Cyklister i naturreservat!

Rent generellt kan man väl säga att alla anordnade tävlingar ligger utanför allemansrätten, så i exemplet ovan "krävs" nog kommunens godkännande om det är deras mark för att det ska vara korrekt.
 
Jag förstår att det är lite speciellt med tävlingar (som jag antar att det var i det här fallet, jag är inte insatt), men desto större anledning till hänsyn och sunt förnuft kan man iofs tycka, tillåtet eller ej. Spåret som går nedför berget, genom högerkurvan är alltså inte en befintlig stig, utan uppkommet helt och hållet efter cyklingen. Stenar har flyttats, stockar har kapats och mossa har grävts upp för att underlätta cyklingen.
 

Bilagor

  • erik_normark.jpg
    erik_normark.jpg
    93.6 KB · Visningar: 624
Tävling

Tävlingar och organiserade träningar i terräng kräver markägarens tillstånd. Vet troligen varenda cykelklubb. Varenda orienterare vet det i varje fall. Bara anlagda spår är undantagna, som löpklubben på kommunens motionsspår. Allemansrätten gäller individer, inte organisationer.
 
Jag förstår att det är lite speciellt med tävlingar (som jag antar att det var i det här fallet, jag är inte insatt), men desto större anledning till hänsyn och sunt förnuft kan man iofs tycka, tillåtet eller ej. Spåret som går nedför berget, genom högerkurvan är alltså inte en befintlig stig, utan uppkommet helt och hållet efter cyklingen. Stenar har flyttats, stockar har kapats och mossa har grävts upp för att underlätta cyklingen.

Ja, den sortens framfart kan ju aldrig sägas ligga inom allemansrätten, det där har ju tydligt gjort åverkan på naturen.
 
Det har varit uppe tidigare och det verkar circulera lite missförstånd om vad allemansrätten egentligen är och vad den har för status.

Sanningen är att rent juridiskt verkar inte någon allemansrätt finnas. Visst finns den omnämnd i lagtexten, men det finns ingenstans det är definierat vad den är. Vad man däremot har är legalitetsprincipen vilken innebär att man inte kan straffas för något med mindre än att det är förbjudet i lag (och belagt med straff). Dessutom har man ju givetvis skadeståndsrätten som innebär att man inte får orsaka andra skada.

Allemansrätten tar alltså sitt uttryck i lagen att den inte finns i lagen (eftersom för att tillåta folk att vara ute i naturen behöver man inte förbjuda dem).

För att förbjuda folk att anordna tävling utan markägarens tillstånd så krävs det en lag och det är inte så säkert att det finns. Däremot säger lite sunt förnuft att man inte gör det ändå - dels för att anordnandet kan orsaka skada på fastigheten, men också att man ju inte får inskränka på fastighetsägarens rätt till sin mark (vilket en tävling kan tänkas göra).

Fotot/beskrivning på cykelspåren visar ju tydligt att användningen har gått långt utanför vad som kan accepteras inom ramarna för naturreservatets syfte. Det kan nog tänkas vara utanför ramarna för vad skada en markägare kan anses behöva acceptera (dvs utanför allemansrättens ramar).
 
Tävling eller arrangerad grupputflykt kräver alltid markägarens tillstånd.

Källa på det? Och vad är de tänkta påföljderna ifall man gör det ändå?

Se min tidigare utläggning. Om du skall bli bestraffad för det krävs det en LAG (inte någon informationsbrochyr från en myndighet utan en faktisk lag stiftad av riksdagen, eller möjligen förordning beslutad av regeringen). Om du skall bli skadeståndsskyldig så krävs det att markägaren har lidit skada (något som iofs kan tänkas hända, men inte är nödvändig följd av arrangerad grupputflykt).

Notera när det gäller skadeståndsskyldighet så har nog inte enskilda individer något frikort - orsakar man skada utöver det som markägaren får finna sig i så riskerar man att åka på skadestånd aldeles oavsett om man är enskild eller arrangör.
 
Grundideen med allemansrätten var envars rätt att korsa annans mark. Inte grupper eller arrangemang. Är man en grupp eller en tävling skall man be om lov, oftast får man. Har blivit nekad en gång på många hundra förfrågningar, men på köpet fått flera goda bekanta.

Det finns domar t ex Kanotpaddlingsföretaget i södra Halland.

Ett sätt att undergräva allemansrätten är att hävda en rätt man inte har eller ta sig den.

go tur
 
Senast ändrad:
Grundideen med allemansrätten var envars rätt att korsa annans mark. Inte grupper eller arrangemang. Är man en grupp eller en tävling skall man be om lov, oftast får man. Har blivit nekad en gång på många hundra förfrågningar, men på köpet fått flera goda bekanta.

Det finns domar t ex Kanotpaddlingsföretaget i södra Halland.

Ett sätt att undergräva allemansrätten är att hävda en rätt man inte har eller ta sig den.

go tur

Tack för dom orden! Sunt förnuft och hänsyn kommer man långt med. Det är tyvärr många som söker begränsa allemansrätten, dessa krafter får väldigt god hjälp av de som tror sig kunna begagna sig av naturen efter eget huvud och utan hänsyn till vare sig markägare eller myndigheter. Skall vi alls ha någon allemansrätt inom en snar framtid krävs skärpning!
 
Grundideen med allemansrätten var envars rätt att korsa annans mark. Inte grupper eller arrangemang. Är man en grupp eller en tävling skall man be om lov, oftast får man. Har blivit nekad en gång på många hundra förfrågningar, men på köpet fått flera goda bekanta.

Det finns domar t ex Kanotpaddlingsföretaget i södra Halland.

Ett sätt att undergräva allemansrätten är att hävda en rätt man inte har eller ta sig den.

Grundiden med allemansrätten är inte så trivial att reda ut av den enkla anledningen att den endast utgörs av avsaknad av lagar som inskränker den. Det har mig veterligen inte framförts något lagförslag att inskränka den så att man har angivit någon motivering till varför man avslog ett sådant förslag. Det är sällan det ges motiv till att inte lägga fram förslag för att inskränka allemansrätten.

Jag har försökt googla på kanotpaddlingsföretaget i södra halland men inte hittat någon dom (men har du något närmare jag kan söka på kan du ju posta det). Däremot brukar ju forsränningsmålet dyka upp i dylika diskussioner, men läser man den så är ju domstolens motivation just det faktum att det orsakat skada på den talande och inte det faktum att det varit frågan om organiserad verksamhet. Eller som det sammanfattas:

"Arrangör av organiserad forsränning på annan tillhörig fastighet har, då uppkomna skador och olägenheter klart överstigit vad fastighetsägaren måste tåla på grund av allemansrätten, förbjudits vid vite att fortsätta sin verksamhet."

Eller senare i HD's diskussion om rättsläget:

"De berörda bestämmelserna om allemansrätten tar primärt sikte på förhållandet mellan den enskilde och markägaren och inte på den omfattande friluftsverksamhet som under senare år utvecklats genom olika organisationer och näringsidkare. Gällande rätt saknar emellertid bestämmelser som förbjuder organiserad friluftsverksamhet på allemansrättslig mark (a betänkande s 322 och Naturvårdsverket, Allemansrätten och kommersen, 1995 s 10). Det torde därför inte vara möjligt att förhindra organisationer eller enskilda från att utnyttja allemansrätten kommersiellt eller på annat sätt, så länge verksamheten inte blir så omfattande att den s k toleransgränsen överskrids."

"Såsom HovR:n närmare har utvecklat är allemansrätten en rätt för den enskilde att i sitt umgänge med naturen nyttja annan tillhöriga mark- och vattenområden; rätten är emellertid begränsad på det sättet att nyttjande av annans mark inte får ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare. Även om allemansrätten tillkommer den enskilde kan den naturligen utövas av ett flertal personer tillsammans, under förutsättning att envar håller sig inom ramen för allemansrätten. Skulle ett sådant kollektivt nyttjande emellertid innebära påtaglig skada eller olägenhet, kan det medföra att allemansrätten inte får utnyttjas längre på det viset. Hinder föreligger vidare inte mot att allemansrätten utnyttjas kommersiellt; inte minst för att göra avlägsen eller eljest svåråtkomlig natur tillgänglig för fler enskilda människor finns också på många håll i vårt land anläggningar för att underlätta olika slag av friluftsliv."
 
Vilka argument finns mot cykling i naturreservat? Vi har ca 300 naturreservat i Stockholm och det är för mig inte självklart varför folk inte får rulla runt på stigar liksom folk vandrar och springer.

Visst blir slitaget på stigar högre om stora grupper åker omkring och sladdar, men vanlig rullning sliter inte mer än vandrare.

Jag inser att cyklister kan uppträda dåligt genom att cykla i hög fart förbi vandrare som både kan bli skrämda och nerstänkta, men om de sköter sig förstår jag inte varför det måste finnas förbud.

Det finns naturreservat som öppnat upp för terrrängcykling, tex Bogesund http://www.lansstyrelsen.se/Stockho...ets-naturreservat---ordningsforeskrifter.aspx
 
Vilka argument finns mot cykling i naturreservat? Vi har ca 300 naturreservat i Stockholm och det är för mig inte självklart varför folk inte får rulla runt på stigar liksom folk vandrar och springer.

Visst blir slitaget på stigar högre om stora grupper åker omkring och sladdar, men vanlig rullning sliter inte mer än vandrare.

Jag inser att cyklister kan uppträda dåligt genom att cykla i hög fart förbi vandrare som både kan bli skrämda och nerstänkta, men om de sköter sig förstår jag inte varför det måste finnas förbud.

Det finns naturreservat som öppnat upp för terrrängcykling, tex Bogesund http://www.lansstyrelsen.se/Stockho...ets-naturreservat---ordningsforeskrifter.aspx
I ordningsföreskrifterna står det väl att cykling i terrängen på Bogesund är förbjuden utom på anvisade cykelstigar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.