Decathlon tält

Jag köpte Quickhiker tidigare i sommar och har sovit 5 regniga nätter i det. Hittills är jag mycket nöjd, men betraktar det som ett lyxigt 1-manstält. Ett barn till får plats och möjligen en vuxen utan packning.

Bra kvalitet, inga klagomål på det. Det enda negativa är att det kan vara lite svårt att spänna duken helt, men jag kanske lär mig.

Tältet håller tätt och är mycket smidigt att sätta upp. Rekommenderar det varmt.

Googlade en hel del och folk verkar vara mycket nöjda med detta tält.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för input. Har fått höra fler positiva referenser från bekanta ute i världen där Decathlon verkar vara ett större märke än här. Ska ta en titt på detta när jag är i storstaden.

Jag såg en tjej sova i den lättare varianten i 22 m/s på kalfjället i slutet av juni.

Då bågen (som inte är en riktig båge) går ut med långsidan så lade sig tältet ner helt och hållet utan att braka ihop, så tältet tog formen av personen inne i tältets kontur. Då ytter + innertält låg rakt på hennes sovsäck och det regnade så var det nog en hemsk natt.

Mitt XXL-tält för samma pris och 400g mer vikt klarade sig förvånansvärt bra.

Då bågen (som inte är en riktig båge) går ut med långsidan så lade sig tältet ner helt och hållet utan att braka ihop, så tältet tog formen av personen inne i tältets kontur. Då ytter + innertält låg rakt på hennes sovsäck och det regnade så var det nog en hemsk natt.

Måste ha varit en jobbig natt. 22 m/s är ju rätt extremt. Menar du att det var detta tält, Quesha Quickhiker UL 2? Har som sagt inte testat mitt i vind alls, men jag har läst mycket gott om vindtålighet.Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att det inte finns en riktig båge, den ser alldeles normal ut för mig.

Decathlon har en del prisvärt men också ibland rätt minimalistiska prylar har jag noterat. Här är längden och bredden på innertältet kanske ett problem.

Jag gissar att det rör sig om långa tältbågar i kors samt en kort tvärs på högsta punkten på tältet https://www.decathlon.se/talt-trek900-ul-1p-gratt-id_8492462.html. Sån konstruktion kan funka bra men det blir rätt stort vindfång och tryck om vinden blåser från sidan med 22 m/s.

När jag shoppade inför fjällturen för ett par veckor sedan köpte på Decathlon jag bl a frystorkad mat en regnhatt och en merinomössa som fick med beröm godkänt avseende prisvärdhet och egenskaper.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips