Filmbyte
Nej, det går inte automatiskt. När du vill byta film så spolar du tillbaka den som sitter i, film 1, och lämnar en snutt ute. Sen markerar du på något sätt hur många bilder du tagit på filmen, t.ex. med en spritpenna direkt på rullen eller på en papperslapp som du lägger tillsammans med film 1 i en filmburk. Därefter stoppar du i en annan film och kör som vanligt.
När du sedan vill fortsätta att fota på film 1 så sätter du först i den som vanligt. Nu gäller det att mata förbi de gamla bilderna utan att förstöra dem.
Gör såhär:
Sätt kameran på Manuell, ställ in kortaste tiden och minsta bländaren och håll för objektivet, allt för att hindra ljus att komma in i kameran. Sen knäpper du fram bild efter bild tills du är där du var sist, knäpp gärna en extra bild för att vara på den säkra sidan. Dvs, om du var på bild 19 så knäpper du fram till bild 20.
Sen är det bara att ställa in kameran som vanligt och börja fota.
Angående Sigma så är vissa av dom riktigt bra, men inte alla. Jag har ägt två och båda två var hyggligt skarpa men hade dålig kontrast. Ditt objektiv har jag aldrig testat, det kan vara hur bra som helst, jag har ingen aning.
Dålig kontrast är mest ett problem när man fotar i motljus eller i bilder där vissa delar av bilden är väldigt ljus och andra delar mycket mörk, t.ex silhuettbilder. Se till att inget "onödigt" ljus träffar objektivet, dvs solljuset ska inte träffa objektivet om inte den (solen) är med i bilden, skugga med handen.
Hur mycket effekt ett polfilter gör på himlen beror på många parametrar. Maximal effekt får du om du har solen rakt från sidan (dvs, om solen står i söder så riktar du kameran mot öst eller väst). Den vita pricken på filtret ska vara vriden mot (eller från) solen.
[Ändrat av Vandrare 2001-12-03 kl 01:28]