Cykla Västerås - Uppsala

Hej!
Jag försöker finna en trevlig cykelväg mellan Västerås och Uppsala. Finns det någon som kan tipsa om något bra alternativ. Vill undvika E18 och riksväg 55.

/Nils

Använd blå kartan

Jag har inget tips på vägval men väl ett tips på hur man går tillväga för att finna bra vägval.

Köp blå kartan, jag tror att det räcker med ett blad för Västerås - Uppsala. Studera kartan och trampa iväg på fina glest trafikerade asfaltsvägar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Trevlig cykelväg

Jag har i och för sig cyklat i den omvända riktningen men jag kan försöka beskriva den.

Cykla från Västerås mot Tortuna, fortsätt mot Bred (fint rastställe vid Sagån), Sparrsätra, Långtora och Örsundsbro. I Örsundsbro kan du äta och handla om du behöver men spara fikapausen ytterligare några km. Fortsätt norrut från Örsundsbro, vid utfarten följer du skyltningen mot 'Björnome'. Ett par kilometer förbi Björnome finns en trevägskorsning som saknar skyltning, här viker du vänster. Efter en kortare bit kommer du till Focksta kvarn med ett mysigt litet kafé som är öppet på helgerna (trevligt utflycktsmål). Passera vidare Hagby och norrut mot Vänge. Från Vänge går en separat cykelväg änd in till Uppsala, sikta in dig på Statoilmacken om du har svårt att se var den börjar.

Hela sträckan uton ca. en mil mellan Örsundsbro och Hagby går på asfalterad väg.

Ha en trevlig tur.

Västerås - Uppsala

Kan bara hålla med föregående talare; vägen över Tortuna - Bred - Örsundsbro etc. är fin. 8 mil. Du kan också åka den "södra" vägen till Bred (där Mälardalsleden går) över Ormesta. Sen är vägen över Vänge absolut vackast, men om du börjar bli trött / vill undvika grusväg / ska till södra Uppsala kan man åka en *liten* bit (2-3 km) på 55:an (går bra, breda vägrenar än så länge) och svänga av mot Ölsta (lite längre, lite finare) eller Balingsta. Därefter raka vägen mot Uppsala över Högby och Lurbo (där cykelväg i två riktningar börjar efter bron över Hågaån).

Cykelkarta över Uppsala finns på

http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hs...htx;start=PrintFrameset?cmd=start&theme=CYKEL

/Per Eric

Se upp

Jag känner en person som skulle cykla från Västerås till Uppsala, men han kom till Sala, för han såg inte upp.

Ber om ursäkt för det dåliga(?) skämtet, men jag kunde inte låta bli. :cool:

Per Brune Västerås

Re: Trevlig cykelväg

cl_joh; sa:
Jag har i och för sig cyklat i den omvända riktningen men jag kan försöka beskriva den.

Cykla från Västerås mot Tortuna, fortsätt mot Bred (fint rastställe vid Sagån), Sparrsätra, Långtora och Örsundsbro. I Örsundsbro kan du äta och handla om du behöver men spara fikapausen ytterligare några km. Fortsätt norrut från Örsundsbro, vid utfarten följer du skyltningen mot 'Björnome'. Ett par kilometer förbi Björnome finns en trevägskorsning som saknar skyltning, här viker du vänster. Efter en kortare bit kommer du till Focksta kvarn med ett mysigt litet kafé som är öppet på helgerna (trevligt utflycktsmål). Passera vidare Hagby och norrut mot Vänge. Från Vänge går en separat cykelväg änd in till Uppsala, sikta in dig på Statoilmacken om du har svårt att se var den börjar.

Hela sträckan uton ca. en mil mellan Örsundsbro och Hagby går på asfalterad väg.

Ha en trevlig tur.

Får tacka för detta finna tips. Cyklade sträckan under den gångna helgen och kan verkligen rekomendera denna sträckning till andra.

Tackar
/Nils

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips