Cykla på skogsväg

Varje muskeldrivet fordon vill du ha så lätt som möjligt, det gäller även för cyklar. Sen skall det hålla över tiden, vara relativt komfortabelt att bruka. En rätt byggd framgaffel fjädrar i sig, stål är ett fantastiskt material. YMMV
Även kolfiber är rätt ok på att plocka bort vibrationer om det används rätt. Min racer i alu i både ram och gaffel däremot....
Nja, fjädring och vibrationsdämpning hos en gaffel har VÄLDIGT mycket med dimensionering och konstruktion att göra och (nästan) inget med materialet att göra.
 
Ja, fatbike verkar kul, det har jag faktiskt inte provat ännu. Jag cyklar i stökig terräng så heldämpat passar perfekt. Däremot är den ju svår att lasta på ett bra sätt om man planerar längre äventyr. Fatbike är på min "att göra" lista ;)
...

De flesta som provar på fatbike blir frälsta, rolighetsfaktorn är mycket hög. För en del blir de andra cyklarna oanvända, för andra inte. Hur som helst är fatbiken ett bra komplement till andra cyklar, speciellt om man bor på ett ställe som har bra vintercykling.
 
Nja, fjädring och vibrationsdämpning hos en gaffel har VÄLDIGT mycket med dimensionering och konstruktion att göra och (nästan) inget med materialet att göra.

Ok, kan man säga så här då? Det är svårare att få till bra vibrationsdämpning med alu än andra material, med övriga egenskaper ungefär lika?
Eller är det bara en myt med tillhörande placeboeffekt att det automatiskt blir bekvämare med titan/stål/kol etc?
 
Ok, kan man säga så här då? Det är svårare att få till bra vibrationsdämpning med alu än andra material, med övriga egenskaper ungefär lika?
Nej

Kolfiber säljer, det är därför som det är så vanligt i dag. Trots att det kan vara stor skillnad på kolfiber och kolfiber, läs mer nedan.

Eller är det bara en myt med tillhörande placeboeffekt att det automatiskt blir bekvämare med titan/stål/kol etc?
Ja.

OBS
Detta betyder inte att det är skillnad i bekvämlighet mellan olika cyklar/ramar/gafflar.
Även med ramar och gafflar i samma material kan den upplevda skillnaden i komfort vara STOR!
Jag har själv varit med om det, tex så cyklade jag under våren 2012 under två veckor på tre olika (racer-)cyklar med ramar och gafflar i kolfiber.
Trots det var det stor skillnad i komfort mellan dem, RIKTIGT stor tom.
Den av cyklarna som jag upplevde som sämst map komfort var klart sämre än de bästa cyklar med alu-ram + gaffel som jag har haft.
Åtminstone om mitt minne stämmer, jag hade tyvärr ingen möjlighet att göra en direkt jämförelse.

Materialet är alltså helt underordnat konstruktionen.
 
Jag är 178 cm och tycker inte att min Scott Scale Elite 29 i Medium känns bökig eller stor i skogen.

Intressant men då fick jag det bekräftat, jag finner min 29 (622-55) precis på gränsen, men så är jag 174 cm. Jag ångrar nog att jag inte gick ner till 27,5.. Har bara gått 2 cykelmaraton och där duger den trots allt


MEN För att återgå till TS, lite dämpning skadar ej, det skonar handlederna bla. men detta kan nog bara trådskapren själv svara på eftersom ingen vet vad en skogstig innebär... inte jag i alla fall, rötter, sten, sand, grus eller mest jord.
 
Senast ändrad:
Jo fast min poäng var att de vanliga dämpade hybridgafflarna som har typ 63 mm slag gör mer skada (i form av ökad tyngd) än nytta (i komfort). Ett rejält däck med stor luftkammare och måttligt tryck kan ge fullt tillräcklig komfort på skogsvägar och enklare stigar och är billigare och lättare. Pratar vi mer ordentlig skogskörning eller xc kan det nog vara komfortabelt med framdämpare, men då något i MTB-klass och åtminstone 80-100 mm slag. Kanske nåt i stil med RockShox XC32 till att börja med?
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Helstel...

Ibland handlar allt om att passa ihop med sin cykel. Fick min gamla Univega hämtad i USA 1997 och har i sommar fått den tillbaka sedan äldsta sonen vuxit i en 29"a. Hjuvligt! Min fina, fulldämpade Giant står i ett hörn, jag älskar fartresurserna och följsamheten hos Univegan. Spelar ingen roll hur stökig stig eftersom jag fegar ur innan cykeln gör det. Knäppt, men jag får stå för att jag föredrar en helstel cykel (fast bara just denna, gissar jag).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips