cykeln du skickade? JObbar själv på bussgods och det brukar aldrig vara några problem att frakta cyklar så det tycker jag att du ska göra. För den var nermonterad och låg i cykellåda va? Annars förstår jag att den var lite vinglig när den kom fram. Ligger ju i bussar hela vägen och åker runt i luckorna, därför välldigt viktigt med att emballera bra. Gå in och prata med ditt ombud om hur du ska packa cykeln så ska det inte vara några problem. På tågen får man tyvärr inte skicka längre utan måste gå med kurirgods isf.
Hoppas detta har hjälpt dig något
Mvh Åsa bussgods

Jag skulle undvika att skicka en cykel med bussgods till nästan varje pris, såvida man inte har distanser till gafflarna, skruvar av ALLT man kan och dessutom emballerar väl.

Skickar du en cykelkartong med buss så kommer den vara en av dom största lådorna, den hamnar m.a.o. underst i burar och bussar. Sen är det bara att hoppas på att det inte hamnar något tungt ovanpå eller att nån kliver i buren...

Det är mina 2 ören, efter att ha kört för dom....
 
Även om nu lådan skulle hamna längst ner ska väll en cykel klara av det. Vi har en maxgräns på 40 kg. Och ja man måste skruva ner det mesta på cykeln, annars kommer du ändå inte få skicka den, eftersom den då kan skada annat gods. Men lägger man den i en cykelåda ska det absolut inte vara några som hellst problem att skicka med buss. Men känns det bättre går det ju alltid skicka med lastbil där de använder truckar till allt och kastar runt godset med det, då kommer det garanterat gå sönder eftersom dem inte har nån maxgräns på deras gods.
/Åsa
 
Jag har blivit nekad att skicka en välpacketerad cykel med bussgods en gång. Det var från Norrbotten söderut. När jag lämnade in den i Malmö var det dock inga problem och "cykel" fanns även med i prislistan. Har även skickat med åkerier ett antal gånger utan problem. Cykelkartongen står ju på en lastpall då och inga skador har uppstått.
 
Va konstigt att du har blivit nekad till att skicka din cykel uppifrån, ska inte vara några problem. Går ju att skicka genom nått lastbilsföretag säkert inga problem men kostar ganska mycket pengar. Vi tar 313:- över hela sverige för en cyckel, kan dock variera lite i pris beroende vart i från man skickar. Vi har ju även avtal med Dsv som gör att det bli billigare att skicka genom oss med dem, så det är ju en annan variant om man inte vågar låta sin cyckel åka runt i olika luckor för längre transport.
 
Efter att ha läst detta undrar jag verkligen om jag gjorde rätt att skicka min cykel med bussgods. Väntar och väntar att få tillbaks den, men gjort är gjort. Ska den vara i samma skick jag hade den eller? Jo du Åsa har du hört om begreppet Jäv, om bussgods betalar din lön är du objektiv då? Det kan hända att du är det kan hända inte.
 
bussgods; sa:
Även om nu lådan skulle hamna längst ner ska väll en cykel klara av det. Vi har en maxgräns på 40 kg.

Ja, visst. 40kg/kollit... Det får plats många kolli ovanpå en cykelkartong...

Men känns det bättre går det ju alltid skicka med lastbil där de använder truckar till allt och kastar runt godset med det, då kommer det garanterat gå sönder eftersom dem inte har nån maxgräns på deras gods.
/Åsa

Norrlandsgodset går på lastbil/trailer från Stockholm och norrut...
Det som ska vidare lastas väl om här, om jag inte minns fel. Kan ju ha ändrats sen jag körde för dom, det är några år sedan.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips