Dalarnas Pärlor

Vilka är era farovitställen i Dalarna, vad får man inte missa?

Mitt svar får absolut bli Koppången, särskilt som en skidtur på vårskaren. Men även som en blöt höstvandring.
 
Koppången är fint. Det är något speciellt med de djupa finnskogarna, Dan Andersson och... nej, måste hejda mig innan jag går igång fullständigt ;)

Dalafjällen må vara små och oansenliga, men det är ändå fint i dessa trakter. Fulufjäll med Njupeskärs vattenfall, Idrefjällets tre toppar osv.

Sedan finns det fina vandringsleder runt om i Dalarna, bl.a. Siljansleden, Vasaloppsleden m.fl. med storslagen natur, pittoreska fäbodar osv.

Mvh /Joel
 
Som klättrare har jag ett mycket kärleksfullt förhållande till Hykieberget men det är absolut värt ett besök även för folket utan rep. Man går igenom tät granskog och plötsligt ligger halva Dalarna under ens fötter. Om ni möter några klättrare så skäll inte ut dem direkt, det är bara halva berget som är reservat med klätterförbud.
PA220313.JPG
 
Vi tog oss en tur till Hykieberget igår faktiskt, det var superfint! Tallarna på klippkanten hade jättefina iskristaller på grenarna som gjorde det hela ännu finare. Sist jag var dit gick jag den långa stigen från Kanonvägen, denna gången gick vi endast från vändplanen men det var bra det oxå. Skulle gärna klättra där när jag blir lite bättre på det!
 
Gesundaberget om sommaren är kanoncykling för den som gillar att bomba utför, tyvärr blev det bara två besök i år.

Njupeskär är verkligen fantastiskt:
 

Bilagor

  • Njupe.jpg
    Njupe.jpg
    111.5 KB · Visningar: 5,076
Långfärdsskridskosäsongen

börjar förhoppningsvis snart och då kan vi hjälpa varandra med israpporter.
Sådana tips är ovärderliga och kan bespara en onödiga bilresor bara för att konstatera att det inte alls gick att åka....
Bor själv i Falun så då är ju Runn förstaval men det finns ju mycket mer att välja på.

Någon annan nämnde skidturer på skare på våren och där har man samma problem, tips är då värdefulla. Har själv för några år sedan gjort en "kanontur" på Koppången en vårmorgon, sånt glömmer man aldrig!
Området söder om Ulriksberg ner emot Hällefors är också fint för skidskating på våren.
 
Korpimäki

Är ute mest ute i markerna Mora/ Orsa kommuner .
Koppången får man som sagt inte missa .

Annars kan jag tipsa om ett utav som jag tycker finaste området som vi har här Korpimäki naturreservat som är på drygt 600 ha , ett långsträckt berg med mestadels gammal granskog på högläge riktig fint på toppen med läcker utsikt ...lika fint sommar som vinter .

Reservatet ligger ca 4 mil norr om Orsa ( 15 km NV om Ämådalen )
 
Måste verkligen rekommendera Ärtknubben, långt ute i Bjursås skogar ca 3 mil NV om Falun.

ett högt, "spetsigt" sydväxtberg med en makalös utsikt, och känsla av att man är verkligen mitt ute i ingenstans, mitt favoritställe när man bara vill komma bort och slappna av! Vindskydd och grillplats finns på toppen..
Bilder/vägbeskrivning finns om så önskas!
 
Måste verkligen rekommendera Ärtknubben, långt ute i Bjursås skogar ca 3 mil NV om Falun.

ett högt, "spetsigt" sydväxtberg med en makalös utsikt, och känsla av att man är verkligen mitt ute i ingenstans, mitt favoritställe när man bara vill komma bort och slappna av! Vindskydd och grillplats finns på toppen..
Bilder/vägbeskrivning finns om så önskas!

Där hamnade faktiskt jag en dag. Åkte i bilen tills jag hittade en avtagsväg som kändes bra. Sedan åkte jag efter den tills det kändes som att jag borde kliva ur.. sedan följde jag en stig någon timme. Då hittade jag en grill och en liten kojja. När jag sedan kom hem kollade jag på kartan och såg att jag varit vid Ärtknubben. :)

Sannerligen en trevlig plats.

Den ligger efter en vandringsled som kallas Vildmarksleden, inte sant? Har du vandrat den ECrider?

För att nämna en liknande plats så måste jag slå ett slag för Kringelrisåsen i Skålbyn, norr om Dala-Järna. Ingen slogbod eller grill, vindsnurror endast lååångt i fjärran och inte ens några hoppbackar. Annars ganska likvärdigt. ;-)