Hållbarhet hos tubdäck, alternativ sökes!

Jag har haft väldigt många punkteringar i år, vilket blir väldigt dyrt i längden eftersom jag kör med tubdäck på min racer.
Hittills så har jag försökt med flera olika fabrikat och modeller, men alltid ur det billigare sortimentet runt 130-150kr... Jag kör längs relativt välsopade bilvägar här i Stockholmstrakten vilket gör att jag är förvånad över hur ofta jag ändå får punkteringar. En bidragande orsak kan vara att jag väger strax över 100kg...
Då jag har undersökt däcken så har skadorna oftast sett ut som "skärsår" tvärs rullriktningensom är ungefär 5-8 mm långa och är nästan alltid belägna i yttre kanten av slitytan dock fortfarande i ytan som har friktionsmönster.
Är det någon på detta forum som har haft liknade problem med smala däck (tub- / kanttrådsdäck) ? De flesta cyklister borde komma upp i närheten av samma totalvikt åtminstone då man lastar på alla cykelväskor...
Tror ni att smala kanttrådsdäck skulle hålla bättre? Rullmotståndet är en viktig faktor då jag försöker att optimera min cykel.

Tack på förhand!
/
Hasse
 
Verkar vara glassplitter

Skärskador som de du beskriver kommer antagligen från glassplitter. De flesta, men inte alla, kanttrådsdäck är lite tjockare och tåligare än tubdäck. Det är lätt att laga en punktering, men jobbigare än att bara byta en tub.

Det är stor skillnad på kanttråd och kanttråd. En omgång däck jag hade var något billigt skit och jag fick massor av punkteringar och genomslag (eng. snakebite). Sedan köpte jag på ett par kvalitetsdäck med kevlar. Resultatet var fantastiskt, 300 mil utan punktering. Men kevlardäck har vissa brister, när glassplitter (som annars skulle gett punktering) skär sönder väven buktar däcket ut åt sidorna och slangen tittar så småningom fram i hålet, men de är ändå värda sitt pris om man har problem med punkteringar.

Jag kör alltid på kanttråd. När jag bodde i storstad använde jag kevlardäck, detta trots att jag bara tränade på cykeln.

Rullmotståndet på kanttråd och tub är det samma, det är vikten som skiljer. Tubdäck kan göras något lättare, men det är inget jag själv märker.

Touringcyklister cyklar sällan på så smala däck, men det går bra om vägarna tillåter det. Jag har själv cyklat med 21 mm däck och 30 kg packning bak, inga problem, men jag skulle välja ett bredare däck idag (och betydligt mindre packning...).

/Olof
 
Kanttråd istället?

Hej Hasse. Tråkigt med punkteringar. Det låter som om du cyklat in i glas. Jag anväder mig av smala slicks på mina turer. Med mig, cykel och packning får mina 23-622 "Michelin Axial Super Comp" (... varför så långa namn?)- bära 120 kilo. Jag har använt andra smala däck och provat lite med olika fabrikat. Enligt den Engelska cykeltidningen Cycling Plus kan ett kanttrådsdäck t.o.m. rulla lika lätt som tuben. Under min 120-milatur i Alperna fick jag två punkteringar. Ett var värmen i fälgen efter att ha bromsat nerför en 13% backe. Där var det ventilen som sprack. Andra kom sig av att jag cyklade över en liten tysk sten! En vass kantig sak som mycket effektivt punkterade slangen på två (?) ställen. Lite förvånande då jag året innan trampade runt på grusvägar i Värmland utan en enda punktering. Med samma dimensioner på däcken. Prova ett kanttrådsdäck, jag skulle tro det funkar bättre, och slang är billigt!
Hälsningar Jürgen
 
Det smalaste jag cyklat på var ett 28-622 kevlardäck. För mig var det alldeles för smalt, framför allt på de dåligt underhållna vägarna i östra Tyskland och den mil jag var tvungen att cykla med endast handpumpade däck till macken, efter den enda punkteringen på den resan (Linköping-Rom). Normalt brukar jag använda 32/36-622 kevlardäck. På mina sex resor (1500 mil) har jag fått totalt sex punkteringar, ingen av dem har varit pga glas trots flera passager genom glaskross, utan snarare rena oturssaker (häftstift, häftklammer osv). Risken för punkteringar borde helt klart öka ju smalare däck man har.

/Erik Carlsson
http://cykelsemester.just.nu/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.