Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd

Tillgänglighet är viktig och en av Sveriges stora tillgångar. Faktiskt är det också bra för de som har hus på attraktiva ställen.

Allmänheten kan larma vid inbrott och vid olämpliga beteenden av personer och grupper.
Så skapas tillit, en annan stor tillgång i vårt samhälle.

Politiker i den lokala byggnadsnämnden gör både bra och dåliga avvägningar mellan allmänna och enskilda intressen. Nyttig diskussion detta.

Thure

Fråga: Innebär förslaget att tomten ska kunna gå ända ner till vattnet, eller ska man lämna en passage där folk kan gå efter stranden?

Min åsikt är att man måste lämna en passage åt människor. Det är en stor förlust att det inte går att gå runt sjöar vid många samhällen där det byggts innan strandskyddet infördes. Att kunna gå runt en sjö har ett stort värde för många människor. Det går att förena önskan om strandnära tomt i glesbygd med passage för allmänheten.

Gölar under en hektar kan ha ett stort upplevelsevärde och ska inte stängas av.

Delar farhågan som skrivits tidigare i tråden att detta kan utnyttjas för att sälja sommarstugetomter åt en stor mängd européer. Det vill jag inte se.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Då gäller säkert allemansrätten som vanligt. Om någon bygger ett bostadshus vid en liten pöl så får man inte gå för nära. Och som sagt, ingen ändring för alla vanliga sjöar.

Senast ändrad:
Delar farhågan som skrivits tidigare i tråden att detta kan utnyttjas för att sälja sommarstugetomter åt en stor mängd européer. Det vill jag inte se.
Så jag ska inte få sälja tomtmark till en europé? Vi är väl med i EU för att vi vill värna om gemenskapen... :-D

Nä, nu bygger vi murar istället och hindrar folk från våra grannländer att komma hit till VÅRAN idyll...

Så jag ska inte få sälja tomtmark till en europé? Vi är väl med i EU för att vi vill värna om gemenskapen... :-D

Nä, nu bygger vi murar istället och hindrar folk från våra grannländer att komma hit till VÅRAN idyll...
???
Varför skulle du inte få sälja? Den nya ägaren får bara, precis som i alla andra civiliserade länder, rätta sig efter samma lagar, förordningar, planbestämmelser, ev. bygglov etc, som du innan försäljningen.

Eftersom en strandtomt i nordisk natur är så attraktiv för folk från mer tätbefolkade EU-länder, så ökar såklart exploateringstrycket i sådana lägen, om strandskyddsbestämmelserna luckras upp. Det är detta Gamla_Sverige, jag m fl oroar oss för. Vi diskuterar ju inte vem som råkar äga tomten, utan vilka lagar och regler som ska styra var och hur man får bygga, begränsa allmänhetens framkomlighet etc i dessa attraktiva lägen. En intressekonflikt som mår bra av att regleras gemensamt för det gemensamma bästa.

, nu bygger vi murar istället och hindrar folk från våra grannländer att komma hit till VÅRAN idyll...

På tal om murar.

Just bygget av murar och staket har väl över tid varit ett problem sett till strandskyddet och möjligheten att kunna röra sig mellan fastighet och vatten.

Med Kommunens goda minne dessutom.

På tal om murar.

Just bygget av murar och staket har väl över tid varit ett problem sett till strandskyddet och möjligheten att kunna röra sig mellan fastighet och vatten.

Med Kommunens goda minne dessutom.
Menar du att kommuner på något sätt "vallar in" strand- eller strandnära fastigheter? Det förra fallet är omöjligt av rent juridiska skäl; det senare har jag aldrig stött på i min yrkespraktik. JO, förresten: Falsterbo har ju byggt (inte alltför höga) skyddsvallar längs vissa låglänta stränder som ständigt föll offer för översvämningar. Efter en del initiala protester är nu villaägarna bakom vallen rätt tacksamma för att den finns.

Jag har däremot rätt ofta stött på det omvända problemet: att ägare till strandtomt bygger murar/staket tvärs över stigar och stränder där det råder strandskydd och/eller andra planbestämmelser som ska säkra allmänhetens framkomlighet längs stranden.
Faktiskt bygger folk ibland sådana hinder trots att strandzonen inte ens tillhör fastigheten.

Jag vill inte ha några nya tomter som skär av allmänhetens tillträde till stränder. Ser en risk för omfattande exploatering från bl.a. Europa om man genomför förslaget.

Delar av Östeuropa lär ha haft stora problem med utländska uppköp av mark och stora gårdar efter järnridåns fall. Det fanns kapitalstarka människor i Västeuropa som kunde köpa deras mark. Inte rätt enligt mig.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag har däremot rätt ofta stött på det omvända problemet: att ägare till strandtomt bygger murar/staket tvärs över stigar och stränder där det råder strandskydd och/eller andra planbestämmelser som ska säkra allmänhetens framkomlighet längs stranden.
Faktiskt bygger folk ibland sådana hinder trots att strandzonen inte ens tillhör fastigheten.

Detta borde vara enkelt att fixa med dagens mobiler och onlinekartor. Myndigheten som bestämmer kan enkelt lägga till sträckor med allemansrätt och fri access längs stränder. På relevanta kartor och info osv som alla kan surfa in på, i områden där det är ett problem.

Detta borde vara enkelt att fixa med dagens mobiler och onlinekartor. Myndigheten som bestämmer kan enkelt lägga till sträckor med allemansrätt och fri access längs stränder. På relevanta kartor och info osv som alla kan surfa in på, i områden där det är ett problem.
Visst, fast man får ju ändå inte ta lagen i egna händer och handgripligen riva det dät olaglig staketet. Men bra att folk fotar och anmäler.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips