Väskor och dämpad gaffel

  • Trådstartare tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)
  • Start datum

tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)

Gäst
Kan någon berätta för mig hur man fäster framväskor på en dämpad cykel? Har sett i Vaudes katalog att det faktiskt är möjligt men det var svårt att se exakt hur lösningen såg ut. Någon som har erfarenhet av touring med framdämpning?
 
Inga Problem

Jag hade tidigare samma problem men fick tag i en relativit villig modell av frampakethållare ifrån Hallman. Det är ingen Low-rider utan sitter fäst i det fäste som reflexen ska fästas i uppe på gaffeln. Den går sedan framåt och ner till hjulens axelfäste.´Denna lösning påverkar ju heller inte dämparens verksamhet som många skeptiker hävdar eftersom den ju sitter fäst på dämparens "hylsa". Det funkade bra för mig i somras då jag var iväg!
 
nyfiken

Hej

jag blev nyfiken när jag läste ditt svar, hur mycket packning hade du ungefär i dom väskorna som du hade på framgaffelen och var och hur långt cyklade du med dessa?

Tacksam för svar

Henrik
 
Re

Det var ändå en bra fråga, vikten kan jag inte säga exakt för den vet jag inte. Jag använder ett par Ortlieb Front roller basic som väskor och i dessa packade jag kläder samt torrfoder och reparationssats. Vikten kan du kanske uppskatta utifrån det. Vi var borta i fem dagar och cyklade Blekingeleden så terrängen var inte den bästa utan utgjordes av grusvägar och stigar i vrierande skick. Fler frågor?
 
Tack

hej

Inga mer frågor jag kan komma på just nu, så jag tackar för svaren, nu har man nått nytt å fundera på inför nästa resa.

Tack

Henrik
 
Dämpad gaffel och packväskor

Jag cyklade i östeuropa i 3 månader i somras.
Min frontrollerslösning var bra och funkade utmärkt.Jag köpte 4st bygelklämmor för avgasrör på OK och monterade en helt vanlig framrack på gaffeln med hjälp av dessa och lite extra bultar,muttrar och loctite.Det var lätt att montera och jag hade aldrig några problem med dessa under resans rull.

so long /fredde
 
Re

Jag svarar på både detta inlägg och ett jag såg av dig någon annan stans. Jag använder Ortlieb väskor som jag köpt på postorder genom ett tyskt företag som heter Globetrotter. http://www.globetrotter.de. de har väldigt bra priser på dessa väskor och bra servis. du beställer på svenska(!) om du mailar och så länge paketet inte överskrider 20kg så är frakten billigare än postens inrikespaket. de har också bra köpvillkor. kolla sidan och beställ deras katalog som är ganska imponerande. rekomendras varmt.

Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.