Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Debatt:

Måste vi ta bilen till friluftslivet?






- Bilåkandet ökar under pandemin.



Efter en lång dags vandring och tältnatt äter vi frukost vid en lägerplats.

En bil närmar sig och ur stiger ett sällskap utan vandringskläder.



- Får vi slå oss ned. Vi är inga vandrare men tycker det är trevligt att åka ut i naturen och fika, säger sällskapet.



Skåneleden har många utmärkta lägerplatser med vindskydd. De ligger nästan alltid bredvid en parkering. Det har inneburit att lägerplatserna fylls av bilburna turister som endast behöver vandra 50 meter till tältplatserna.

Med bilen ökar även mängden sopor som bärs ut i naturen. Resultatet blir ofta överfulla soptunnor där skräpet vid sidan om kärlet.

Vi måste fråga oss om intentionen med ökad tillgänglighet till friluftslivet skulle utmynna i ökad bilism.

Det blir lätt hänt att tiden som spenderas bakom ratten överstiger den i naturen.



Överskattad tåghajp



Bilden av friluftslivet som en stor bilparkering överensstämmer med forskningsstudier.

Under pandemin ökade bilåkande till friluftsaktiviteter, visar flera forskningsstudier.



Studierna visar att pandemin skapat ett ökat intresse och aktivitet. Samtidigt har bilen blivit det huvudsakliga transportsättet till naturen.

Bilen har även tidigare varit det mest använda transportsättet för att komma ut i naturen, men pandemin har förstärkt trenden.



En av orsakerna till det ökade bilåkandet är allmänt dålig kollektivtrafik till friluftsområden.

Många friluftsområden har få eller i vissa fall obefintlig kollektivtrafik, visar studierna.

Vi som ofta vandrar Skåneleden har märkt av svårigheterna med att kunna anpassa evenemangen till kollektivtrafiken.

Vill du kunna använda kollektiva färdmedel återstår oftast enbart rundvandringar.

När vi arrangerar längre vandringar med olika platser för start och mål, återstår oftast billogistik. Vid användning av billogistik behövs minst tre bilar och ett jäkla pysslande.



- och alltid är det någon som blir sjuk, i sista stund.



Att vänta på buss och tåg går väl an under sommaren, men det är inte lika roligt en regnig höstkväll.

Dessutom har de kollektiva färdmedlen sämst tillgänglighet under helger, när frilufsare vill ut i naturen.



Resebarometern är en landsomfattande undersökning över medborgarnas resvanor och visar att bilåkandet ökat under pandemin.



- Endast 13 % av alla svemesterresor sker med tåg, enligt Resebarometern.



Enligt Resebarometern sker de flesta resor inom landet med bilen, trots all reklam för ett ökat tågåkande.

När det kommer till kollektiva färdmedel är de anpassade efter arbetspendling på vardagar, enligt länsstyrelsen.



Trångt om saligheten



- Det ökade bilåkandet har inneburit stor trängsel på attraktiva friluftsområden.



Trängseln har inneburit att Söderåsens nationalpark i Skåne, har skapat en karta som pekar ut särskilda områden där du kan få uppleva naturen ostörd.



Problemet med Söderåsen och andra populära naturområden är att huvuddelen av turisterna ska besöka exakt samma område.



På Söderåsen heter området Skäralid och där uppmanas besökarna att parkera utanför nationalparken och använda pendelbussar till entrén.



Österlen i Skåne drar turister från hela landet. För att sprida ut turisterna jämnt över bygden har Simrishamn kommun utelämnat de mest populära badplatserna på sin karta.

Exemplen är många där alltför många bilar skapat en ohållbar situation. Dock verkar inte uppmärksamheten ha påverkat resvanorna i någon större omfattning.



Klimatsmarta vandringar



En lösning mot bilträngsel är att ta tåget direkt till naturen och där inleda vandringen.



- Därifrån vandrar du mellan pittoreska stationssamhällen i ljuv natur, skriver Västra Götalandsregionen.



Eller som vi Skånevandrare gör, avslutar med pizza och öl.



Om vi ska kunna ta milleniemålen om klimatproblematiken på allvar behövs lösningar som minskar bilberoendet till friluftslivet.

Lösningar som kräver en förändrad tidtabell, bättre anpassad till frilufsares agenda.



