Dagens aktivitet?

-24°C i morse. Är faktiskt lite okej att stanna inne!
Jag har en del persedelvård att ta itu med, så inaktiv är jag inte!
Ett ömmande högerknä stärker min uppfattning att inneaktiviteter är det som gäller idag!
 
Sprang hem från jobbet, delvis genom Änggårdsbergen där jag fick följa harspår då stigen var översnöad. Jobbigt men kul! 75 minuter, snittpuls 161.

Sen klättring på kvällen, var lite seg och det blev bara en dryg timme :)
 
Kvällspromenad i Tyresta nationalpark i månsken :)

Snyggt!

Mina aktiviteter för dagen:

Först ut var att skotta balkongen... har knakat lite de senaste dagarna och nu kändes det att det var dags, man vill ju inte att den skall rasa ner!
Tog ett tag att få bort den meterdjupa ihoppressade snön, och med positiva ögon kan man se det som ett bra träningspass...

Det har också blivit en hel del studerande av sarekkartan inför sommarens tur... det är definitivt en av mina favoritsysslor.

Sen så bar det av till Lida för lite skidåkning!

Lite fundersam kring vallningen idag... strålande sol och termometern som satt i sol visade uppemot +10! Inget att basera en vallning på mao... la ut klockan på framsidan av huset för att mäta lite mer rimligt... runt nollan i luften... kände på snön, ingen kramsnö direkt.

Vallade för först ut en helgardering 0 till -7, sen två lager +1 till -2, varav det sista kortare.... jag använde som vanligt gammal herderlig burkvalla.

Initialt kändes fästet sisådär.... men när tempen gått in i vallan skulle det visa sig vara alldeles perfekt :) .. dock något klibbigt i springbackarna, då det fastnade lite snö på fästzonen, höll på att stå på näsan några gånger då det högg i glidet på krönen.

Skönt med mildväder, gillar att åka i väst och tunnare kläder i övrigt.... idag åkte solglajjorna på oxå :)

Bestämde mig för att det skulle bli en kortare tur idag, men att jag skulle över milen iaf... valet föll på 2x4,4km + ett varv i 2,4:an...
Milen klockades på drygt 46 minuter, som är en liten förbättring mot förra passets 50 blankt... men jag är fortfarande en bit i från bra form... känner mig allmänt småfet och svag i konditionen. Det kostar att ha en skithöst träningsmässigt och på det vara förkyld i tre veckor :-(.

/T
 
Kul med aktivitet :)

Jag springer regelbundet, långa långsamma turer, ~12 km på 70-75% puls. Tänker fortsätta så tills det är åtminstone lite bättre underlag än två decimeter snö överallt.

(Har för övrigt köpt Jack Daniels bok om löpning så att jag kan få till mer struktur på träningen.)
 
Här tränas det oxå!

Har gjort ett litet uppehåll i löpningen(snöpulsningen) å skaffat en crosstrainer! Funkar bra att underhålla flåset på! Lite tråkig men med Lady Gaga´s hjälp så är det helt ok ;)
Har även köpt dubbdäck(330dubb) till MTB så jag tar mig fram överallt, nästan! Lös moddig snö är förstås inget roligt!
Men mest längtar jag nu till årets 1:a paddeltur! Känner på mig att det blir mkt snart ;)

/Janne
 
Har m h a Daniels bok börjat planera säsongsupplägget med tanke på Lidingöloppet i slutet av september. En 24-veckors planering innebär då att säsongen börjar 10 april, så fram tills dess springer jag ett par, tre gånger i veckan, cirka en timme i lugnt tempo. :)

Måste bara anmäla mig till loppet också så det inte blir fullt och man står där med en massa spring i benen..
 
Jag fortsätter min privata lilla aktivitetstråd då :)

Igår skulle jag göra nåt slags pulstest för att känna på hög puls och hur ett maxpulstest skulle kunna gå till. Sist jag maxpulstestade, för två år sedan, fick jag 194 slag/min och tyckte det var ett rimligt värde, möjligen lite lågt. Igår kom jag bara upp i 179 slag/min innan jag var riktigt, riktigt sliten. Jag försökte inte mer då utan antog att nåt är knas, antingen vädret (kallt), sjukdom på gång, dålig form etc.

Kan nån gissa andra förklaringar till att det var omöljligt att få upp pulsen högre än så?
 
Jag fortsätter min privata lilla aktivitetstråd då :)

Igår skulle jag göra nåt slags pulstest för att känna på hög puls och hur ett maxpulstest skulle kunna gå till. Sist jag maxpulstestade, för två år sedan, fick jag 194 slag/min och tyckte det var ett rimligt värde, möjligen lite lågt. Igår kom jag bara upp i 179 slag/min innan jag var riktigt, riktigt sliten. Jag försökte inte mer då utan antog att nåt är knas, antingen vädret (kallt), sjukdom på gång, dålig form etc.

Kan nån gissa andra förklaringar till att det var omöljligt att få upp pulsen högre än så?
Mäter du på samma sätt och med samma utrustning som förra gången? Det är inte lätt att komma upp i maxpuls. Tycker att den varierar beroende på "var" (backe, bana, landsväg etc) man springer, trots samma upplevda ansträngning. Jag får högst puls i backar, även om jag upplever 1000 m-intervaller som ännu jobbigare. Det enda uppenbara är kylan, som du själv är inne på. Fast så stor skillnad som 15 slag kan den knappast göra.

