Dagens rea-tips (allmänt)!

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Prisreduktionerna är så kraftiga att jag blir misstänksam. Hur kan det löna sig att sälja till så lågt pris?
Att hålla lager på säsongsbetonade varor kostar också pengar. Eller så är man lite elak och tror att påläggen är stora i branschen. Eller så tror man att säljaren har akut behov att att få in pengar. Långsiktigt är det nog inte hållbart. För mig blev det inköp av ett liggunderlag och en jacka, båda rejält nedsatta.

/Patrik

Det kostar att ha ett fåtal prylar på lager. Det är fullt möjligt att det kostar XXL mer än 10.000 SEK om året att bara lagerhålla en vara. Då är det ofta ekonomiskt fördelaktigt att sälja prylarna för vad du kan få. Även rejält billigt.

Jag har själv köpt prylar på XXL som varit synnerligen prisvärda. De har inte varit något som helst fel på dem förutom att de legat ett tag på hyllan och är på väg ut ur sortimentet.

De är för få prylar till salu för att det ska dra in någon större summa pengar. Jag tror mer på att de vill rensa sina lager på prylar som ska ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips