Sprickor i plasten på Garmin 60 -serien

Har haft Garmin GPS'er så länge som GPS-systemet har existerat, och har varit väldigt nöjd med dem. Har i princip aldrig haft några problem med dem, och har därför vågat köpa flera av mina GPS'er från bl.a. USA.

Av en ren slump, så köpte jag dock min senaste Garmin GPSMAP 60C av en handlare i Sverige. Nåja, slump och slump, han gav mig helt enkelt ett erbjudande jag inte kunde motstå!

Och tur var väl det, för under en fisketur så förvandlades min dyrgrip till ett veritabelt akvarium!!!
Det visade sig att det var en pytteliten spricka (strax ovanför pil upp tangenten) som gjort att vatten lyckades tränga in i GPS'en. Värt att notera är att det räckte med en regnskur för att den skulle ta in vatten.

Hur som helst så lämnade jag in GPS'en till handlaren för åtgärd samt att jag själv ringde till Sportmanship för att få veta mer om fenomenet. På Sportmanship påstod man dock att man aldrig hade hört talas om sprickor i plasten tidigare och att det inte var något kvalitetsproblem med 60-serien (vilket det faktiskt ryktas om på nätet).

Det som var lite besynnerligt i sammanhanget var att de påstod att min enhet inte hunnit blivit registrerad och att man därför inte kunde uttala sig om felet. Man sa att det skulle ta ungefär två till tre veckor innan jag kunde få besked om åtgärd.

Jag blev därför mäkta förvånad när det två dagar efter mitt samtal låg en sprillans ny 60C och väntade på mig hos min lokala handlare. Sportmanship hade vare sig ifrågasatt om jag själv haft sönder den eller kommenterat varför de bytte ut GPS'en!

Personligen tror jag att Sportmanship agerat så som dom gjort för att mörka att det finns problem 60-serien.

Det vore dock intressant att få veta om det är fler än jag som har haft dylika problem, och i sådana fall med vilka modeller?

Jag har själv köpt en ny Garmin GPSMAP 60CSx nu, och hoppas att den inte ska få samma problem.

Utbytesenheten från Sportmanship har jag lagt ut på Tradera för försäljning. Den kanske har en "förbannelse" över sig, vad vet jag ;)
 
Sportmanship är kända för att ha en bra reklamationshantering.
Jag tror inte det är för att "mörka" något problem, utan du har fått en korrekt och snabb hantering.

De sprickor jag läst om på nätet på 60-serien är i huvudsak området kring knappen till bälteshållaren.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
mats.frost; sa:
Personligen tror jag att Sportmanship agerat så som dom gjort för att mörka att det finns problem 60-serien.
Liksom alla andra serietillverkade produkter har 60-serien garanterat också sin andel felaktiga exemplar. Eftersom det med stor sannolikhet är en av världens mest sålda GPS-familjer så blir det även med en låg felfrekvens totalt sett ganska många. Via nätet kan ägarna komma i kontakt med andra som haft samma problem och när de läst om några till som haft samma problem börjar konspirationsteorierna läggas fram...

Det är för att hantera de högst normala enstaka fel som uppkommer i produktionen som man har en fabriksgaranti och i detta fall har ju systemet fungerat eftersom du fick en ny enhet. Om det faktiskt skulle vara ett betydande problem kommer Garmin att modifiera konstruktionens svaghet och/eller utsträcka garantin för den detaljen.

Gummit som lossnade på eTrex Legend/Vista är ett exempel på hur Garmin hanterat ett problem som faktiskt var ganska vanligt (även om jag själv aldrig drabbades av det på min Vista). Många har rapporterat att de fått enheter åtgärdade också efter garantitiden.
 
Jag har en 60CS som jag numera måste tömma batteriutrymmet på varje gång jag paddlat med gps:en på kanoten.

Fast det är inte sprickor. Det är helt enkelt otät packning. Kanske den har förlorat spänsten eller nåt. GPS:en är nog omkring två år.
 
Jag har en 60CSx och använder den i "ur o skur". Jag har inte haft några som helst problem.
90% av användandet så sitter den på cykelstyret i deras cykelhållare. Där blir den utsatt för regn, slask o plask samt lersprut.
 
Jag är inne på min fjärde Vista. Gummit har ramlat av på allihop, utom den sista. Den har jag nämligen inte använt lika mycket som tidigare, då jag nu har sex andra GPS att ta till.

Anders
 
Ett litet förtydligande kanske är på sin plats:

Anledningen till att jag tycker felbilden är lite suspekt är dels att jag redan från början tyckte plasten verkade aningen spröd och torr och dels på grund av sprickans utseende och placering. När man sen hittar rykten om problem med plasten i 60-serien så minskar det ju inte direkt misstankarna.

Troligtvis kan det röra sig om en batch som fått felaktig blandning i plasten, och det är föga troligt att Garmin offentligt skulle tala om att man haft problem i kvalitetsledet. Det är alldeles för stor risk att det skadar varumärket helt enkelt. Detta oavsett om det är egen tillverkning eller lego.

Det är skillnad när det blir uppenbara fel på t.ex. en batch displayer, då kan det istället vara lämpligare att återkalla samtliga enheter eftersom det inte går att mörka ett sådant fel.

Förmodligen vet inte Sportmanship något om detta överhuvudtaget, eftersom det är sådant som skall hållas strikt inom väggarna hos tillverkaren. Sportmanship har säkert däremot någon form av generellt direktiv från Garmin som säger vad dom får och inte får göra i olika situationer. Inget konstigt med det iofs!

Konspirationsteori eller inte, så är det nog många därute som nickar igenkännande från sina egna arbeten angående kvalitetsproblem och tystnadsplikt.


Vad gäller Sportmanship så är jag faktiskt inte särskilt imponerad. De kontakter jag personligen haft med dom har inte vägt över åt det positiva hållet.
Samma sak säger också ett antal olika fackhandlare som jag talat med. Sportmanship ligger så att säga inte överst på deras topplista...

Sen har vi ju hela debatten med Sportmanships prissättning mm, men det är ju en helt annan historia!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
krutnisse Ödligaset plasten Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.