Dämpad Styrstam Sökes!

Hejsan!

Tänkte bygga upp en touringcykel för längre resor av delar jag har liggande till en dam.
Hon har reumatism så värken förvärras av vibrationer ifrån underlaget.

Hon använde tidigare en dämpargaffel men på grund av dess nackdelar(serviceintervaller, tillgång på reservdelar, vikt och svårigheten att hitta bra pakethållare fram) söker jag nu med ljus och lyckta efter en kort Proflex Girwin Flexstem eller en Allsop Softride Suspension Stem!:
http://www.bikepro.com/products/stems/girvin.html
http://www.qbike.com/cgi-bin/bike.cgi?ord=p&st=Flexstem&auct=on&lp=&hp=
http://www.brauns.com/gc/gc_item.exe?K=PSTSOFAA
http://www.brauns.com/gc/gc_item.exe?K=PSTSOFCA

Till saken hör att hon är ganska kort så geometrin på hennes 14-16" ram ändras av dämpargaffeln så styret hamnar för högt och sadeln för långt bak.

Så har ni tips på en butik i Sverige/Europa som har ett dammigt ex. av en dämpad styrstam eller själv har en till salu, svara då gärna eller maila mig direkt!

Mvh!
Peter

----"To Infinity--------_o
-----and back!-------_\ \>,
----Roam Free!"--- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
 
Softride

Jag har bestämt en gammal kort softride styrstam i förrådet. Passar enbart 1" gängad.

/Niklas
 
Intressant!

Hej Niklas!

Jag har fått tag på en liten 16" Marin-ram till henne men den har tyvärr 1 1/8" gängat styrlager/gaffel.
Kanske finns det någon sorts chim man kan få tag på?
Jag är intresserad av att köpa den, om du har den till salu dvs.
Vore bra om den var lite kortare ca 100-120mm. I annat fall kan jag ev. sätta på ett Modolo Traveler styre.
Är den helt i stål eller alu-stål?
Gummibussningarna har tydligen begränsad livslängd så har du någon extra så köper jag den gärna med!

Ha en Glad Midsommar!
Peter
 
Taskig geometri!

Tjenis,
Köp rätt cykel till att börja med.
Det finns cyklar för tjejer med geometri som passar bättre.
Hjulbasen är kortare tex.
Kolla in på http://www.soil.de FE-Line-cyklarna.
 
Lite väl sponsrad?

Kan det möjligtvis vara så att Mats ville ha med Soil i discussionen.

Tycker alltid att det luktar märkligt när någon har ett varumärke som signatur, och ännu märkligare blir det när man ger "råd" på det där sättet...

/Mattias
 
Cyklar i vart fall!

Istället för att hålla på att sätta ihop en cykel med prylar som man plockat fram med inspiration från Velo Magazine (eller andra liknande blaskor) så kan både tid och framför allt pengar sparas. Reklam för märket, javisst om det är bra prylar! Skygglappar och märkesfixering är ingen bra kombination. Prova något nytt! Om det hjälper dig? Hmmm, kan alltid hoppas!
 
Re: Cyklar i vart fall!

Hej Mats!

Tack för dina sköna inlägg i debatten....;)

"Velo Magazine
Skygglappar
Märkesfixering
Prova något nytt!"

Är det mig eller dig själv du försöker att beskriva?

Kan du inte svara på min fråga och berätta vad Soil:s Mtb-cykel har som gör den så lämplig för långfärdcykling?

På vilket sätt spar jag tid och pengar på att köpa en ny cykel framför att använda saker jag har liggandes?

Du skriver att lång hjulbas inte är bra. Kan du utveckla det resonemanget lite?

Beskrivningen av dig själv verkar dock vara på pricken:
"Grön - skulle vilja ut mer, sponsrad, helvfet och envis!!!(Teknik idiot)"!

Med vänliga hälsningar!
Peter
 
Re: Cyklar i vart fall!

SOIL; sa:
Istället för att hålla på att sätta ihop en cykel med prylar som man plockat fram med inspiration från Velo Magazine (eller andra liknande blaskor) så kan både tid och framför allt pengar sparas. Reklam för märket, javisst om det är bra prylar! Skygglappar och märkesfixering är ingen bra kombination. Prova något nytt! Om det hjälper dig? Hmmm, kan alltid hoppas!

*asgarv* Vi som känner Peter vet ju verkligen att han inte går på erfarenhet utan bara använder det dyraste som cykerltidningarna testat, speciellt då Velomag *kan inte sluta skratta*

Seriöst dock, reklam för märket, absolut en bra sak, men det skall vara på rätt plats. Jag tar gärna till mig information om nya saker och testar nya prylar (ibland lite för mycket) och jag gillar innovationer och även lösningar som letar efter ett problem. Men att göra ogenerad reklam för något som inte har med saken att göra tycker jag är osmakligt.

/Mattias
 
Fortsätter att cykla!

Ja pojkar, nu kommer troligtvis en liten nyhet för er!
Snittet säger ju att vi börjar utforska dom små liven(flickorna alltså) med stor frenesi redan vid 15 års ålder. Dom är både till det yttre och inre lite annorkunda konstruerade än vi pojkar. Att flickor blir "liggande" över en tex vanlig MTB-ram borde inte gått er förbi. Det kan dock vara fint att titta på för oss(speciellt om man ligger i suget bakom) men ganska obekvämt för damen ifråga. Alltså, en ram designad för tjejer kan vara något lite bekvämare att färdas på. Om dessutom lider av diverse krämpor så kan det vara värt att tänka till lite!! Reklam är alltid på sin plats om den är bra! Rull rull!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
Blomsterböna Bra lowrider till dämpad gaffel utan fästen? Långcykling 7
MTB Serva dämpad gaffel Långcykling 1
erikp Dämpad eller odämpad Långcykling 6
Catalina MTB dämpad eller odämpad? Långcykling 5
Väskor och dämpad gaffel Långcykling 7
vid Hållbarhet på sjuterbar styrstam jämfört vanlig? Långcykling 1
argento Byte av styrstam: gängat eller ogängat gaffelrör? Långcykling 5
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Nattkryp Långfärd och rullstol. Alternativ och inspiration sökes! Långcykling 5
Anki56 Sällskap sökes för långtur i sommar Långcykling 3
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
marcusasp Cykelkompis sökes?:) destination Afrika, våren/sommar 2013 Långcykling 0
Anette Grinde Sökes; Äventyrare som gillar att tala om sin resa... Långcykling 3
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Anki56 Cyklesällskap sökes Långcykling 1
.:matilda Europacykling i sommar (2011) - resekompisar sökes! Långcykling 10
Solsken55 Vattentät cykelväska sökes. Förslag? Långcykling 5
GiantTurtle Cykelsällskap sökes, juli/augusti Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
perosen BOB yak sökes i Uppsala Långcykling 0
Magnus 1978 Resesällskap sökes (cykel) Långcykling 0
realout cykelkompis sökes Långcykling 4
.:matilda Prag - Italien, reskompis sökes Långcykling 20
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Mickael83 Langningspunkter i Sverige sökes Långcykling 56
plinger Landsvägsträningskompis sökes! Långcykling 0
Lina O Cykelaffär sökes Långcykling 4
adventure_pontus Mountainbike kompisar sökes för kort/långturer...GBG Långcykling 0
stellan Testpiloter sökes till webbaserat träningsprogram Långcykling 8
mtbsara Sponsor sökes... Långcykling 0
cookiee Pinarello stålram sökes Långcykling 1
Shockstone Hållbarhet hos tubdäck, alternativ sökes! Långcykling 3
x-treme 3 PERSONER SÖKES EUROPA RUNT 2003-4 Långcykling 0
Lagmedlemmar sökes! Långcykling 0
Reskompis sökes Långcykling 0
Mälardalen-Norge reskompis sökes Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.