Text: Anders Hermansson
 
Jag beklagar.
Radbrytningen går naturligtvis inte att ändra i efterhand, eftersom det är ett Forum-inlägg.
Jag tar på mig det fulla ansvaret genom att hänga ut mig själv som usel redaktör.
Dock, hoppas jag att innehållet skall gå att uttyda och leda till en trivsam diskussion.
Mvh/
Halda-mannen
 
... Hur tycker du att vi skall förändra politiken så att vår klimatbelastning minskar 50%
och i förlängningen mer än så.
Thure
Mitt svar på din fråga vet du sedan tidigare, Thure:
sluta elda med allt fossilt, elektrifiera storskaligt med planerbar fossilfri produktion - vilket enligt svensk expertis
är genomförbart väl inom en generation om det slutas idka politiskt gerillakrig mot den fossilfria produktion vi
redan har. Rent personligt skulle jag få offra alla mina Triumphar och skaffa t.ex. en Tesla Roadster istället
- men det vore det klart värt. :) Klimatbelastningen skulle minska avsevärt mycket mer än 50% i vår lilla
vrå av världen... Hm, sedan återstår att övertyga Kina, Indien, USA - och inte minst Polen!
/Odd
 
Senast ändrad:
Svaret för många är ja. Men främst tycker jag frågan är lite att sila mygg och svälja kameler.
Se till att det finns billiga och smidiga kollektiva färdmedel för att pendla till och från jobbet. Så kan vi ta bilen till skogen med gott samvete sen.

Men inget av det där fungerar i nån större utsträckning. Bor du på landet, eller har barn, så blir det en jättelogistik att hantera om man vill åka kollektivt i de flesta fall.

Många ggr kanske man måste ta bilen till första kollektiva anslutningspunkt iaf och därmed slipper man inte ifrån bilskatt och försäkringar.

Ett annat tråkigt exempel som min sambo råkade ut för är att busslinjen köptes upp av ett annat bolag som helt sonika slutade sälja månadskort och bara sålde enkelbiljetter. Det gick jämt upp med soppan och då var hon fortfarande tvungen att ta bilen till bussen.

Nä det grundläggande problemet ligger att vi byggt ett land och en ekonomi som bygger på att folk har bil. Som man bäddar får man ligga. Att bedriva kollektivtrafik baserat på marknadsekonomi kommer aldrig främja miljömål.
 
Till att börja med handlade ju frågan om friluftslivet i allmänhet så vet inte varför du blandade in fjällsemester i detta.
Jag tog inte inte ens upp cykelbanor då jag även inkluderade landvägar i detta med att ta sig till naturen. Sedan vet jag inte klart när trafikverket tar över ansvaret från kommunen eller annan väghållare men jag har fått felanmälan på en tätortsnära cykelbana vidarebefodrad från kommunen till trafikverket så det gör inte saken direkt enklare med vem som ansvarar för underhåll och planering. Byt ut trafikverket mot väghållare istället om det passar bättre.

Fjällsemester är väl friluftsliv liksom en promenad i skogen hemmavid. Då du började prata om trafikverket och tvåhjulingar så tyckte jag du var lite fel ute eftersom de vägar trafikverket mest ansvarar för, är vägar som inte är så lämpliga att cykla på och ville därför peka på kommuner istället som oftare är väghållare för cykelbanor och mindre vägar. Det finns nog ingen exakt gräns för vilka vägar som är kommunala resp statliga men varje väg har säkert en ansvarig ägare.

/Patrik
 
Bilen är ett fantastiskt frihetsinstrument.
Som barn kom bilen in i familjens värld på den tiden Saab lät som, Saaaab bub bub bub… två taktare.
Släkten i södra Sverige besöktes med takräcket fylld med resväskor och en pressening över rubbet.

När jag blev med bil själv upptäckte jag att världen var större än vad moppen kunde ge mig. Nya okända fiskevatten, fjällvärldens pärlor, hela landet från Smygehuk i söder till Övre Soppero vidare till Karesuando i norr.

Bilen, tältet, ryggan och friluftsutrustningen skapade förutsättningen.

Idag försöker vissa krafter beskylla bilen allt ont samtidigt som man bortser från dess samhälleliga betydelse och nytta. Att lägga så höga skatter som möjligt på bilägandet, drivmedel etc. slår hårdast mot dem som inte har tillgång till en bra kollektivtrafik. Det är en typisk ”klassfråga” där de som inte har ekonomi ska tvingas stå tillbaka.
Jag vet vad jag anser, jag försvarar bilen, bilägandet just ur en friluftssynpunkt.

