Dagens rea-tips (allmänt)!

Lidl säljer ibland friluftskläder. Just nu har Lidl haft cykeltema och sålt "cykelregnjackor" som ser välgjorda ut med fickor , rent konstruktionsmässigt osv. 149 kronor är ju löjligt billigt.

Dock undrar jag över detta: vattenpelare 2000 mm

Räcker det verkligen för att hålla vattentätt utifrån om det regnar ordentligt?

Regnar det ordentligt spelar det ingen roll vad man har på sig, man blir blöt ändå. 2000 mm lär bli genomblött rätt omgående dock.
 
När man cyklar vill man nästan aldrig ha helt täta kläder, det brukar sluta med att man blir dyblöt inifrån. Det blir en kompromiss. Man får helt enkelt testa!

Andreas

/Andreas
 
Jag tänkte inte ha den för cykling utan använda den som regnjacka som jag har med bär jag vandrar, typ ha nedpackad i väskan och ta fram om det börjar regna kraftigt.

Men om ni tycker 2 meter regnpelare låter litet kanske jag struntar i den. Det är ju inte så kul att upptäcka att den inte räcker till om man är ute på tvådagarstur.
Eller så köper jag den ändå och prövar, 149 är ju inte mycket.. Får testa den hemma i stan först bara.
 
Jag tänkte inte ha den för cykling utan använda den som regnjacka som jag har med bär jag vandrar, typ ha nedpackad i väskan och ta fram om det börjar regna kraftigt.

Men om ni tycker 2 meter regnpelare låter litet kanske jag struntar i den. Det är ju inte så kul att upptäcka att den inte räcker till om man är ute på tvådagarstur.
Eller så köper jag den ändå och prövar, 149 är ju inte mycket.. Får testa den hemma i stan först bara.

För samma pengar, 149 kr, får man en regnponcho hos Clas Olsson. Jag har alla gånger hellre med en sådan än nämnda regnjacka på vandring.

http://www.clasohlson.com/se/Regnponcho-Hooked-On-Nature/31-5466

En regnjacka för landsvägcykling och MTB ska ta vind och hyfsat mycket regn. Då man svettas av själva cyklingen så blir man blöt ändå. Vätternrundan 2012 regnade det konstant i fem timmar. Efter en timma hade regnet trängt igenom min regnjacka. Och den kostade fem gånger så mycket som ovanstående.
 
Det beror ju även på ditt gångtempo, blir du varm när du går räcker den säkert. Fryser du när du går kanske skall du ha galon/pvc.
go tur
 
Knepigt med regnkläder

Aktivitetsnivån vinden högt blött gräs eller vide etc avgör vad som är funktionellt. Kläderna under regnkläderna är också viktiga.

Plaskblöt och kall är ingen höjdare oavsett om det är svett eller regn som blött ned klädlagren under regnkläderna från början. Blöt och varm kan funka men det finns en del risker t ex att skavsår kan utvecklas lättare på blöt hud.

Thure
 
Några siffror (som säkerligen skall tas med en nypa salt):

http://www.rei.com/learn/expert-advice/rainwear-how-it-works.html

Vanligt höstrusk, dvs regn och lite vind: 1500 mm.
Regn och orkanvindar: 7000 mm.
Brandkårens slangar: 70000 - 210000 mm :).

Sedan behöver man räkna in att man kan få extra tryck mot plagget från en blöt ryggsäck eller om man sitter på en blöt stol. Exempelvis:

85 kg person som sitter på en blöt stol: 5000 mm.

Utöver det bör förstås sömmarnas kvalitet, tejpade eller otejpade, begrundas.

I ovan länk anser man:

REI considers any rainwear fabric with a rating of 3 psi (2,112mm) or higher to be rainproof, even if exposed to wind-driven rain.

Personligen tror jag att Lidl:s regnkläder funkar fint inne i stan. Men jag skulle nog testa dom i ett rejält regnväder innan jag tog med den ut på fjället.
 
Komforttält

Nordmarka Dome 2+ säljs på XXL på rea för 1500 Kr. http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-nordmarka-dome-2+-talt/p/1072592_1_style Fanns åtminstone 3 tält kvar på Hamngatan i Stockholm idag vid 18-tiden.

Det rör sig om en modell som bara säljs på XXL och ytterduken är Polyester vilket är tyngre än silikoniserad nylon som finns i lättviktstält. Jag var lite tveksam inför den uppgivna innertältshöjden 1 meter men när jag slagit upp tältet mätte jag höjden innuti till 1,1 meter. Monterar man den medföljande hyllan på insidan av innertaket blir höjden till denna 1 meter. Jag upplever tältvolymen som tilltalande. Vikten med reparationssats och tältpåse 3859 gram på köksvågen. Detta är likvärdigt med Hillebergs motsvarande kupoltält Staika.

Ämnar använda tältet på kajakturer där det kommer att bli bekvämt för två personer och hund. Vi hade tidigare ett tunneltält där man sov längs med tältbågarna vilket vi uppskattade då det upplevdes som rymligt och skönt att kunna vädra rakt igenom tältet och se ut. Eva sydde på ett extra myggnät över den ena öppningen för varmt väder. Trivs vi med det här tältet så blir det en lämplig modifiering att komplettera med.

Ena absiden har myggnätsdörr och ena ingången till innertältet.

För vandring kommer jag att fortsätta använda lättare tält i första hand.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_0740[1].jpg
    IMG_0740[1].jpg
    38.8 KB · Visningar: 642
Ett lättare alternativ

till ovanstående tält är detta för halva priset.

http://www.helsport.no/reinsfjell-2

Begagnat en tur och halva nypriset. Men det kan vara vanskligt att importera tält från Norge till Sverige med tanke på tull och moms. (Gäller detta även begagnade tält??)

Vet inte riktigt hur jag skall hantera påbudet från Christer. Lite trist om det blir låg trafik i den här tråden då ingen tillåter sig att kommentera reaerbjudanden.

Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.