Däckmönster och väta?

Tja, har ett ganska stort cykelintresse och fick nyligen tillbaka min hoj efter att ha lämnat in den för att få några grejer åtgärdade. Bl.a. så bytte de däck på den men dom är i princip helt släta och min fundering är nu huruvida jag bör vara orolig eftersom jag gärna cyklar efter en regnskur då luften är frisk.

Har lagt mig ner en gång när jag tog en rondell i lite för hög hastighet med däck som då hade ett schysst mönster. Lite skeptiskt till vad som sitter på just nu.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Cyklar man mest på jämnt väglag är släta däck det som har mest kontakt med underlaget,grovmönstrat passar bättre på skogs- eller grusstigar.De går snabbare och tystare också...


peter
 
Nåja, tillbaka till ursprungsfrågan. Här är en utökning av mitt 1a svar:

Cykeldäckens tryck mot vägbanan är rätt högt (liten anläggningsarea) och hastigheten rätt låg. Vattnet på vägbanan "hinner undan" när cykelhjulet kommer rullande, till skillnad på vad som händer med en bil i högre hastighet på vattenfyllld vägbana. Vid tillräckligt hög hastighet bygger bilens hjul upp en "vall" av vatten framför hjulet. Hjulet lyfts upp på vallen och så har man ingen markkontakt mer... Vattenplaning är alltså nåt som bilar råkar ut för, inte cyklar.

Anledningen (min teori!) till att man har sämre grepp när det är blött är (ett tunt lager) damm och smuts på vägbanan som gör friktionen lägre. Mönster spelar här ingen roll. Lägre lufttryck i däcken kan hjälpa.

/Håkan
 
Det enda man behöver vara lite försiktig med är målade vägmarkeringar som kan bli hala, till exempel övergångsställen samt metall såsom brunnslock. Och självklart oljefläckar, de är hala även när det är torrt dock.
 
Samtidigt kör Gustav omkull som drog för ledning med några km kvar i ett blött Fleche Wallonne! Fast det var framdäcket som gled iväg under inbromsning till en hårnål, otur.

Bra att få in lite tankar, känns bättre inför sommaren :p
 
Som sagt regndäck på racercykel kan vara helt släta(utan mönster) Det är gummiblandningen som är avgörande för greppet!

/Janne
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips