Dalarnas Pärlor

Ha, se där ja! Trevligt!

Vägen dit upp är inte den bästa, men man brukar kunna ta sig ända fram till foten av själva toppen, sen stannar vägen på en vändplan ca 2 km längre upp..

Det stämmer bra att Vildmarksleden passerar Ärtknubben, en trevlig led som jag vandrat på alla dess ledder å håll, även tagit mig runt på vintern. Andra trevliga ställen efter den 35km långa vandringsleden är Flymyrkojan och Fänriksbo, som ligger några kilometer Väster om knubben.

Kringelsrisåsen känner jag till, men har aldrig tagit mig dit än! ser väldigt fint ut på bilder jag sett därifrån. =)
 
Andra trevliga ställen efter den 35km långa vandringsleden är Flymyrkojan och Fänriksbo, som ligger några kilometer Väster om knubben.

Strålande, de ska utforskas vid senare tillfälle. Tack för tipsen! :)

På tal om bilder ja.. jag borde ju länkat en i förra inlägget. Kanske inte den bästa över platsen men jag tycker att den är charmig och den säger lite om känslan i alla fall.

Kringelrisåsen

.
 
Senast ändrad:
En riktigt civilisations-nära oas är Frostbrunnsdalen utanför Borlänge. Ett ganska litet område men med underbar lövskog, kallkällor och en spännande historia. Det är nästan lite regnskogskänsla bitvis under sommaren.

Parkera vid Stora Tuna kyrka. Härifrån kan man antingen gå rakt ner på andra sidan gatan men jag rekommenderar gå ca 300 meter mot Tunaån (mot Borlänge). Strax efter församlingshemmet så leder en skyltad stig ner i dalen som kan följas bort till den stora gräsmattan vid dammen och källorna där man breder ut sin picnic-filt.
 
Kan hålla med om att Frostbrunnsdalen .är lite som en regnskog på sommaren en mycket fin plats, va dock några år sen jag va där .Och ni som inte har besökt platsen en gör det !
 
Senast ändrad:
vet nån om vildmarksleden är cykelbar?

Hm, nu var det ett par år sedan jag gick den, men från det jag minns så var det en ganska plan och fin vandring. Jag antar att du funderar på att cykla med MtB i så fall, och det är nog genomförbart. Det kan väl finnas sträckor som är lite besvärligare. Dock får du ta detta med en viss reservation, då det var ett tag sedan jag gick den och dessutom funderade jag inte på om hur det skulle vara att cykla.

Mvh /Joel
 
En riktigt civilisations-nära oas är Frostbrunnsdalen utanför Borlänge. Ett ganska litet område men med underbar lövskog, kallkällor och en spännande historia. Det är nästan lite regnskogskänsla bitvis under sommaren.

Parkera vid Stora Tuna kyrka. Härifrån kan man antingen gå rakt ner på andra sidan gatan men jag rekommenderar gå ca 300 meter mot Tunaån (mot Borlänge). Strax efter församlingshemmet så leder en skyltad stig ner i dalen som kan följas bort till den stora gräsmattan vid dammen och källorna där man breder ut sin picnic-filt.

Uppdaterar lite

Har bott i Borlänge i 30år och varit i Frostbrunnsdalen 1 gång när jag var lite knappt så jag kommer ihåg det. Man har tänkt så många gånger att man ska gå ner där men aldrig blivit av. Så en morgon bestämde jag mig får att åka dit. Kasta i kajaken och det blev en halv dags paddling med ett av dom maffigaste upplevelser jag haft. Finns guldkorn närmare än man tror.

Lägger in en länk till min turrapport
http://www.utsidan.mine.nu/kajakfolket/forum2/viewtopic.php?t=289
 
Tuna Hästbergs gruva

Jag vill tipsa om Äventyrsgruvan i Tuna Hästberg som hade invigning i våras.

Text hämtat från http://www.aventyrsgruvan.se/ :
"I den gamla gruvan på berget ovanför byn Tuna Hästberg döljer sig en unik och annorlunda värld. Långt under mark och bebyggelse återfinns miltals med tunnlar som letar sig fram genom berget mellan stora, sagolika bergrum. Överallt finner man redskap och konstruktioner som lämnades kvar i djupet när gruvan lades ned. Det är ett spännande äventyr som väntar den som vill och vågar sig ner i mörkret.

Vill du besöka gruvan kontaktar du oss och bokar in en personlig guidening. Våra kunniga guider möter dig och dina vänner vid gruvan för att sedan följa er ner i djupet. Vi förser er med allt ni behöver, från hjälmar och pannlampor till säkerhetssele och klätterutrustning. Hela äventyret skräddarsys efter just era önskemål och vi vågar garantera att ni inte kommer bli besvikna!"

Jag har varit i gruvan 2 gånger och det är det häftigaste jag varit med om!

Youtubeklipp från det senaste besöket:
http://www.youtube.com/watch?v=UKfPBXEG7Q0