då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade!

Köp av membrankläder verkar allmänt lurigt, det är mycket som kan gå fel: lekgage, delaminering, tejp som lossnar etc.

Jag har diverse membranplagg från några av de större och kända tillverkarna och jag har fått reklamera till tre av dessa; TNF, Mountain Hardwear och Norröna. Jag fick ersättning eller lagning på direkten utan frågor, även då det i TNFs fall gått 7 år sedan inköp.

Jag har flera plagg från ITAB i G1000, bambu och microfiber som jag är oerhört nöjd med, men jag skulle aldrig köpa ett membranplagg från dem. Klättermusen som nämndes ovan är ytterligare en tillverkare jag aldrig skulle köpa membran från, även fast jag är helnöjd med deras bomullsanorak.

Det verkar som om det finns många måndagsexemplar där ute och att det mest har med tur eller otur att göra vilket exemplar man får. Även plagg från dyra och kända märken kan delaminera i första tvätten.

Det verkar med andra ord mycket viktigt att kolla företagets eller märkets reklamationspolicy innan man köper membran. Bra att du varnar för ITABs membran.
 
Är det inte lite så här företag som ITAB lyckas hålla så låga preiser, kundservice existerar inte. Har haft Lundhagskängor som sulan släppt på, efter kontakt med dem var det bara skicka upp och 2 veckor senare hade jag omsulade och så gott som nya kängor. Efter att ha problem med söndersliten Taiga jacka så fick jag telnr till deras personliga sömmerska som gav råd. Kompisen dragkedja till hans Fjällrävenbrallor pajade, var bara skicka tillbaka och de lagade. Inte en enda gång har det varit tal om kvitton eller garantier, utan bara topp service och trevlig bemötande. Ibland lönar det sig att betala extra och det är inte bara design och markandsföring man betalar för.

Ett talesätt som jag hört många gånger är "I am too poor to buy bad quality"
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Håller med joask202

Köper en del från itab och jag tycker de är prisvärda i en hel del. Men jag köper inga mera tekniska kläder från dylika lågprisföretag.
Deras boxershorts, g1000 plagg, bommulsplagg etc är mycket prisvärda, men jag har inte tillräckligt förtroende för att köpa något mera avancerat.
 
Jag har köpt en del plagg hos ITAB tidigare. Dock aldrig något skalplagg. Personligen har jag bara haft goda erfarenheter av mina inköp. Har dock hitintills aldrig behövt reklamera något.
Tråkigt att höra att de har så dålig kundservice. Mycket bra att trådstartaren varnat oss andra.
 
Undrar hur mycket ITAB nu har förlorat på dåligt kundbemötande... som sannolikt bara kostat några hundringar för dem... mtp hur många i tråden som tänker sluta handla, konsumentmakt när den är som bäst!

Tar också bort min favorit till ITAB och ersätter med denna tråden istället... så att jag kan klistra in den om det dyker upp någon tråd där man undrar om man skall handla på ITAB.

Annars så håller jag med sajberjohan: "I am too poor to buy bad quality"... därmed så har jag aldrig hunnit bli kund hos dem, men ITAB har varit en butik man sneglat på och tänkt att man skall pröva. Nu slipper jag.

Sen så håller jag med PetNor... Det är stöld... och solklar polisanmälan.

Skall ta och skriva ut tråden och visa min personal... ett solklart exempel på hur man inte skall göra.

//Thomas
 
Som vanligt så gäller det att aldrig ta nåt för givet.
Helt riktigt så är det förstås så att olika företag har en rätt olika budget och syn på garantikostnader. Gör man dessutom kvalitetsprodukter så blir ju faktiskt också garantikostnaderna ett mindre problem - samt att man är mer mån om att hålla stilen mot kunderna.
Men därmed inte sagt att billiga leverantörer är skit och dyra alltid bra. Finns ju t o m i denna tråd referenser till dyra leverantörer som har taskig kundvård. Men tjusiga annonser...

I viss mån kan det också handla om att man måste ta hänsyn till vilka produkter man väljer, och möjligen i högre utsträckning då hos vissa leverantörer.

Jag handlade ju en del på ITAB innan jag övergav dem definitivt för ett par år sen, men då köpte jag ju både sånt som jag hade högre och lägre förväntningar på. T ex ett trepack bomullslångkalsonger för - inte vet jag - kanske en hundralapp. De höll ju typ till första tvätten, då de krympte massor och när man sträckte dem så började de gå sönder. Men sånt känns ju rätt OK, även om det i sig inte var ett bra köp. Man orkar inte bli förvånad eller reklamera.
När det gäller dyrare plagg är förväntningarna högre, även på t ex ITAB - och håller grejerna inte första tvätten så är det ju solklar reklamation. Nu finns det ju definitivt "billiga" leverantörer som sköter sånt här utmärkt. Och hos såna leverantörer gäller kanske också att man värderar produkterna rätt olika, undviker vissa produkter, och har högre förväntningar på andra. Det tycker jag aldrig att man kommer undan, faktiskt inte hos "premium-leverantörer" heller, även om det kanske inte handlar om huruvida grejerna håller till första tvätten - kravet på prisvärdhet är ju lika svårt att klara även när grejerna kostar lite mer i inköp, och som vanligt gäller alltså att försöka göra en egen bedömning.
Reklamationsrätt och garanti är förstås alltid lika viktiga dock, som räddning och rättvis reglering när man råkar ut för saker som inte lever upp till rimliga förväntningar.
 