Vad gillar du Daniels, btw?
 
Mäter du på samma sätt och med samma utrustning som förra gången? Det är inte lätt att komma upp i maxpuls. Tycker att den varierar beroende på "var" (backe, bana, landsväg etc) man springer, trots samma upplevda ansträngning. Jag får högst puls i backar, även om jag upplever 1000 m-intervaller som ännu jobbigare. Det enda uppenbara är kylan, som du själv är inne på. Fast så stor skillnad som 15 slag kan den knappast göra.

Vad gillar du Daniels, btw?

Jag sprang i en annan, flackare backe än för två år sedan. Då sprang jag på skogsstig som var plan i ~200 meter och så en skapligt brant backe i ~100 meter. Sprang fram och tillbaka ett tag så att pulsen steg, och sista varvet tryckte jag på ordentligt och kom uppför halva backen. Då hade jag som sagt 194 och jag har tänkt att jag skulle ha kommit lite högre om inte mjölksyran stoppat.

Så för att slippa så mycket mjölksyra den här gången så sprang jag mer på platten och avslutade med ett ganska snällt motlut i ett par hundra meter. Men det tog stopp. Delvis är jag nog ovan vid hög puls eftersom jag mest sprungit lugna långturer de senaste månaderna. Delvis var det nog mjölksyra som hindrade mig från att fortsätta.

Jag kan få uppåt 175 slag/min på platt mark om jag ökar farten under en vanlig löprunda, så det var överraskande att det inte gick högre ens i motlut efter ganska hög hastighet.

En gissning är att jag borde springa längre tid innan maxpulsförsöket. En kvarts uppvärming var nog lite för kort.

Daniels bok är bra, jag har fått mer koll och känner att jag kan lägga upp säsongsträningen med sikte på Lidingöloppet nu :) Men jag kommer inte att träna "minst fem dagar i veckan" som Daniels har i de flesta av sina exempelprogram. Kan jag snitta fyra löpningsdagar i veckan fram till Lidingöloppet så är jag nöjd. Periodvis kanske fem. Men huvudsaken är att jag vet vad jag ska träna och vad det ger.

Jag har blivit väldigt sugen på en Forerunner 305 för att kunna ha mer koll på sträcka och hastighet, även om puls och tidtagning räcker långt.
 
Jag sprang i en annan, flackare backe än för två år sedan. Då sprang jag på skogsstig som var plan i ~200 meter och så en skapligt brant backe i ~100 meter. Sprang fram och tillbaka ett tag så att pulsen steg, och sista varvet tryckte jag på ordentligt och kom uppför halva backen. Då hade jag som sagt 194 och jag har tänkt att jag skulle ha kommit lite högre om inte mjölksyran stoppat.

Så för att slippa så mycket mjölksyra den här gången så sprang jag mer på platten och avslutade med ett ganska snällt motlut i ett par hundra meter. Men det tog stopp. Delvis är jag nog ovan vid hög puls eftersom jag mest sprungit lugna långturer de senaste månaderna. Delvis var det nog mjölksyra som hindrade mig från att fortsätta.

Jag kan få uppåt 175 slag/min på platt mark om jag ökar farten under en vanlig löprunda, så det var överraskande att det inte gick högre ens i motlut efter ganska hög hastighet.

En gissning är att jag borde springa längre tid innan maxpulsförsöket. En kvarts uppvärming var nog lite för kort.

Daniels bok är bra, jag har fått mer koll och känner att jag kan lägga upp säsongsträningen med sikte på Lidingöloppet nu :) Men jag kommer inte att träna "minst fem dagar i veckan" som Daniels har i de flesta av sina exempelprogram. Kan jag snitta fyra löpningsdagar i veckan fram till Lidingöloppet så är jag nöjd. Periodvis kanske fem. Men huvudsaken är att jag vet vad jag ska träna och vad det ger.

Jag har blivit väldigt sugen på en Forerunner 305 för att kunna ha mer koll på sträcka och hastighet, även om puls och tidtagning räcker långt.
Först en rejäl runda och sedan några löpningar uppför en riktigt hård backe kan nog sätta fart på hjärtat :) Jag gissar att den lättare backen, kylan och den korta uppvärmningen gjorde att pulsen inte gick högre. Den högsta puls jag mätt upp var efter en 16 km-runda, Tre gånger 100 m i absolut maxfart drev upp den till 225/224/223 slag/min, mot normal maxpuls runt 190!

Daniels tar löpningen på allvar. Hans program är inget för de lata eller tvehågsna. Egentligen tycker han nog att om man springer mindre än sju dagar i veckan så kan man lika gärna strunta i det :) (kan som parentes infoga att Salazar i Road Racing skriver att vi motionärer mår bättre av fem dagar i veckan och Daniels program bara lämpar sig för hårdsatsande tävlingslöpare). Ska du köra efter Daniels principer kan jag absolut rekommendera en gps-klocka. 305 är riktigt bra, min fru har en sån (har själv 405, som är sämre). Då får kontroll på hastigheten, vilket ju är det Daniels program baseras på. Pulsen slutade jag själv mäta för ett par år sedan. Jag tyckte helt enkelt inte att den tillförde något när jag fick koll på hastigheten (fast andra gillar kanske pulsmätning och tycker samma om hastigheten). Man får ut bra data/statistik ur GPS-klockorna. En automatisk loggbok med distanser, hastigheter, puls (om man använer bältet) etc.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.