Prag - Italien, reskompis sökes

Jag letar efter någon som har lust att följa med mig på en cykelsemester i sommar, närmare bestämt v. 29-31.

Eftersom jag cyklade Norrköping - Prag föra gången skulle det vara kul att fortsätta från Prag, vidare ut i Europa. Kanske genom Slovakien, Ungern, Österrike och avsluta i Italien, beroende på hur långt man hinner.

En person, ett par, eller flera, det spelar ingen roll. Bara jag slipper cykla ensam. Kille kanske är att föredra, eftersom att det skulle kännas lite otryggt att ge sig ut bara två unga tjejer tillsammans. Tänkte nämligen försöka att övernatta så mycket som möjligt i tält.

Viktigast är att vi kan ha kul tillsammans och hålla varandras humör uppe, trots alla tuffa påfrestningar!

Tveka inte att höra av dig!
matilda@canaandog.se
 
..missa INTE Slovenien! Åker du söderut från Villach i Österrike (tuff backe upp till gränsen i Slovenien) kommer du fram till Kranjska Gora och lite senare Bled, en av solsystemets vackraste städer. Ett absolut måste på resan. Därifrån cyklar ni söderut mot Trieste och Italien.

Det är idel "säkra" länder du planerar att trampa omkring i, så det där fixar du även ensam eller med en tjejkompis.

Lycka till!
/Anders
www.samborombonmedia.com
 
Kan också rekommendera Slovenien, hur vackert som helst, och missa då heller inte grottorna Postojna och Skocjan som är väl värt ett besök.
 
Tack så mycket för tipsen!

Jag funderade tidigare på att hoppa över Österrike och cykla via Kroatien och Slovenien istället. Men det verkar inte som att det går någon bra väg tvärs över Slovenien (från Kroatien till Italien), med tanke på bergen. Så då blir det nog till att ta sig upp till Bled ändå. Men det kanske är värt det i så fall. Bara man hinner på sina semesterveckor... Om man ska välja mellan Österrike och Kroatien, vilket tror ni är trevligast att cykla igenom då?
 
Kustremsan i Kroatien är oerhört vackert och trevligt att trampa igenom, cyklade Sarajevo - Mostar och sedan rakt ner, följde kusten upp till Slovenien, Bled, grottorna och sedan vidare till Italien. Detta gjorde jag i Oktober månad med ej så mycket trafik som du kanske får om du kommer cykla där. Tjeckien och Slovakien är trevliga områden att trampa i och då särskilt nära Tatra bergen, Ungern tyckte jag var lite för platt men ok.
Har ej varit och cyklat i Österrike men det är säkert trevligt där också, trampa lugnt.
 
Södra delen av Österrike är inte så märkvärdigt att cykla omkring i. Har du möjlighet ska du nog åka via Salzburg och rakt söderut mo Slovenien. Du kan ju ta sträckan Prag - Bratislava - Wien - Salzburg och sedan vända söderut mot Slovenien.
Tjeckien är irriterande småkuperat med kronisk motvind och har dessutom inte så mkt att erbjuda vad gäller kameramotiv förutom städerna förstås, (missa inte Kutna Hora). Bratislava är småtrevligt och känner du för att vila benen en del av sträckan kan du ta en båt på Donau därifrån till Wien.
Har du gott om tid måste du fortsätta söderut genom Venedig och San Marino. Tar du dig uppför backen till San Marino utan vilopaus lovar jag att faxa över en flaska champagne till dig!

Kör hårt!
/Anders
 
Utrustning och cykel

Hur gör ni när ni på egen hand försöker vara rädd om utrustningen.
Även om man tar med sig prylarna många gånger så kan man ju inte vakta över dom ständigt och ett tält är väl inte mycket att hurra för när man vill vara säker på att packningen och cykel alltid är kvar i ens ägo?
 
Jag har en Hilleberg Stalon GT tält där cykel och packning ryms inne i tältet och hittills har jag trots jag varit från tältet nästan en hel dag har jag fått ha grejerna i fred.

I städer har jag förhandlat om att få ha cykeln på en säker plats när jag bott på vandrarahem, hotell och B&B och det har också gått bra.
 
Södra delen av Österrike är inte så märkvärdigt att cykla omkring i. Har du möjlighet ska du nog åka via Salzburg och rakt söderut mo Slovenien. Du kan ju ta sträckan Prag - Bratislava - Wien - Salzburg och sedan vända söderut mot Slovenien.
Tjeckien är irriterande småkuperat med kronisk motvind och har dessutom inte så mkt att erbjuda vad gäller kameramotiv förutom städerna förstås, (missa inte Kutna Hora). Bratislava är småtrevligt och känner du för att vila benen en del av sträckan kan du ta en båt på Donau därifrån till Wien.
Har du gott om tid måste du fortsätta söderut genom Venedig och San Marino. Tar du dig uppför backen till San Marino utan vilopaus lovar jag att faxa över en flaska champagne till dig!

Kör hårt!
/Anders

Haha, vi får se. Tänkte visserligen ha Venedig som slutdestination, jag har ju bara tre veckor på mig. Om man är snabb kanske man hinner ta det lugnt där i ett par dagar innan det är dags att åka hem. Dessutom verkar det lätt att ta flyget därifrån.

Jag vill ju gärna uppleva så många olika länder som möjligt, speciellt när jag är i ett område där de ligger så nära varandra. Därför har jag nu tänkt till ytterligare lite och funderar på att cykla Prag - Wien - Bratislava - ev. Budapest - Zagreb - Ljubljana - Trieste - Venedig. Då blir det många stora städer som dagsmål och det håller motivationen uppe. Hur jag ska kunna planera in alla dessa smultronställe som ni har tipsat mig om är en annan fråga. =) Men Kutná Hora kommer jag förbi förstås och grottorna borde jag också hinna med.

Hoppas nu bara att jag hittar någon som vill följa med!
 
Hur gör ni när ni på egen hand försöker vara rädd om utrustningen.
Även om man tar med sig prylarna många gånger så kan man ju inte vakta över dom ständigt och ett tält är väl inte mycket att hurra för när man vill vara säker på att packningen och cykel alltid är kvar i ens ägo?

Förra cykelturen i Europa tältade vi nästan alla nätter, förutom i städerna, då sov vi på parkbänkar alt. på vandrarhem. Eftersom vi var två låste vi alltid ihop cyklarna med varandra och ställde dem utanför tältet. De stora väskorna lät vi sitta kvar och täckte dem med regnskydd, medan den lilla (fram-)väskan med alla värdesakerna + kartor fick ligga bredvid huvudkudden när vi sov. Om någon skulle börja försöka slita av regnskyddet över packningen skulle vi garanterat vaknat och att lyfta två hopsatta cyklar + packning skulle inte vara särskilt smidigt... Så jag känner mig inte särskilt rädd över att få något stulet. Det som är läskigt är väl mer att risken är lite större att man blir rånad.
 
Hur gör ni när ni på egen hand försöker vara rädd om utrustningen.
Även om man tar med sig prylarna många gånger så kan man ju inte vakta över dom ständigt och ett tält är väl inte mycket att hurra för när man vill vara säker på att packningen och cykel alltid är kvar i ens ägo?

Beror på vilket land man är i och vart man slår upp tältet, själv försöker jag hitta en avskild plats efter vägen med liten chans till upptäckt, i exvis länder som Colombia, Nicaragua och Peru får man naturligtvis vara extra noga med vart man ska sova, har blivit "rånad" två gånger under färd, en gång på en strand i Spanien och en annan gång i Thailand, fel ställe vid fel tidpunkt är aldrig bra vart du än är på denna jord.
 
Hett tips angående val av campingplatser: Brandstationer. Väljer man ut mindre städer med en bemannad brandstation, polisstation eller ambulansstation har man en mkt säker campingplats. Knackar man på dörren på en brandstation i USA och Kanada och frågar om man får slå upp sitt tält utanför stationen slutar det i minst hälften av fallen att man får sova inomhus.
Tror inte att det är så stor skillnad på brandstationerna i Europa. Om inte annat så undviker nog eventuella "tältrånare" att angripa ett tält uppslaget framför en polisstation...

/Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...