Jag skulle rekommendera dig att enbart kommunicera med dem mejl-ledes, alternativt spela in alla telefonsamtal. Och polisanmäla dem för stöld när de inte skickar tillbaka din jacka.
 
. Nu finns det ju definitivt "billiga" leverantörer som sköter sånt här utmärkt..

Ja... t ex IKEA eller Dressman... HM osv... dom tittar ju knappt på varan innan dom tar emot reklamationen. Man räknar helt enkelt med att kunder kommer tillbaka om dom inte är nöjda... och vinner fler kunder på så vis. Man vågar helt enkelt chansa på billiga grejjer när man vet att det är problemfritt när man reklamerar.
 
Skitkasst bemötande

Men jag antar att det billiga priset måste komma någonstans ifrån.

Slår man ut det på det stora hela så gör företag som ITAB att väldigt många får tillgång till prisvärda plagg av god kvalitet och inte bara svindyra plagga av lite högre kvalitet.
Inget fel så långt. Problemet är att dessa företag ofta uppdaterar sitt utbud utan ordentliga tester, många plagg finns ju bara ett eller två år.

Jag har handlat för många tusen kronor hos Itab och kan lungt säga att jag är nöjd med alla köp jag gjort, men då har jag också en känsla för vad för slags kläder man ska handla hos dylika leverantörer och vilka man ska undvika.

Deras TP-X/G1000 är helt ok och av god sömnad, deras packaway regnställ är ett av se bästa på marknaden även om man inte räknar in priset som är rena rånet, sarektröjan är helt fenomenal...men det finns saker jag inte skulle ta i med tång. Lazer var en sådan produkt, nu är det väl denna (http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16627&plats_id=1434) som ger det värsta kalla kårarna längs ryggraden.

ITAB är ett bra sätt att spara in en del pengar...om man slår ut det på 5-6 plagg eller mer ur olika kategorier. Men man riskerar alltid en eller annan nöt, och dylika företag är oftast kända för att inte prioritera reklamationer och liknande.

Men det finns gränser, och jag hoppas verkligen ITAB skärper till sig efter denna fadäs och:
1. Lugnar ner sig på produktutvecklingen; skynda långsamt. produkter (som packaway) som funnits på marknaden ett längre tag och bevisat sig är lättare att sälja och har skakat av sig alla barnsjukdomar.
2. Skärper till sig vad gäller kundkontakten, nu har inte de fått försvara sig ännu men av vad jag läst här så är dett under all värdighet.

Det vore en förlust om ITAB försvann från marknaden, dyra kläder är ytterligare en sak som håller folk bort från friluftslivet och det är alltid negativt.

Alternativet skulle vara om ITAB slutade gör friluftskläder och nån annan aktör klev in, nu saker som måste testas innna man kan lite på dem, hela vändan en gång till...och antagligen med samma resultat. Nej, jag hoppas ITAB kan utvecklas av detta...
 
Ville bara uppdatera tråden med att säga att Chefen för ITAB ringde mig idag som en följd utav engagemanget på den här tråden. Han skulle själv provtvätta jackor och se vad som händer. Den trasiga jackan är numer returnerad till mig men ev skall den skickas igen på analys. Det återstår att se vad som blir utgången av det hela.

Tack alla som har engagerat sig i tråden, hade aldrig trott på ett sådant gensvar. Pengarna har inte varit grejen för mig eftersom det kostar mer tid (=pengar) än så att engagera sig i fallet. Jag vill bara inte bli bemött utav en kundtjänst på detta sättet. Förhoppningsvis har de och kanske andra företag tagit lärdom utav detta. Ibland är det rätt bra med Internet! Man känner sig lite som Sverker Olofsson. :D

God jul till er alla !

Mattias

ÄventyrsCompaniet
 
Konsumentmakt kallas det!

Synd att dom inte hade insett det tidigare för nu har ju skadan, för deras del, redan skett.

Jag anser i och för sig, till viss del, att det är bättre att dom hör av sig än att dom inte gör det i huvudtaget men det skall inte behövas en internetdiskussion för att dom skall reagera på ett sådant solklart fall.

//Peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips