Cyklar ska vara miljövänliga men ack så fult dom lämnar efter sig i fjällen av dom som inte kan hålla sig till stigen

Du får nog hålla med om att ytan som tyngden fördelas på är mindre för cykeldäck jämfört med vuxen kängsula. Cykeldäckets anliggningsyta mot marken är både kortare och smalare. Men sen finns tidsaspekten - en känga står längre på samma ställe vid promenad jämfört med cykelhjul vid cykling.
Sen spinner och sladdar vandrare mindre än cyklister men det är nog bara i brantare backar det kan göra skillnad.

Jag vet inte vilket som ger "värst" eller "mest" skador på en stig.

/Patrik

En femkrona är en mycket stor underdrift.

Sedan blir det konstig att resonera utifrån kontaktyta eftersom det är så sjukt många saker som påverkar det faktiska slitaget.
Är det ok att gå i fjällen med kängor men inte springa med löparskor. Löparen har ju faktiskt aningen mindre sula, använder bara framfoten (vid bra teknik i alla fall) och en fot i taget med klart högre tryck. Om det är halt så "spinner och sladdar" löparen också mer än vandraren. Det måste innebära högre slitage och läge för förbud eller?
 
De flesta undersökningar som gjorts visar att det är ingen större skillnad på slitage mellan vandrare och mtb-cyklister (såvitt jag har kunnat finna). Det faktum att cykelspåren är en relativt ny företeelse kanske gör att vi vandrare reagerar mer på dom än på dom "krondiken" som vandrarna åstadkommit genom åren. Jag hoppas och tror att det finns plats för oss alla. Det bör det göra om vi visar varandra hänsyn.

Det är tråkigt att länsstyrelsen väljer att göra en kollektiv bestraffning av en stor grupp i stället för att statuera några tydliga exempel bland dom som inte följer regelverket.
 
En cykel väger kanske 10-15 kg, så detta är den ökade belastningen som uppstår, men utan att ta hänsyn till cyklisten och packningens vikt så har det föga betydelse. En cyklist med packning kan ju väga mindre än en tjockis som är ute och vandrar. För att inte tala om vad renarna kan väga!

Renar och tjockisar borde förbjudas i fjällen.
 
Vem har bestämt att en upptrampad vandringsled är en mindre skada än ett cykeldäckavtryck i en lerpöl?
Kamma er.

Det var inte riktigt det jämförelsen handlade om. Frågan är nog mer om MTBcyklister sliter mera eller annorlunda på redan befintliga vandringsleder än vandrare gör. Man har anlagt vandringsleder och det har vandrats på dem. Nu börjar det även cyklas på dem och slitaget verkar bli annorlunda. Då förstår jag om båda led-anläggare och brukare/vandrare reagerar.

Jag hoppas man kan finna en lösning så både vandrare och cyklister kan njuta av naturen, kanske på samma eller på olika leder, eller kanske på olika tider eller då förhållandena är olika.

Jag har fjällvandrat men inte fjällcyklat men hade gärna gjort det.

/Patrik, nykammad
 
Jag har funderat på en sak. Om det är blött i marken blir det lervälling där cyklarnas spår är. Av någon anledning (som jag inte riktigt förstår) så blir stigen gäggig vid däcksavtrycken, men fotspåren blir bara nedtryckningar och inte mjuk gägga. Fotspåren är iofs kanske ofta lite mot kanten av stigen, cykelspåren ungefär i mitten, är det det som orsakar skillnaden?
Rätta mig om jag har fel: cyklister har fler kg/kvadratcentimeter än gående. Det är bara en liten del av däcket som är i kontakt med marken ...
 
Det är inte riktigt så enkelt.

När du sätter ner din häl så har du med stor sannolikhet fler kg/kvadratcentimeter än vad ett cykeldäck kommer upp i. Cykelhjulet rullar och normala MTB-cykelhjul har mindre yta än en sko, men skillnaden är inte stor -- cykeln har två hjul som mer eller mindre hela tiden är i kontakt med marken, medan bara en sko normalt sett rör marken.

Så trycket i snitt är troligen något högre från en MTB-cykel, medan trycket från en vandrare är mer dynamiskt med högre maxvärde. Cyklar du med en fatbike är det troligen alltid lägre tryck.

Jag har samma uppfattning som Fjällkjell -- det är ingen större skillnad i belastning. Spåren ser dock annorlunda ut.
 
Vi har en välbesökt anlagd MTB-led i Österåker tillika ett välbesökt motionsspår. Vill man studera cyklarnas respektive motionärernas inverkan (åverkan) på underlaget ges här en bra möjlighet ;)
 
Folk gillar att gnälla och klaga, tyvärr, och den här debatten finns lite överallt. MTB cykling offroad har ju ökat rejält, från 0 till massor. Traditionalister och vandrare (som aldrig cyklar) klagar som fan, och några cyklister uppför sig illa och aggressivt.

Ibland blir det ett extra däckavtryck i marken...

Sen finns det en del knäppskallar som påstår att allemansrätten inte gäller om man cyklar på tex vandringsleder, och att det är förbjudet.

Take it easy out there, naturen räcker till alla om man tar det lugnt och är försiktig.
 
Jag gnäller inte, dock har jag dragit mig mer norrut för att slippa `skiten´. På Nordkalottleden och i Sarek får man uppleva det man traditionellt söker när man ensamvandrar. Och jag har cyklat nu i 69 år.
 
En femkrona är en mycket stor underdrift.

En dryg femkrona var det.

Beror väl lite på terräng och däck.
På fastare terräng och utan ballongdäck så är det väl någonstans i dom trakterna och betydligt mindre än en känga.
I mjukare terräng och fälsk-däck lite mera...men fortfarande mindre än en känga.

Betänk att ett bildäck har en kontaktyta ungefär som en handflata som jämförelse, så inser man hur liten yta en cykel har.

 
En dryg femkrona var det.

Beror väl lite på terräng och däck.
På fastare terräng och utan ballongdäck så är det väl någonstans i dom trakterna och betydligt mindre än en känga.
I mjukare terräng och fälsk-däck lite mera...men fortfarande mindre än en känga.

Betänk att ett bildäck har en kontaktyta ungefär som en handflata som jämförelse, så inser man hur liten yta en cykel har.


Du har rätt i att kontaktytan för ett mtb-däck är mindre än för en känga. Men det är inte bara kontaktytan som spelar roll utan massa andra saker (som har lyft tidigare i denna tråd samt i den tidigare tråden). En mycket stor skillnad är beteendet hos vandraren kontra cyklisten. Cyklisten cyklar igenom det våta medans vandraren går runt d.v.s. djupt kontra brett slitage. Detta kunde man se mycket tydligt när jag vandrade Jämtlandstriangeln nyligen.


Sedan är kontaktytan för ett mtb-däck INTE drygt en femkronas. Det skiljer ungefär en tiopotens.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.