Dagens aktivitet?

Först en rejäl runda och sedan några löpningar uppför en riktigt hård backe kan nog sätta fart på hjärtat :) Jag gissar att den lättare backen, kylan och den korta uppvärmningen gjorde att pulsen inte gick högre. Den högsta puls jag mätt upp var efter en 16 km-runda, Tre gånger 100 m i absolut maxfart drev upp den till 225/224/223 slag/min, mot normal maxpuls runt 190!

Daniels tar löpningen på allvar. Hans program är inget för de lata eller tvehågsna. Egentligen tycker han nog att om man springer mindre än sju dagar i veckan så kan man lika gärna strunta i det :) (kan som parentes infoga att Salazar i Road Racing skriver att vi motionärer mår bättre av fem dagar i veckan och Daniels program bara lämpar sig för hårdsatsande tävlingslöpare). Ska du köra efter Daniels principer kan jag absolut rekommendera en gps-klocka. 305 är riktigt bra, min fru har en sån (har själv 405, som är sämre). Då får kontroll på hastigheten, vilket ju är det Daniels program baseras på. Pulsen slutade jag själv mäta för ett par år sedan. Jag tyckte helt enkelt inte att den tillförde något när jag fick koll på hastigheten (fast andra gillar kanske pulsmätning och tycker samma om hastigheten). Man får ut bra data/statistik ur GPS-klockorna. En automatisk loggbok med distanser, hastigheter, puls (om man använer bältet) etc.

Okej, nu skriver du att du inte använder pulsen i träningen så mycket, men vilken maxpuls anser du att du har, om du fick kring 220 en gång mot 190 i normala fall?

För mig tar det också tid att få upp pulsen när jag tänker efter. Den brukar sega sig långsamt uppåt på längre rundor, så egentligen är det väl konstigt att försöka leta maxpuls efter 15 minuters löpning.

Imorse gjorde jag en hälsokontroll på jobbet. Man fick cykla lite lätt osv. Jag fick bra värden och det är ju kul med lite bekräftelse på att träning ger resultat, även om jag inte vet hur exakta svar man får av att cykla i sex minuter på relativt låg puls. :) Men det kanske är ett bra sätt att testa?
 
Okej, nu skriver du att du inte använder pulsen i träningen så mycket, men vilken maxpuls anser du att du har, om du fick kring 220 en gång mot 190 i normala fall?
Extremvärdens om man uppnår en gång är svåra att använda i träningen. Om jag skulle springa på puls och efter Daniels pulszoner så skulle riktpulsen behöva ligga mellan 220 och 225 under intervallpassen. Det skulle bli hårda 7*1000 m. Tror det är säkrast jag håller mig till det lägre värdet... :)
 
Våren är på G.

Härligt vårvinterväder idag! Sol från en nästan klar himmel och massor av snö! Upplagt för en skön skidtur på Bäcksjön.
Det var så ljust att det nästan var omöjligt att vara utan solglasögon idag! Solen värmde så pass att det var möjligt att sola med bar överkropp. En lång och härlig fikapaus i solen, innan det blev dags att skida tillbaka igen.
Det är en fantastisk tid nu när vi går mot ljusare tider.
 
Gps

Jag har köpt en Forerunner 305 och gjorde första löprundan med den idag, milen i Skatås. Funkade bra, men ungefär vid Delsjön så började pulsen bete sig underligt. Från att ha legat jämnt kring 160 så började den hoppa och var uppe på 200 flera gånger. Hemliga högspänningsledningar där eller nåt?
 
Grattis! GF 305:an är nog det bästa tekniska träningsredskap jag har... Jag upplevde för några år sedan också konstiga pulskurvor... vet fortfarande inte vad det berodde på, högspäningsledingar har jag både sprungit över och under utan några större störningar.

Thomas
 
Grattis! GF 305:an är nog det bästa tekniska träningsredskap jag har...
Samma här, fast jag har en 405.

Jag har köpt en Forerunner 305 och gjorde första löprundan med den idag, milen i Skatås. Funkade bra, men ungefär vid Delsjön så började pulsen bete sig underligt. Från att ha legat jämnt kring 160 så började den hoppa och var uppe på 200 flera gånger. Hemliga högspänningsledningar där eller nåt?
Grattis till ett vettigt köp!

Backar är pulsdrivande. Fast pulsen hoppar inte utan stiger gradvis. Sitter pulsbandet på ordentligt? Annars är det bara att reklamera om den beter sig konstigt.
 
Samma här, fast jag har en 405.

Grattis till ett vettigt köp!

Backar är pulsdrivande. Fast pulsen hoppar inte utan stiger gradvis. Sitter pulsbandet på ordentligt? Annars är det bara att reklamera om den beter sig konstigt.

De där pulstopparna kom väldigt plötsligt och inte i speciellt kuperad terräng, så det måste ha varit felaktiga värden. Kanske glappar bandet lite runt bröstkorgen, det har det gjort med min Polar-klocka också. Jag ska ta några rundor till och se om skumheterna upprepas, speciellt i samma terräng där vid Delsjön :)

Vet nån hur pulsen beräknas utifrån mätvärdena? Är det ett släpande medelvärde över de senaste X sekunderna? Hur stort är X?
 
De där pulstopparna kom väldigt plötsligt och inte i speciellt kuperad terräng, så det måste ha varit felaktiga värden.
Kanske en garminsk vårdepression? Min klocka har gett riktiga skitdata i två dagar nu. Farten hoppar hur som helst när jag springer i jämn takt. De programenliga fartökningarna försvinner i "bruset/störningarna". Ytterst irriterande.
 
Hm... kanske dags att lägga in lite aktiviteter ;-)... i går vart det 53km racer, i lugnt tempo.

Idag löpning med Malin i 6:12 tempo... kände mig inte 100% så det var lagom jobbigt.

Och GF 305:an funkade idag oxå :)
 
MC tar väldigt mycket tid. Du svävar i konstant dödsfara pga hur du kör. Man svettas som en häst i skinnstället. Stövlarna luktar som nåt som grävts upp ur en halvfärsk djurgrav. Frisyren blir av en sort få väljer frivilligt. Man blir fet (kolla genomsnittshojåkaren). För pengarna man betalar för att köra ett halvår kan du resa vart du vill lika länge. Nog sagt?

Dagens aktivitet ja... Köpte en cykelpump :cool:

Tja promenadåkning till naturupplevelser kan den oxså brukas till. Blir man för fet av den så är några km knuffand fram till näst mack en vida större ansträngning än att springa med extravikter kring ben och armar. Men nu är det ju så att man blir fet av vad man stoppar in och inte vad man åker på eller i.......så hur är det med den klara tanken? Vi kloka letar mack när reservkranen kopplats in.
Moderna järnhästar är mycket llte servicekrävande, kolla oljan och däcksmönstren, broms och kommunikatscheck och så iväg. Vi som åker nästan året runt och fyll myndig med råge åker billigt och ofta.
Men lagom kort hår behåller man frisyren vare sig det är hjälmtvång eller mössdito.
Mina gamla mc stövlar luktar mest läder för för att kunna gå i terrängen bukar jag köra dit i i något par kängor. De luftas och vårdas som övriga skor...
Mina mc ställ är inrättade för ventilation, där det behövs, med rätt underställ är man både, torr, lagom varm och komfortabel. Givetvis är det säkerhetsställ med inbyggda ryggskydd jag har. Varm och svettig tyder på att man klätt sig felaktigt till en sittande verksamhet.
Att svettas som en häst tyder på flera fel i en följd. Men vi skall kanske vara glada för att vi inte har luktdatorer med Noobs närvaro här.
Med mcn som färdmedel har jag åkt långt och upplevt mycket. Första längre turen var från NY till V Texas, men sen har det blivit fler i både V, Ö som Sydlig riktning. Kör man på Landstrassen behöver man inte fajtas med sportbilarna på Autobahn.
Slutligen dödsfaran som uppenbart skrämmer Noob. Jag har åkt omkull, under utbildning i skogen med kronans då åbäkiga maskiner, men själv har jag vält en gång beroende på spill på vägen, hastigheten var noll och mcn hade bågar så det var bara att kliva av och lyfta upp hojen på stället och åka vidare. Mitt andra haveri var lite värre en eker sköt hål i slangen. Däcket drog av den mindre klokt byggda bakbromsens slang. Men med hjälp av utymme, låg startfart, bromsade jag med frambromsen och under slingrande stannade ekipaget. Det mesta beror ju på hur man nyttjar grejorna och vad man planerar göra sen.
Uppenbart är att du Noob inte åkt mc samt därför föraktar det, trist attityd.
Allt är inte svart eller vitt utan mycket är vad man gör det till. Snälla du ge inte verksamheter du uppenbart saknar insikter i epitet som inte är relevanta. Bara för att du tycker....låt andra pröva och bilda sig sin uppfattning....
Mc är bland det roligast man kan ägna sig åt med byxorna på! Simning och dykning ingår i nästa kategori.....bl a
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...