Jag bor i en norrländsk stad och kan både gå och cykla. Att cykla är en fantastisk möjlighet, nu med den batteridrivna lilla hjälpmotorn för de som vill och har råd. Min gamla trogna lätt rostiga hoj duger gott för mig ännu.
Apostlahästarna till vardag och fritid funkar alltjämt. Men med bilen ökar radien rejält.

När jag var barn fanns fortfarande möjlighet att hänga hojen längst fram ute på landsortsbussen, de ni…😄
 
Svaret för många är ja. Men främst tycker jag frågan är lite att sila mygg och svälja kameler.
Se till att det finns billiga och smidiga kollektiva färdmedel för att pendla till och från jobbet. Så kan vi ta bilen till skogen med gott samvete sen.

Men inget av det där fungerar i nån större utsträckning. Bor du på landet, eller har barn, så blir det en jättelogistik att hantera om man vill åka kollektivt i de flesta fall.

Vi måste minska all bilanvändning. Och det torde vara vettigare att minska på lyxkonsumtion än på resor som innebär en större nytta för enskilda och samhället. Personligen så har jag bil för just fritids och friluftsresor. Men detta måste jag även om det tar emot dra ned på. Och jag tror jag behöver hjälp med denna förändring. Mera lokalt och mindre långa bilresor. När jag bara är hemma används bilen mkt lite.

Thure
 
Jag försöker att inte köra bil så mycket, har alltid cyklat till jobbet, barnen har alltid cyklat till skola och träningar och jag storhandlar med lastcykel, men det är ingen uppoffring, det är ju skönt att cykla. Men jag har bil för att kunna ta mig till friluftsaktiviteter som långfärdsskridskor, skidåkning, paddling mm. Och för att kunna skjutsa barnen till tävlingar över hela Sverige. Jag skulle gärna dra ner mer på bilåkandet, men det skulle kännas surt att inte få de upplevelser jag kan få tack vare bilen, om de flesta andra fortsätter att köra bil och åka motorbåt mm som vanligt.
Om alla delade bördan lika skulle jag vara mer motiverad att minska förbrukningen av fossila bränslen.
Jag tror att det bästa sättet att minska bilåkandet är att höja bränslepriserna rejält.
Då protesterar många, tänk på oss på landsbygden. Men nu finns det ju alternativ, det finns elbilar i rimliga prisklasser och de har räckvidd för rejäla pendlingsavstånd. Även om de är dyrare i inköp så blir ändå totalkostnaden lägre om man pendlar långt.
Om bränslepriset skulle höjas så skulle ändå bilresan 3 mil till Båven för att åka skridskor vara värd sitt pris, men de som har 5 km till jobbet kanske börjar cykla istället. Bilresan till fjällen skulle bli dyr, man skulle ta tåget istället.
Och antalet stora motorbåtar och vattenscootrar som förstör våra upplevelser på sjön skulle minska!
 
Men bränsle är billigt nog får att få ska välja bort bil av miljöskäl. Dock finns en undersökning som visar att 4 pers i en modern snåldiesel inte släpper ut mycket mer än motsvarande tågresenärer, så det är inte självklart.

Detta är en seglivad myt vad gäller svenska förhållanden. Med vår elproduktion som baseras på vattenkraft och kärnkraft blir det väldigt låga nivåer på utsläpp från tåg -inte i närheten bil eller buss. Det är en annan femma nere på kontinenten där kolkraft fortfarande står för en betydande del av elproduktionen.

Om man som Stockholmare hoppar på tåget till Abisko för en vecka i lapplandsfjällen så blir det, förutom en väldigt trevlig tågresa, en extremt liten footprint i termer av CO2 eller andra utsläpp.
 
Senast ändrad:
Finns betydligt värre transportmedel att ta bort. Flyget tex som inte bara smutsar ner, utan även för med sig sjukdomar runt om i världen som Covid19 tex. Bilen kommer aldrig försvinna, men däremot vore det bra med mer övervakning och kontroll från central ort. Personlig inloggning för att kunna köra, "svarta lådor" som kontrolleras vid besiktning att inga hastighetsöverträdelser och andra olagligheter skett. Ev motbok för drivmedel också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.