Dassig himmel!

Det finns mycket att säga om kameror och fotografering. Den finns en hemsida som har många bra tips: http://www.photo.net/
Här kan man läsa in sig lite i taget.

En av de bästa vägarna till bra bilder är att experimentera mycket med alternativexponeringar och ändrade vinklar etc...
Film går alltid att köpa. Däremot kommer kanske inte tillfället tillbaka.

Ännu mer...

Lång tråd, jag försöker fatta mig kort.

Exponera efter infallande ljus (om du har tid på dig):
Kör kameran på manuell exponering. Sträck ut handen så att den är belyst med samma ljus som landskapet, dvs sol om landskapet är soligt. Rikta kameran mot handflatan och ställ in ljuset. Klart!

Om man är petig:
Detta (ovan) är det enklaste och billigste sättet att mäta infallande ljus. För att få samma resultat som med gråkort eller en mätare för infallande ljus ska man "ljusa upp" bilden (längre tid eller större bländaröppning) två tredjedels steg när man använder handflatan.

P.S. Om du har något av Sigmas eller Cosinas mindre lyckade objektiv eller ett dåligt zoomobjektiv så kan felet med dassig himmel ligga där. Använd gärna motljusskydd eller använd handen.

Angående byta film mitt i rullen så menade jag att du ska sätta i den delvis exponerade rullen senare när lämplig tillfälle ges. Vet ej om du på din kamera kan spara en liten snutt an filmen när du rewindar filmen, annars så får du köpa en filmurdragare för 150-200kr.

Tråden handlade också om negativ film och där är känsliga filmer (800 iso) inte lika "dåliga" som motsvarande diafilmer så det är nog inget problem så vida du inte vill ha dia förståss.

Det börjar bli rena följetongen det här,och det är ju kanon.I alla fall för mig.
Ang. Björn S. inlägg så har jag faktiskt ett Sigma objektiv 28-105(4-5,6).Jag ska testa alla tips först och får se om det blir bättre.Men om det inte blir någon skillnad kan det alltså bero på objektivet.Köpte det efter att studerat ett Test i tidningen Foto där Sigmas objektiv inte fick något sämre betyg än Minoltas original objektiv i den prisklassen.Har sedan läst många dåliga men även någon bra resension om Sigma objektiven.
Kameran jag har är en Minolta 505si Super.Och på den finns en funktion som lämnar kvar en snutt på filmen,jag antar att det är det du menar Linus.Men jag fattar inte riktigt hur man gör sen.Spolar man bara tillbaka filmen och sen när man sätter i den igen så stegar kameran fram till första lediga filmruta?Isåfall lät det ju enkelt,det borde till och med jag klara av.
Och som avslutning ,jag använder bara negativ film tycker det verkar krångligare med Dia.

Filmbyte

Nej, det går inte automatiskt. När du vill byta film så spolar du tillbaka den som sitter i, film 1, och lämnar en snutt ute. Sen markerar du på något sätt hur många bilder du tagit på filmen, t.ex. med en spritpenna direkt på rullen eller på en papperslapp som du lägger tillsammans med film 1 i en filmburk. Därefter stoppar du i en annan film och kör som vanligt.

När du sedan vill fortsätta att fota på film 1 så sätter du först i den som vanligt. Nu gäller det att mata förbi de gamla bilderna utan att förstöra dem.

Gör såhär:
Sätt kameran på Manuell, ställ in kortaste tiden och minsta bländaren och håll för objektivet, allt för att hindra ljus att komma in i kameran. Sen knäpper du fram bild efter bild tills du är där du var sist, knäpp gärna en extra bild för att vara på den säkra sidan. Dvs, om du var på bild 19 så knäpper du fram till bild 20.

Sen är det bara att ställa in kameran som vanligt och börja fota.

Angående Sigma så är vissa av dom riktigt bra, men inte alla. Jag har ägt två och båda två var hyggligt skarpa men hade dålig kontrast. Ditt objektiv har jag aldrig testat, det kan vara hur bra som helst, jag har ingen aning.

Dålig kontrast är mest ett problem när man fotar i motljus eller i bilder där vissa delar av bilden är väldigt ljus och andra delar mycket mörk, t.ex silhuettbilder. Se till att inget "onödigt" ljus träffar objektivet, dvs solljuset ska inte träffa objektivet om inte den (solen) är med i bilden, skugga med handen.

Hur mycket effekt ett polfilter gör på himlen beror på många parametrar. Maximal effekt får du om du har solen rakt från sidan (dvs, om solen står i söder så riktar du kameran mot öst eller väst). Den vita pricken på filtret ska vara vriden mot (eller från) solen.
[Ändrat av Vandrare 2001-12-03 kl 01:28]

Fuktsäkra mm

Bor du på hotell är det enkelt, tag med en porslinslampållare med en 6 m sladd, två koltrådslampor och lite järntråd. På hotellet gör du om en möbel, byrå eller garderob, till torrskåp. Lampan längst ner. Torka kameran, objektivet delat, utan film i torkmöbeln.Torka ev fuktiga kläder,skor i annan torkmöbel!!! Tag med en plastsvamp i plastpåse ut i djungeln för att kunna suga bort fuktighet. Paraply, litet är bra skydd för kamera och dig själv som du fäster i ryggsäcksremmen direkt över knoppen. Tro inte du kommer att se så många djur som du hör....Fötografera gärna i medljus, ljusstarkare objektiv rekommenderas varmt. Sök motiv med liten lågförstorande vidvinkelkikare, med gott ljusvärde, med gott ljusgenomsläpp.
Lösningen för olika filmhastigheter-sorter heter flera hus på småbildsspråk.
Öva, öva och

ha en fin tur

Johan K

Tonat gråfilter

Hepp,

Problemet med landskapsbilder är att man har oftast en mörk underdel och en ljus överdel. Antingen så får man exponera efter underdelen av bilden och då blir himlen utfrätt och trist eller så blir himlen bra och markpartiet mörkt.

Vad du borde kolla upp är ett graderat gråfilter, dvs ett gråfilter som går från grått till klart och oftast är fyrkantigt till formen. Cokin är en tillverkare av sådana filter. Med detta filter (som finns i olika gråskalor) kan du flytta gränsen för graderingen och placera den där det är lämpligt. Himlen blir inte så dassig och detta utan att behöva underexponera markpartierna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duelago Blå himmel blogg Fotomotiv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg