Cykla Teheran-Istanbul?

Hej!

Jag planerar en liten resa på cykel i sommar och har framförallt kollat att cykla mellan Teheran i Iran och Istanbul i Turkiet. Har börjat läsa in mig på dessa länder och förstått att vägsäkerhet är inget som existerar. Nu är det så att jag jätte gärna vill se dessa två länder och helst på cykel. Men bör jag se mig efter en annan destination? Skulle vara jätte tacksam för svar från människor som har cyklat i dessa länder men alla tips är välkomna. Om inte denna resa blir av vill jag åka någon annanstans. Har ni några tips? (bör vara utanför Europa). Har funderat lite på Alaska och Japan...

Någon som har lust att hänga på får gärna höra av sig

Tack för hjälpen/
Martin
 
Jag har själv cyklat sträckan i motsatt riktning, fast då inte ända in till Teheran. Ett första råd är att undvika Teheran stad. Från Istanbul tog jag färjan till Yalova. Ett andra råd är alltså att hitta en smidig väg in i Istanbul. Det blir nog klurigt och långs sträckor med kaotisk trafik om man försöker passera Bosporen. Däremellan finns mycket fint att se utan livsfarlig trafik. Den stad jag skulle viljat se i Iran är Isfahan. Kanske en ide kunde vara att utgå från denna stad istället för Teheran och sedan cykla mot Ormiye in i Turkiet. Området närmast Irakgränsen är en hotspot. Det är nog bäst att hålla sig ett antal mil från denna hela tiden. Annars får man problem med misstänksam militär/polis.

Mange
 
Hej

Jag och min bror cyklade bland annat nämnd sträcka under 2005. Se vår artikel samt notiser http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/1059.htm och http://www.utsidan.se/ndb/annat/notis/1737.htm .Vi cyklade sträckan Istanbul-Abjek mellan 6 april-6 maj. Abjek ligger 100 km NNV Teheran Vädret var bekvämt då, påminde om svensk sommar. Senare på sommaren lär det kunna bli väldigt varmt. Mellan Istanbul och Abjek är det 2794 km, tog 176 timmar effektiv tid, 31 dagar totalt och den ackumulerade stigningen var 30433 m. Jag har en excel-fil med alla dagsetapper redovisade, ifall du är intresserad. Det är en väldigt trevlig sträcka att cykla, gästvänligt folk och fina bergsvyer. Du är välkommen att ta kontakt ifall du undrar något.

Hälsningar Mats
 
Jag cyklade ungefar den strackan somaren 2004 (kan saga att det var VARMT)

Theran ska vara en av de varsta staderna i varlden att cykla i, kom ihag det. och om du cyklar direkt ifran Theran missar du mycket i landet. Jag skulle rekommendera att ta bussen till Yasd, Isfahan eller Shiraz och borja cykla norrurt dar istallet. Sarskillt Isfahan ar fint, raknas som en av de absolut vackraste staderna i den muslimska varlden.

Kashan ar ocksa vard att stanna till i tycker jag.

Naturen ar finare pa den Turkiska sidan, omradet runt Mt Ararat ar grym och nordvastra Turkiet ska vara valdigt fint ocksa.

Battre mat i Turkiet ocksa :)

Lycka till!

/Lars

http://www.backpacking.se/larsbengtsson




http://www.
 
Tack för all information!

Blir nog att jag börjar I Esfahan istället. Låter som en vackrare och säkrar stad att cykla i. Skickade iväg visum ansökan i slutet på förra veckan. Så vi får se hur det går.

Martin
 
Polymeras; sa:
Tack för all information!

Blir nog att jag börjar I Esfahan istället. Låter som en vackrare och säkrar stad att cykla i. Skickade iväg visum ansökan i slutet på förra veckan. Så vi får se hur det går.

Martin

Håll oss gärna informerade.

HåkanF
 
Fick visum idag. Tog 7 veckor men då gick jag inte genom någon organisation. Tjänna lite pengar men det tog en jävla tid

Martin
 
Polymeras; sa:
Fick visum idag. Tog 7 veckor men då gick jag inte genom någon organisation. Tjänna lite pengar men det tog en jävla tid

Martin

Lycka till med turen!

Ta det försiktigt i Turkiet med millitaeren. De aer ganska agressiva och inte hjaelpsamma. Det var betydligt baettre 2004 men sedan PKK har spraengt naagra broar att naagra bilbomber saa aer millitaeren vaeldigt misstaenktsamma mot allt.

/Stellan
www.sandstorm.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.