Dålig kvalitet på Lundhags kängor?

Jag köpte ett par Lundhags Park för 2 år sedan och de är bra att vandra i, men jag tycker hållbarheten är mycket begränsad. Efter 1,5 års användning började sulorna gå sönder. Jag lät då sula om dem.
Nu ett halvår senare har skoskaften börjat lossna från cellgummit och det måste fixas.
De nya sulorna är, efter blott ett halvår, redan slitna. Klackarna ser ut som om man använt en fil på dem.
Jag vandrar MYCKET, men det har jag gjort även med andra kängmärken som jag tidigare använt. De kängor jag använt tidigare har dock inte slitits så snabbt. Det blir dyrt i längden om de varje år måste skickas på reparation.
Ni på Utsidan som har erfarenhet av Lundhags kängor, vad har ni för reflektioner kring detta?

Det låter inte klokt. Tack för varningen!

mvh/ricke

Fotnot:). Jag kollade lundhags hemsida. De lanserar just en uppdaterad park och kränger ut den gamla https://www.lundhags.com/se/kangor/herr/skalkangor/ . Kanske en hint...
 
Meindl och kvalitet kan väl näppeligen nämnas i samma mening.. ?
Har sett två par (ett av dom mina egna) tappa sulan under vandring, och hört om flera andra......

Verkar ha hänt något med det märket i så fall, har ett par gamla dojor som bara går och går...kanonkvalitet.
Flyttat produktion till låglöneland som Lundhags ?
 
Verkar ha hänt något med det märket i så fall, har ett par gamla dojor som bara går och går...kanonkvalitet.
Flyttat produktion till låglöneland som Lundhags ?
Inget nytt problem för Meindl. De har länge haft problemet att mellansulorna torkar ut och pulvriseras totalt. Ett problem de delar med bla försvarets m90(ur en viss tillverkare) Händer inte alla kängor men en stor del. Verkar faktiskt som de som används frekvent året om klarar sig bättre....
 
Ett problem de delar med bla försvarets m90(ur en viss tillverkare) Händer inte alla kängor men en stor del. Verkar faktiskt som de som används frekvent året om klarar sig bättre....

Sievi eller Arbesko ?
Jag vill minnas att vissa Arbesko sulor kunde vittra sönder bara genom att stå länge i ett mörkt klädskåp.
 
Sievi eller Arbesko ?
Jag vill minnas att vissa Arbesko sulor kunde vittra sönder bara genom att stå länge i ett mörkt klädskåp.
Minns tyvärr inte märket men tappade själv sulan på ett par m/90 vinterkängor.
Vad gäłler Meindl är problemet såpass stort så dom erbjuder byte av sulor med frakt för ett överkomligt pris.
 
Jag är inne på mina tredje par Lundhagskängor. Men par 1 slet jag ut i lumpen. Par 2 som jag då köpte då jag var 21 kasserade jag då jag var 45 av den enkla anledningen att de inte växte då mina fötter gjorde, så jag fick gå upp en storlek. Så nu är jag inne på mitt tredje par, och förhoppningsvis sista. Med skötsel och kärlek håller de ju hur länge som helst nästan (första paret led klart av bristen på kärlek under lumparåret)
 
Inget nytt problem för Meindl. De har länge haft problemet att mellansulorna torkar ut och pulvriseras totalt. Ett problem de delar med bla försvarets m90(ur en viss tillverkare) Händer inte alla kängor men en stor del. Verkar faktiskt som de som används frekvent året om klarar sig bättre....
Tyvärr inget unikt eller nytt för Meindl, utan händer alla kängor med stötabsorberande mellansula i PU-skum då det är materialet som åldras. Ju mindre kängan används desto snabbare går processen.
Hände mina Meindl Island där sulorna började släppa förra året (köpta 2008), och dotterns Haglöfs (inköpta 2007) vid sommarens vandring. Gemensamt är sula av fabrikat Vibram med mellansula av PU skum.
Både Meindl och Lundhags som har koll på sin tillverkningsprocess erbjuder sulbyte till en rimlig kostnad om kängorna i övrigt är i bra skick vilket är bra och kan ge kängorna förnyat liv i många år. Det gäller tyvärr inte alla tillverkare men outsourcad tillverkning.

Största problemet är just osäkerheten då sulorna som ser prima ut inför vandringen helt plötsligt och spontant kan haverera mitt i vildmarken. Just den gnagande osäkerheten om hållbarheten hos en så fundamentalt viktig vandringspryl som kängorna på långtur skulle jag gärna vilja vara utan.
 
Senast ändrad:
Tyvärr inget unikt eller nytt för Meindl, utan händer alla kängor med stötabsorberande mellansula i PU-skum då det är materialet som åldras. (...) Största problemet är just osäkerheten då sulorna som ser prima ut inför vandringen helt plötsligt och spontant kan haverera mitt i vildmarken. Just den gnagande osäkerheten om hållbarheten hos en så fundamentalt viktig vandringspryl som kängorna på långtur skulle jag gärna vilja vara utan.
Så är det ju, och detta är en av anledningarna till att jag håller så hårt i mina antika Lundhagare. Man slipper ju den sortens haveri med deras tunna/homogena/helt odämpade Skywalksula. Den finns tyvärr inte längre att få tag på, men Lundhags har en mycket snarlik efterträdare och jag är alltid noga med att påpeka att det är en sådan jag vill ha, när jag skickar kängorna till omsulning.*
Vad jag fattar är det numera bara Park, som originaltillverkas med en sula utan EVA-skikt (men jag är osäker även på detta).

Nu vill jag personligen absolut inte ha någon dämpning, snarast tvärtom. Men om man nu vill ha det, så är det väl bättre att fixa det med en personligt anpassad innersula.

* En gång gjorde jag inte det tillräckligt tydligt. Kängorna kom hem med EVA-mellansula och fick sig en extra åktur Lund - Järpen t o r. Lundhags ställde alltså direkt upp på att åtgärda missförståndet gratis, inkl. fraktsedlar.
 
Har sedan 60-talet slitit ut tre par Lundhags, försöker bruka dem med vilodag emellan om möjligt, vid vandringar, KFÖer och fältövningar är det inte alltid möjligt. Har brukat dem dagligen. Är inne på mitt 4e par av dem. Känner inte igen din beskrivning, är mycket nöjd.
Men andra skodon har inte hållt den livslängden.

go tur
 
Konstaterade idag att ett par av mina Lundhagskängor verkar vara på väg att ge upp; sulan släpper fram och gummit ser ut att ha spruckit. Men så är de flitigt använda sedan inköpet 2004, bla två år nästan dagligen. Kan inte klaga... Funderar dock på om de går att rädda för de är värda det!
C1409828-54F2-44C3-93FB-9D202C52E5AE.jpeg
 
Jag slet ut ett par professional inköpta 2004 på ca 30 dagar. Det var ungefär i samma veva som produktionen flyttade till Portugal. De var helt slut, hål på cellgummit vid tåpartiet på båda skorna, skaften hade delvis lossnat och sulorna blrjade bli blanka under. Fick nya för 500 kr efter reklamation, dessa klämde och var för små, så de fick gå till myrorna.

Har hållit mig borta från märket tills mina kompisar påpekade hur nöjda de är med kvaliteten. Chansade med ett nytt par professional i våras som hittills fungerar fint. Slitaget efter ca 20 mil är normalt för mina ögon. Förmodligen har de bättrat sig på lundhags.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Är det dålig kvalite eller otur? Kläder 10
Ola Å Hestra handske bra/dålig??? Kläder 4
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
Askel RevolutionRace - kvalitet? Kläder 17
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
simpau Tips om jacka med bra kvalitet Kläder 4
Erikk Lundhags Scout - kvalitet? Kläder 2
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
janholmquist Fjällräven byxor = kvalitet? Kläder 4
meywalk Haglöfs, kvalitet? Kläder 11
pathfinder77 Haglöfs och kvalitet? Kläder 13
Malindo Grifone: kläder med utmärkt relation pris/kvalitet Kläder 0
GoreTex kvalitet Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...